Dlouhodobá změna exprese genů u kuřáků
V dědičné informaci kuřáků dochází ke změně exprese mnoha genů. Tyto změny přetrvávají ještě dlouho poté, co kuřák přestal kouřit.

Funkci nejméně 124 genů mají i bývalí kuřáci dlouhodobě změněnu.

Dlouhodobé změny ve fungování dědičné informace kuřáků dokázali  kanadští vědci vedení Rajem Charim z British Columbia Research Center ve Vancouveru ve studii zveřejněné ve vědeckém časopise BMC Genomics.

Vědci porovnávali expresi genů v buňkách získaných z průdušek čtyř nekuřáků, osmi aktivních kuřáků a dvanácti dobrovolníků, kteří přestali kouřit před 1 až 32 roky. Exprese mnohých genů, která je u kuřáků pozměněna, se navrací po skončení kouření k normálu. Patří k nim především geny zodpovědné za tvorbu hlenu, geny podílející se na metabolismu nukleotidů nebo geny pro metabolismus xenobiotik. Exprese nejméně 124 genů však zůstává u bývalých kuřáků  i po dlouhé době odchýlena od normálu.

Jak stávající tak i bývalí kuřáci mají například sníženou expresi genů, jež jsou důležité pro dělení buněk pokrývajících povrch průdušek. Podobně potlačené množení buněk v průduškách je typické pro chronickou bronchitidu nebo emfyzém. Podobně mají stávající i bývalí kuřáci sníženou expresi genů důležitých pro korekci defektů v DNA.

Datum: 03.09.2007 10:59

Elektronické cigarety neškodí buňkám tolik, jako klasické kouření     Autor: Stanislav Mihulka (05.01.2016)
E-cigarety škodí více, než ty klasické     Autor: Josef Pazdera (04.12.2014)
Další nedobrá zpráva pro bionaftu     Autor: Josef Pazdera (05.11.2014)
New York zakázal e-cigarety     Autor: Josef Pazdera (30.04.2014)
Trojnásobná spotřební daň na tabák - celosvětově!     Autor: Josef Pazdera (03.01.2014)

Kouření -nic moc -

machalek15,2007-09-11 21:29:52

U nás ve městě - nejdéle žijící muži - všichni kouřili a holdovali alkoholu , a obvodní doktor na to řekl - po dlouhé odmlce - no znal jsem je , ale kdyby nekouřili a nechlastali - dožili by se ještě víc roků !!! Co na to říct !

co to tu ...

longin,2007-09-09 21:45:39

... melete za sracky ? jdu na cigo ...

Tento příspěvek je důkazem

Bikkhu,2007-09-10 12:48:45

že kouření způsobuje zjevně sníženou expresi IQ.
A snížená exprese IQ zpětně nutí kuřáka kouřit, jinak by si mohl uvědomit do jaké blbosti nacpal svoje peníze, čas i zdraví.

Příčina/následek?

tentokrát nespamující hýkavec,2007-09-03 19:53:19

A není změněná exprese genů spíš příčinou toho že kuřákům cigarety chutnají a jsou schopní kouřit bez toho aby se dusili?

chuť cigaret

jarda petr,2007-09-04 04:06:11

"Chuť" cigaret je záležitostí mozku, zvláště pak nucleus accumbens. V tamějších neuronech se zcela jistě mění exprese genů. Podobně jako při jiných závislostech. Tahlůe studie ale sleduje expresi genů v buňkách průdušek, takže to by asi nemělo mít s "chutí" cigár přímou spojitost.

panečku

jarda petr,2007-09-03 15:38:56

Panečku, a jak byste byl teprve zdravý, kdybyste vůbec nikdy nekouřil. To by snad ani nebylo k vydržení. Ale jak říká onen lékař z "vesničky mé střediskové", těklo má jít do hrobu zhuntované.

Máš pravdu !!!

machalek15,2007-09-11 21:37:26

Třeba , vzít si příklad z khihy "Naše dítě " a -- bude se divit -- ! Proč se všechno musí malému děcku sterilizovat ? A pak se divíte, že je pořád nemocné !

ehm

DRK,2007-09-03 14:07:07

S pouzitim slovniku mi nakonec vyslo ze jelikoz je exprese genu vlastne jeho aktivace pri vytvareni nejakeho toho proteinu. Tak ti vedci vyzkoumali akorat to, ze se kurakum tvori latky (at uz nejake hleny ci protilatky atd. ktere se ve zvysene mire vyskytuji u kuraku) i nejaky cas potom co prestali kourit. Akorat takto receno to nezni tak bombasticky nesrozumitelne....

asi máte špatný slovník

jarda petr,2007-09-03 15:37:13

Jak vyplývá z textu, tak exprese některých genů je trvale snížena. To znamená, že to co vám v plicích přestává fungovat jako kuřákovi, se neobnoví ani když típnete posledního vajgla. Vzhledm k tomu, že jsou mezi těmito geny s trvale sníženou expresí i geny, které mají na starosti reparační enzymy, které opravují poškozenou DNA, tak má i "vyléčený" kuřák pořád větší naději na rakovinu plic než ten, kdo nikdy nekouřil. Nevím, jestli to zní bombasticky nebo ne, ale celkem se bralo jak fakt, že když kuřák přestane, tak zua čas zase " v oukeji". No a tahle studie dokazuje, že není.

Jen poznamka

Jirka,2007-09-04 22:56:24

Jen bych explicitne dodal, ze ani ty zvysene exprese genu nejsou casto nicim extra prijemnym. Klidne muze jit o procesy, ktere spousti rakovinu. (Ty snizene exprese mohou delat totez.)

Chronická bronchitida

Jann,2007-09-03 11:36:39

Mě kouření chronické bronchitidy zbavilo. Teď už rok nekouřím a je to pořád OK. Asi mám teď správně nastavenou genovou expresi ;)