Rakovina brambor
Amerického brouka - mandelinku, nebo plíseň bramborovou, známe všichni. S houbou Synchytrium endobioticum už je to horší a přitom právě ona je podle fytopatologů skutečný problém hrozící celosvětovou devastací trhu s bramborami.

Napadené hlízy

Lilek brambor, neboli brambor obecný (Solanum tuberosum), hovorově brambor, je víceletá hlíznatá plodina. Brambory jsou z pohledu lidské výživy, hned po pšenici, rýži a kukuřici, čtvrtou nejvýznačnější zemědělskou plodinou. Poskytují vysoký hektarový výnos a jsou na přírodní podmínky nenáročné. Evropu brambory zbavily cyklických hladomorů, kurdějí a epidemií. Botanik Jan Svatopluk Presl o nich tvrdí, že jsou největším užitkem, který lidstvo z objevení Ameriky mělo. Hlízy, což je jediná poživatelná část z jinak jedovaté rostliny, trpí celou řadou chorob. Napadají je háďátka, bakterie, viry. Fytopatolog Gary Franc z University of Wyoming na právě skončeném světovém setkání odborníků pořádaném American Phytopathological Society vystoupil s tvrzením, že Synchytrium endobioticum, parazitická houba které u nás říkáme rakovinec bramborový, se nezadržitelně šíří a hrozí, že ohrozí bramborářský průmysl v celosvětovém měřítku.

Profesor Gary Franc, rostlinný patolog

I když tento patogen není lidem nebezpečný, pro brambory je pohromou.  Nemoc u nich způsobuje nepravidelný růst, přičemž výrůstky jsou zpočátku bílé, postupně ale hnědnou a jak se do nich dostává další bakteriální infekce, brambory černají. Bramborové hlízy se stávají nevzhledné a nepoživatelné. Z napadených pletiv se uvolňují pohyblivá stadia houby ve formě rejdivých výtrusů s bičíkovitým ocáskem. Žádné brambory nejsou k této agresivní houbě zcela odolné a tak se patogen dostal do seznamu (Select Agent List). Jde o seznam patogenů, které rostlinolékařské služby zvláště pečlivě hlídají a to jak v USA, tak v Evropě. I když se v případě rakoviny brambor přímé ztráty zdají být nepodstatné, nepřímé ekonomické ztráty jsou pro pěstitele prakticky zničující. Vyplývá to z takzvané „nulové tolerance“. Postižené oblasti jsou zařazeny do karantény a obchodování s brambory je v těchto oblastech zakázáno.

Napadené pletivo hlízy v mikroskopu.

Tvrdá opatření se uplatňují proto, protože spóry uvolňované z nemocných rostlin, mohou učinit půdu nevhodnou pro pěstování brambor po celá desetiletí. Dlouhodobé přežívání spór v půdě a neexistující chemický ochranný prostředek, který by rostliny ochránil, činí tuto chorobu zvláště nebezpečnou. Výskyt této choroby je likvidační pro jakýkoliv typ produkce brambor, ať už za účelem sadby, nebo ke konzumním, nebo lihovarnickým účelům. Rakovinec bramborový je karantenní houba napadající celou rostlinu. Na hlízách a na stolonech vytváří bradavičné nádory. Infekční agens si zachovávají životaschopnost v půdě až 36 let.

I když výzkum a šlechtění na odolnost jede v této oblasti na plné obrátky, problémem je, že parazitická houba má celou řadu patotypů. Vyšlechtit rostlinu odolnou na všechny patotypy je prakticky nemožné. Hlavní ochranou proto zůstává prevence zavlečení choroby. Přesto, že se jedná o přísně sledovanou fytokarantenní chorobu, na její „úspěšné“ tažení světem jsme zatím krátcí.
Česká republika je velmocí ve šlechtění brambor a některé naše odrůdy jsou odolné i proti několika patotypům současně. Ani to však nemusí na parazita stačit. Američtí odborníci se domnívají, že s rostoucím výskytem choroby ve světě poroste i spektrum nových patotypů.

Pramen: American Phytopathological Society

Datum: 19.06.2007 22:29

Kdy se objeví další pandemie srovnatelná s covidem-19?     Autor: Stanislav Mihulka (25.08.2021)
Kolostrum spolu s kysaným zelím brání rozvoji infekcí     Autor: Josef Pazdera (18.09.2008)
Bakterie přispívají k nezávadnosti a trvanlivosti ovoce a zeleniny     Autor: Anna Marcinková (17.06.2008)
Biovepřové? Děkuji, ještě si to rozmyslím.     Autor: Ota Beran (13.06.2008)
Bakteriální žalobník     Autor: Jaroslav Petr (04.08.2005)

Víme

Bohouš,2007-06-21 22:50:31

Nebojím se nových věcí, spíše jejich zneužití k neomezenému diktátu, historie se bohužel opakuje. Svět se bojí hladu,populace stárne, padesát milionů potratů ročně ve světě není málo. Možná svět přišel nejen o krutovládce ale i navždy o prospěšné vynálezy a objevy, o filozofy,umělce, strůjce celosvětové mírové civilizace aj.

Tohle si lidi mysleli

Colombo,2007-06-22 12:43:56

když pár vědců propagovalo parní stroje. Tohle si lidi mysleli, když začali být v kurzu demokracie. Tohle si lidi mysleli vždycky, a nic se nestalo. Jak jste sam řekl, hystorie se opakuje, vždy a stále.

Oprava

Colombo,2007-06-22 17:17:13

historie, ne hystorie, bože co jsem dělal když sem to psal? Spal?

kdyzuztaguz

tmoravec,2007-06-22 19:23:25

no kdyz uz sme v tom, tak demokracie zacaly a nikoliv zacali:)

Colombo

Bohouš,2007-06-21 22:14:37

Nezlobte se, ale podsouváte mi to, co mými názory není a nikdy nebude. Vědci nepracují jenom na GM bramborech. Čtěte řádky, ale nikoliv mezi řádky, nemyslete za mne,prosím. GM plodiny a GM živočichové jsou v počátcích, co bude s nimi za nějaká desetiletí-to se dozvíte, já už ne-i to,jak si vědci pohrají. Bojím se "nedopatření" s genetickou manipulací čehokoliv živého.

Víme

Colombo,2007-06-21 22:27:29

Nejlepším způsobem jak ztrapnit protivníka je vložit mu do úst výrok a ten následně uplně znemožnit.
Já jen nadneseně řekl, čeho se to bojíte. Jen něčeho nového, dyť vyvraždit se můžeme už nyní, stačí nebezpečnější bakterie, virus a je to. Vyvolat válku, poslat pár atomovek, nebo jen(viz článek na oslu) dát trochu botulotoxinu do amerického svážecího mlékařského systému.
A teď trochu filozoficky: Je nůž zlý jen proto že je ostrý? Nebo je zlý člověk, který ho chce použít? A je proto zlý člověk, který s ním chce nakrájet chleba? Podle mne je zlý človék, který chce s tím nožem do někoho bodnout. Ale proto, že lidé se mohou s noži ubodat bych nože nezatracoval.

Mandelinka coby chuťovka

Pepa z depa,2007-06-21 21:25:25

Časopis VTM asi před dvaceti lety psal, že vědci do dvou let zlikvidují mandelinku tím,že dopraví postřikem na bramborovou rostlinu virus, který larva pozře a v jejím těle proběhne rozsáhlá změna a její tělo se stane poživatelným pro ptáky- dokonce částečně jakoby "zcukernatí" a že se "zabijí dvě mouchy jednou ranou", protože třeba krůty občas sezobnou larvu mandelinky! a tím pádem se věda postará o vysoce energeticky působivý doplněk krmiva. Kolik krůty pošlapou,atd - nebylo psáno. Snad to někdo z Vás najde mezi starými časopisy.

Mandelinka bramborová

Pepa z depa,2007-06-21 07:55:30

Kromě člověka nemá mnoho nepřátel-snad občasně bažanty a koroptve a larvy slunéčka. Ví někdo, jestli mandelinky -v budoucnu- na neustále vylepšovaných například GM bramborech budou pro své uvedené predátory neškodně poživatelné?

Proc by nebyly?

Jirka,2007-06-21 08:52:12

Proc by nebyly?

hm zajimave

tmoravec,2007-06-21 15:40:53

Zajimavy napad - slechtit plodiny tak, aby byly jejich skudci chutnejsi pro predatory. Zatim se tim kupodivu moc lidi nezabyva, a to ani s pouzitim klasickeho slechteni ani s pouzitim GM. Co je vsak uz leta k dispozici jsou New Leaf brambory, ktere jsou odolne nejen k mandelince, ale i ke dvema dulezitym virum (PVY a PLRV). Bohuzel nejvetsi americky konzument brambor McDonalds si chtel poopravit povest posramocenou prohranymi soudy se zakazniky oparenymi kafem a zaskocenymi vlastni obezitou a snazil se ziskat pozitivni publicitu demonstrativnim odmitnutim GM hranolek. To, ze by hranolky nehranolky stejne musel v evrope vse od housek, pres salaty po kokakolu znacit jako GM uz byl jen podruzny detail ktery se do tiskovych zprav nedostal. Inu svet chce byt klaman.

tmoravec

Bohouš,2007-06-20 22:00:12

Podle mne se kříženci projeví hlavně změnou obsahových látek,vzhledově se nemusí příliš změnit. Příklad: Houby od silnic nebo ve skládkových lokalitách budou vzhledově stejné jako ve chráněných lokalitách, ale po praženici můžete mít zdravotní potíže. Maďaři nejsou nějak nadšeni GM plodinami-proč asi? Je to tím, že testovaní potkani krmení 90 dní GM kukuřicí měli trochu odlišné výsledky zdravotních testů od kontrolní skupiny krmené nemodifikovanou kukuřicí? Kéž byste měl s GM plodinami vždy pravdu! Přeji si,aby GM plodiny vykazovaly odolnost proti skupině nemocí,nebo škůdců(ne jenom proti 1)a aby odpadové látky uvolňované kořeny GM plodin do půdy neovlivnily nepříznivě současně rostoucí rostliny, nehubily užitečný hmyz a následně také ptactvo. A také-aby zbytky rostlin byly kompostovatelné a vzniklý kompost neškodil rostlinám.

Neni to pravda

Jirka,2007-06-21 09:04:01

Ta kukurice, o ktere pisete - MON863, prosla vsemi testy, kterymi projit mela. Jisty Seralini (uzce spjaty s jistou organizaci CRIIGEN (Committee for Independent Research and Genetic Engineering), ktera zas tak nezavisla ani neni - je to znamy kritik biotechnologii) ale vzal vysledky tech testu (nedelal zadne svoje testy) a zacal si hrat se statistikou. Kdyz si ji nastavil tak, aby mu vychazelo, ze MON863 je toxicka, prohlasil to za vysledek. Jenze podobnym postupem muzu toxicitu "prokazat" skoro vsude. Zminena kukurice prosla dalsimi testy a toxicitu nasledne vyloucili dalsi hematologove a patologove.

Bože bohouši

Colombo,2007-06-21 21:16:47

co si zač? Nějaký fanatik? Co podle tebe ty GMB jsou? Jak myslíš, že si s nimi vědci pohrají? Myslíš, že jim dají gen pro testosteron, geny pro žahavé buňky? Myslíś, že budeme vrhat brambory jako střepinové granáty? Hochu, tak daleko na tom věda moc není. My dokážeme měnit gen. informaci, někdy dokonce tak, že nám organizmus dělá co chcem, ale ten gen musímě někde vzít. Maximálně, že by vědci "nedopatřením" vzali gen pro jedovatou látku a hopsnuli ji do brambor, ale brambory jsou už stejně jedovaté, tak proč si přidávat práci?

no jisteeee

JirkaH,2007-06-21 22:00:36

Prepisujeme geneticky kod, ktery vznikal miliony let, ale co by se mohlo stat, zejo. Ale co, dobre nam tak hrdobci...

No jistěééé

Colombo,2007-06-21 22:23:14

Miliony let? A to jste slyšel kdy. No ja slyšel, že DNA se neustale poškozuje, opravuje, přepisuje, vznikaji chyby, mutace, upravuje atd. v realnem čase. He? Miliony let?
Mimochodem, člověk si hraje na boha? Tohle mi to celkem připomíná(ty reakce) a šlechtěním si nehraje na boha? Jde o to, že krize by se dala překonat buď rychle gen. manipulaci brambor nebo pomalu pomalým náročným šlechtěním brambor. He?

Colombo

Bohouš,2007-06-20 21:18:47

Omlouvám se za špatně uvedený příklad. U pilotů z 11.9. nikdo nepředpokládal,že zneužijí své znalosti proti nevinným lidem. Pevně věřím,že se daný případ nebude opakovat v jiných oborech lidské činnosti a vědeckého bádání a že jeho výsledky nebudou hrozbou v rukách několika lidí toužících po celosvětové diktatuře.

Pokud bude užitek

Colombo,2007-06-21 16:13:04

a počet objetí ku užitku ve stejném poměru jako letecká doprava, pak jsou GM brambory téměř ideální.

Honza versus 999

Bohouš,2007-06-20 20:58:35

Honzo, doufám, že tedy máte zmapovány všechny druhy alergií a že nám nevyvratitelně objasníte jejich vznik,způsoby jednoduchého a účinného léčení a že zaručíte,že nikdy v budoucnu třeba tolik diskutované GM plodiny nezpůsobí nikomu neléčitelnou alergii, nemoc- včetně následné předčasné smrti.

Uaaaaa

Jirka,2007-06-21 09:05:16

Spachejte sebevrazdu, at se Vam nic nestane!

Bohouš,2007-06-20 10:04:34

Nejsem "grínpís", ani jím nehodlám být.Ale GM plodiny mohou být dvousečnou zbraní, stejně jako nadužívání chemie k čemukoliv, včetně postřiků -třeba -při pěstování brambor. Nemáme nikdy stoprocentní záruku, že pyl z GM plodin vítr nezanese stovky metrů na příbuzné (i plané) rostliny a nevytvoří třeba proti herbicidům superodolné křížence, kteří vytlačí stávající flóru i faunu a úplně znemožní pěstování kulturních plodin v kterékoliv zemi. Odkud budeme, a co, dovážet? Zažil jsem nejrůznější vychvalované supervědecké metody výroby potravin za socialismu, od DDT(vyskytuje se nejen v mateřském mléku dodnes) až po letecké postřiky plodin včetně miminek spících v kočárcích vzdálených stovky ve směru větru. Nacházíme se v bludném kruhu úspor nákladů na výrobu potravin pomocí chemie a moderních metod(i GMO)- a zdraví(alergie a rakoviny všeho druhu,oslabení imunity atd). Jak se z něho dostaneme? Budeme mít dostatek peněz na uchování alespoň tělesného zdraví v přijatelné míře? V budoucnu se dozvíme,čí zde prezentované názory byly chybné. Nepřinesou-li GM plodiny zhoršení zdraví, budiž. Ale budou-li naši nemocní potomci(kteří se prokazatelně živili potravinami pocházejícími z "upravených" pokoutně dovezených plodin a k tomu různě nadužívali ostatní chemii)čekat na něčí smrt, aby dostali kýžený náhradní orgán, který jim prodlouží život(neživot?),- budeme nadále hrdí na vědecký pokrok, či alespoň shovívaví k jeho zastáncům? Nebo vědce pošleme ke všem čertům?

pyl z brambor

calixaren,2007-06-20 12:01:42

Ano, mam doopravdy strasny strach z toho ze se pyl z GM brambor prenese na pribuzne plane rostliny, naprskal jsem si z toho kafe do klavesnice :-D

Ona tě ta sranda přejde

Honza Urban,2007-06-20 13:10:33

Až zmutují brambory tak, že jejich pylové výtrusy budou zpříčiňovat imunitu počítačových virů!!!!!!!

Bohouši, neházejte perly sviním...

999,2007-06-20 14:19:00

takoví calixedanové a Honzové Urbanové si potřebují nejdříve nabít čumák, aby vůbec něco pochopili. Vždy se bavím, když se lékaři podivují nad neuvěřitelným růstem různých alergií ve srovnání s předešlými generacemi a mají to vysvětlit veřejnosti.....

Umírejme

Colombo,2007-06-20 14:41:31

zase ve 40 a nikdo vám po valné většině nemocí ani neškrtne.

calixaren,Honza Urban

Bohouš,2007-06-20 16:53:10

Máte pravdu,lilkovité rostliny jsou celkem bezvýznamné: Na zeměkouli existuje 96 rodů a přes 2500 druhů, z toho u nás jedenáct rodů a přes třicet druhů. V kuchyni používáme například brambory,rajčata,papriky,lilek,mochyni,pepino a mimo ni kuřáci bezvýznamný tabák. I farmacie se obejde bez lilku,pablenu,rulíku, kustovnice čínské(tato je velmi dobrou přírodní náhražkou Viagry) aj. Jsou i některé okrasné lilkovité rostliny. Nikde netvrdím,že uvedené rostliny musí každopádně nepříznivě zmutovat s GM plodinami, ale navíc: co když GM plodiny nebudou v budoucnu vytvářet jenom vědci mající na zřeteli zajištění výživy vzrůstajícího počtu obyvatelstva na zeměkouli? Jako piloti byli vyškoleni i aktéři 11. září... . Prskejte si dále kliďánko své kafe do klávesnice... .

Honza,2007-06-20 17:44:30

To je úžasné, jak se vždycky někdo vynoří a začne vykřikovat bláboly o alergiích, aniž by měl prokázané sebemenší souvislosti.

Eh?

Colombo,2007-06-20 20:40:22

Nechápu, proč ste zmínil 11. září, to jako protiargument proti vlastním slovům?
Dobrá. Pokud bychom přirovnali GM k letectví, JDU DO TOHO HNED. Proč? Letecká doprava je nejbezpečnější, díky letecké dopravě se může převézt cokoliv kamkoliv, cestování na velké vzdálenosti je otázkou hodin, místo dnů. No a o proti tomu je 11. září nic(k tomu ještě amerika celkem podcenila nebezpečí, jsou důkazy že tomu mohla zabránit)

to Bohous 999

tmoravec,2007-06-20 21:05:49

To je sice vsechno moc hezky vedet kolik u nas mame lilkovitych a jak jsou dulezite. Ale trochu mi unika logika proc by melo byt pestovani GM brambor nejak nebezpecnejsi nez pestovani konvencnich brambor? Vidate okolo poli na vrchovine nejake krizence bramboru s durmanem? A to se tam pestujou brambory po staleti. S clankem problematika GMO navic primo nesouvisi, protoze GM brambory rezistetni k rakovine jeste nikdo nepredvedl, zatimco konvecni brambory rezistetni alespon k nekterym pathovarum mame. Pretrvavajicim problemem vsech tehle debat GMO ano/ne je to, ze se zameruji pouze na rizika jedne technologie a naivne predpokladaji, ze jakakoliv alternativa ma riziko nulove. Tak to ale neni - kazda rizikova analyza musi vychazet z porovnani prinosu a potencialnich rizik ruznych alternativ. A tam zatim ty GM plodiny, ktere byly uvolneny pro pestovani, vedou. hezky den
tm

Martin,2007-06-20 22:20:10

S tými GM-zemiakmi som začal ja, lebo ak je tá rakovina naozaj také pľuhavstvo ako vyplýva z článku, tak najlepším spôsobom ako pred ňou ochrániť zemiaky a predísť ochudobneniu nášho jedálneho lístka bude nejaký vpašovaný gén univerzálnej odolnosti.

Možná hloupá otázka

Pavel,2007-06-20 09:04:03

Co jsou to stolony? Je to překlep, nebo mě neznámý odborný termit?

stolon

josef pazdera,2007-06-20 09:45:18

brambor je hlíza a ta je vyživována takovými dlouhými šlahouny bílé barvy. tyto výhonky, které jsou pod zemí jsou stolony. Jde o druh výhonků, nejsou to kořeny!

Martin,2007-06-19 22:44:33

Neodolám a zavŕtam - rád by som vedel, či budú grínpísi blbnúť kvôli GMO aj vtedy, keď padnú rakovine za obeť celé lány zemiakov a zopakujú sa udalosti z Írska v roku 1815 (aj keď vtedy mala neúroda zemiakov inú príčinu).

Pochybuji

MirekS,2007-06-19 23:55:42

Už leta grínpísáci ignorují fakta odporující jejich ideologii, nepředpokládám, že by je brambory přiměly změnit ideologii nebo dokonce začít myslet.

re: GMO