Čůzy to maj těžký
Samice galapážských leguánů mořských jsou „čůzy“ (psáno choosy). stojí je to strašně času a spoustu sil.

Maren Vitousek, Princeton University

Zdaleka není pravda, že se pohlavní partneři dávají dohromady poté, co si to samci mezi sebou „vyříkají ručně“ a vítěz pak má všechny „holky“ k dispozici. U mnoha tvorů nehrají samice pasivní roli, ale samy si vybírají z většího počtu nápadníků toho pravého.

Leguáni dostali miniaturní identifikační přístroje vyvinuté Anthonym Woakesem z University of Birmingham.

K těmto živočišným druhům patří i Homo sapiens. Každý chlap by o tom mohl dlouho a dlouho vyprávět.

Vybíravé samice – v odborné literatuře „choosy females“ (čti čůzy fímeljz) – na tom měly být podle představy velmi dobře. Samci se před nimi předvádějí a ony si pak snadno vyberou toho nejlepšího. Nezabere jim to moc času a nestojí je to moc sil. To samci jsou na tom hůře, protože exhibování je stojí jak síly tak i čas (u Homo sapiens i peníze, mušle kauri, bobří kůže, vykrmené vepře či jiné monetární jednotky a jejich ekvivalenty – každý chlap by mohl dlouho a dlouho …).

Tým amerických a britských vědců vedený Maren Vitousekovou z Princeton University studoval život leguánů mořských na Galapágách a došel k závěru, že být „choosy“ je pro samici celkem náročné. Referují o tom na stránkách PLoS ONE.

Samec leguána očumovaný davem vybíravých samic.

Vitouseková a její kolegové opatřili samice leguánů miniaturními identifikačními přístroji vyvinutými Anthonym Woakesem z University of Birmingham. Díky tomu mohli sledovat, kde a jak dlouho se samice zdržují. Samci zevlují v tzv. leku – tedy v místě určenému pro exhibování ( u Homo sapiens jsou to venkovské tancovačky, diskotéky nebo chodníky před školou – každý chlap by mohl …).

Ona si ho vybrala, a tak ti dva v sobě nakonec našli zalíbení.

Samice se courají kolem leku a očumují potenciální nápadníky. Vybírají si toho největšího fešáka a toho, kdo se umí nejlépe předvádět (u Homo sapiens často i největšího pitomce - každý chlap by…).

Čumenda stojí samice překvapivě hodně času a energie. Čím víc času tráví samice sledováním atraktivních samců, tím méně mají času na shánění potravy. Hubnou a následně snášejí i menší vejce, která vybaví zárodek menší porcí živin. Může je to dokonce stát život. Když přijde El Nino, tak je v moři mnohem méně rostlin, jimiž se leguán mořský živí. Samice vyhublé po namáhavém vybírání partnerů nemusí kritické období nouze vůbec přežít.

V pohádkách vše končí svatbou. V přírodě pářením.

Takto vysoká daň placená za výběr ideálního partnera znamená, že zisk z výběru samce musí být skutečně velký. Zatím není jasné, co všechno dává vynikající samec samici navíc ve srovnání se samcem průměrným či podprůměrným. Jedno je ale jisté, čůzy samice to maj těžký.

Pramen: PLoS One