Extrémní rychlost šíření gama záblesků
Astronomové poprvé změřili rychlost šíření hmoty po explozích známých jako gama záblesky (GRB) – je vyšší než 99,9997 % rychlosti světla.

Ilustrace gama záblesku. Kredit: ESO

„S rozvojem rychle se otáčejících pozemních dalekohledů jako je 0,6m dalekohled REM v La Silla, můžeme nyní od prvních momentů studovat detaily těchto kosmických katastrof,“ říká Emilio Molinari (INAF - Osservatorio Astronomico di Brera, Itálie), vedoucí mezinárodního týmu.

Dalekohled REM. Kredit: INAF/ESO

Italský teleskop REM (Rapid Eye Mount) na observatoři La Silla (ESO, Chile) je součástí sady pozemních robotických dalekohledů, které pátrají po optických protějšcích gama záblesků, objevených družicemi.

Gama záblesky GRB (Gama Ray Bursts) jsou mohutné exploze odehrávající se ve vzdálený galaxiích a často signalizují „smrt“ hvězdy. Gama záblesky jsou tak jasné, že na velmi krátký okamžik mohou dokonce soupeřit s jasností celého vesmíru.

Trvají jen velmi krátce - od zlomků sekundy po několik málo minut. Astronomové již delší dobu předpokládali, že při jevu, který dokáže za tak krátký čas vyvinout tak velkou energii, se musí hmota pohybovat rychlostí porovnatelnou s rychlostí světla (300 000 km/s). Proto podrobně studují časový vývoj jasnosti exploze. Nyní se jim poprvé podařilo rychlost gama záblesků přesně určit.

Světelná křivka gama záblesku 18.4.2006. Kredit: GCN/SWIFT/ESO

Gama záblesky nelze pozorovat očima, ale pouze satelity (např. Swift). Teprve slábnoucí optický protějšek gama záblesku, tzv. dosvit, můžeme pozorovat ve viditelném a blízkém infračerveném záření. Může trvat i několik týdnů a vznikne při srážce vytrysklé hmoty s okolním plynem.

Ilustrace zobrazuje 2 neutronové hvězdy při závěrečném přibližování po spirále smrti, která může skončit gama zábleskem. Kredit: Dana Berry/ NASA

Sada pozemních robotických dalekohledů slouží k zachycení slábnoucích emisí. Satelit Swift objevil 18. dubna a 7. června 2006 dva jasné gama záblesky, ležící ve vzdálenosti 9,3 a 11,5 miliard sv.l. Během několika sekund byla informace o jejich pozici přenesena do pozemního střediska a dalekohled REM začal automaticky pozorovat obě GRB pole a sledoval vývoj jejich jasnosti jako funkci času (světelná křivka).

Malá velikost dalekohledu (0,6 m) je vykompenzovaná jeho rychlostí otáčení - dovolila astronomům začít pozorování velmi brzy po objevu GRB satelitem (39, resp. 41 sekund po upozornění) a monitorovat velmi raná období světelné křivky.

Světelná křivka GRB má typický průběh – zjasňování, vrchol a pak pomalý pokles (dosvit). Přestože je velmi důležité stanovení vrcholu jasnosti pro změření rychlosti rozpínání materiálu po explozi, bývá málokdy odhalen.

Umělecké zpracování gama záblesku. Kredit: NASA

Pro oba gama záblesky byla rychlost velmi blízká rychlosti světla (99,9997%). K vyjádření tak vysokých rychlostí vědci používají tzv. Lorentzův faktor. Objekty pohybující se mnohem pomaleji než světlo mají Lorentzův faktor přibližně 1, zatímco pro oba GRB je přibližně 400.

Satelit Swift při zachycení gama záblesku. Kredit: NASA/Swift

„Zatímco jednotlivé částice ve vesmíru mohou mít rychlost ještě větší, musíme si uvědomit, že v obou našich případech tak neuvěřitelně velké rychlosti dosáhla hmota srovnatelná asi s 200 Zeměmi,“ říká Stefano Covino (INAF - Osservatorio Astronomico di Brera, Itálie), spoluautor studie.

Měření Lorentzova faktoru je důležité pro pochopení gama záblesků. Je to jeden ze základních parametrů teorie, která se pokouší vysvětlit tyto obrovské exploze. „Otázkou zůstává, jaký druh „motoru“ může urychlit hmotu na tak obrovskou rychlost,“ dodává Covino.

Zdroj: Spacedaily

Datum: 14.06.2007 05:56

Nepřesnosti a mýty

Streit,2007-06-19 09:46:14

To měření na dálku s přesností na 8 desetinných míst jsou pohádky na dobrou noc, jak chytrý vědec skrze TR k poznání pravdy přišel. Přitom nejsme schopni přesně stanovit ani Hubbleovu konstantu, svítivost jenom odhadujeme přes jakési standardní svíčky, expanzi vesmíru relativisté raději opomíjejí. Všechno měříme světlem (EMG zářením), takže rychlost světla samotnou ani v kosmickém měřítku změřit neumíme.

Heh???

Pavel,2007-06-19 15:21:26

400 je číslo s přesností na 8 platných cifer? Nějak se nemůžu dopočítat...

A tím, že po dosazení do vzorce v/c = sqrt (1 - 1 / L2) vyjde číslo s řádkou devítek na začátku, se může opravdu nechat zmást jen člověk se znalostí fyziky na úrovni třetí třídy mateřské školy.

Nemáte být proč agresivní

Streit,2007-06-19 21:08:00

Když "c" je při expanzi vesmíru - a nejen proto - zatíženo daleko větší chybou, počítat s přesností na milióntiny je směšné. V třetí třídě mateřské školky jsme se učili, že Hubbleova konstanta se odhaduje s chybou plus mínus 30%.

Milióntiny?

Pavel,2007-06-19 23:58:10

Pořád nějak nevidím, že by číslo 400 bylo spočítáno na milióntiny. Ale pravda, taková čísla se v mateřské škole neučí...

A jen tak mimochodem, on se opravdu ze spekter měří přímo ten Lorentzův faktor (tedy to číslo 400, které já aspoň vidím určené s přesností na jednu platnou cifru), těch 0,999999... vyjde právě dosazením do onoho výše uvedeného vzorečku. Ale to je dáno vlastnostmi toho vzorečku a nic to nevypovídá o přesnosti měření.

Myslet je více než počítat

Streit,2007-06-20 08:49:46

Jestli k takovému nesmyslu vede měření nebo výpočet, je irelevantní. Relevantní je, že se tady ptezentovalo bezrozměrné číslo - poměr k rychlosti světla (99,9997%). Jestliže něco prezentuji s přesností na milióntiny, směrodatnou odchylku bych měl mít v desetimilióntinách. Už Lorentzův faktor i rychlost světla v sobě nese větší nepřesnost. Ty Vaše "přesné" výpočty s nepřesnými čísly mohou omráčit opravdu jen naivní čtenáře, kteří tu třetí třídu mateřské školky vynechali.

Přečtěte si http://technet.idnes.cz/vesmir-ukazuje-hmotu-rychlou-temer-jako-svetlo-f5b-/tec_vesmir.asp?c=A070615_144451_tec_vesmir_vse, tam o těch milióntinách, za které jste mě napadl, je přímo řeč. Ale nesmysl je to stejný, jen nezastřený.

spoctaty slova nic je vsechno kolem nas

prorok,2007-06-18 16:29:17

proroci

Král Kojot,2007-06-19 20:33:09

Ti proroci už nejsou co bývali. Vsadím se, že Buddha, Ježíš a Mohamed dohromady nenasekali ve svých projevech tolik chyb jako vy.

Odkaz

M,2007-06-14 22:29:59

No ono to světlo prý zastavit lze.

Nelze

Vlasta.on,2007-06-16 03:27:30

Pojem uvedený v článku řekněme není "přesný". Foton byl absorbován a opět vyzářen. Vtip je v tak "studeném", neionizovaném prostředí, že se nezměnily při vyzáření charakteristiky. A samozřejmě v neidentické lokalizaci ..........

co může urychlit hmotu na takovou rychlost

ZEPHIR,2007-06-14 18:08:05

Modří už samozřejmě vědí, že éterová teorie zase podává jednoduchý vysvětlení: vysvětlení tkví v zobecnění teorie relativity, ve který se hmotný hvězdy chovaj jako kapky rtuti se silným povrchovým napětím.

Takový kapky při svým spojení pěkně mlasknou a díky hysterezi povrchovýho napětí se tím do prostoru vyzáří mnohem víc energie a hmoty, než kdyby jen tak víceméně klidně splynuly, jak předpokládá současná teorie.

Martin,2007-06-14 18:49:37

co může urychlit hmotu na takovou rychlost

Žeby Šaratica?

bludy

Lukas,2007-06-14 19:51:05

Co to je za hromadu nesmyslu? Zni to jako nejaka ukazka z ufologicke prednasky.
Nehlede na patent na rozum. Vedci neco nevi, tak je tu hned nejaky zneuznany genius podavajici zarucene spravne vysvetleni :D
Alespon ze se nevydava za lekare a neleci lidem rakovinu za uplatu.

bludy

e - zephirovo svedomi,2007-06-14 20:13:01

na leceni rakoviny jeste dojde zadny strach, uz ted je kasparek odbornikem na gmo a to uz jsme zatracene blizko

Koule

Xavier,2007-06-15 13:55:41

Spojoval jsem právě kapky rtuti a skoro nic se nedělo. Zato kulečníkové koule udělaly pěkný mlask.

bluemoon,2007-06-15 15:04:00

kdyz jsem si chtel precist tenhle clanek a videl jsem 13 novych prispevku za den u takhle tezkeho tematu, hned jsem vedel, kdo za to hlavne muze \\"zephir\\" :)

karas,2007-06-15 16:49:04

Jak to, zephir tu ma jen jeden prispevek? Ne?

bluemoon,2007-06-16 20:46:23

on totiz dokaze svym jedinym prispevkem vyvolat bourlivou diskuzi svymi tezemi.

Zajímavý je, že před několika dny

ZEPHIR,2007-06-21 02:54:14

...opět vyšla jakási práce, která tohle tvrzení dokládá a ani se moc nezatěžuje nějakou teorií....

A jak rychle v urychlovačích

Buřta,2007-06-14 06:51:51

.... takže to mám 99,9997% rychlosti světla ....

By mě zajímalo na kolik devítek se urychlují častice v urychlovačích ...... neví to nekdo?

Mirek,2007-06-14 08:27:44

našel jsem pro protony ve Fermilabu 99,999946 % rychlosti světla
většinou se udává celková energie protonů v MeV, z toho to pak lze snadno vypočítat

Co takhle trochu počítat?

Pavel,2007-06-14 08:36:29

V LHC, právě dokončovaném v CERNu, se mají protony (s klidovou hmotností zhruba 1GeV) urychlovat na 10 TeV, tedy Lorentzův faktor je asi 10 000. Protože Lorentzův faktor je 1/sqrt(1-v2/c2), bylo by těch devítek 8.

asdfa

erwer,2007-06-14 12:59:34

... díky ....

Takže se dá říci že k takovým srážkám jako v urychlovačích ve vesmíru nedochází .... ?

Ale dochází

Pavel,2007-06-14 13:05:19

Kosmické záření dopadající na Zemi má energii až o šest řádů vyšší. Ale to jsou jen jednotlivé protony (stejně jako v těch urychlovačích), a ne hmota 200 Zeměkoulí.

dgcvbxfg

Afroman,2007-06-14 20:22:41

No jo příjdou k nám jednotlivé protony ale gdyž jsou urychleny na tak obrovskou rychlost tak už samozřejmě nemají hmotnost protonu ale hmotnost o několik řádů větší. Vyplývá to samozřejmě ze známé E=mc2. A proto právě žádné těleso s nenulovou klidovou hmotností nemůžeme urychlit na rychlost světla nebo víc protože toto těleso by dosáhlo nekonečné hmotnosti a k jeho dalšímu urychlení by bylo potřeba nekonečné množství energie... . Foton má nulovou klidovou hmotnost a proto letí rychlostí světla a také nemůže "zastavit".

Afromane

Pavel,2007-06-15 07:03:27

Samozřejmě, ty nejenergetičtější částice kosmického záření mají hmotnost asi jako bakterie, ale pořád to není dvě stě Zeměkoulí. Navíc, z článku to sice není zřejmé, ale předpoládám, že těch dvě stě Zeměkoulí je klidová hmotnost. Aspoň tak to bývá zvykem uvádět, pokud není řečeno něco jiného.