Baptistina a smrtelný biliár
Čeští vědci odhalili původ kosmického tělesa, které vyhubilo dinosaury.

Před 160 miliony roků se v hlavním pásu asteroidů srazila dvě tělesa a z nich vznikla „rodina“ asteroidů Baptistina.

Před 65 miliony roků praštil do země pořádný asteroid. Dopadl do oblasti dnešního Yucatanu a vyhloubil kráter Chicxulub. Podle některých odborníků se při té příležitosti poroučeli ze světa dinosauři. Podle jiných byl konec druhohorních ještěrů zapříčiněn i jinými nebo zcela jinými faktory. O srážce asteroidu se Zemí na rozmezí druhohor a třetihor ale nikdo nepochybuje.

Odkud se tohle těleso vzalo? Na tuto otázku odpovídá trio vědců William F. Bottke, David Vokrouhlický a David Nesvorný ve studii, kterou zveřejnil prestižní časopis Nature. Posledně dva jmenovaní patří k nejvýznamnějším astronomům, jakými se může naše věda pyšnit. Všichni tři vědci  působí na Southwest Research Institute v coloradském Boulderu, ale Vokrouhlický a Nesvorný se hrdě hlásí ke své „alma mater“ na Astronomickém ústavu University Karlovy v Praze.

Před 108 miliony roků dopadl jeden z fragmentů na povrch Měsíce a vytvořil tam kráter Tycho.

Počítačovým modelováním trio vědců prokázalo, že před 160 miliony lety došlo v hlavním pásu asteroidů ke srážce dvou těles. Jedno mělo v průměru asi 170 kilometrů, druhé bylo o trochu menší a měřilo v průměru asi 60 kilometrů. Větší z těles tvořené stejnou hmotou, jaká je základem meteoritů z třídy uhlíkatých chondritů, se rozpadlo na řadu fragmentů. Ty vytvořily „rodinu asteroidů“ z nichž největší je asteroid 298 Baptistina objevený již v roce 1890 Augustem Charloisem. Odhaduje se, že Baptistina měří 13 až 30 km. Původně byla tahle asteroidová rodina pořádně početná a jejími členy byli pěkní cvalíci. Nacházelo se v ní asi 300 těles větších než 10 kilometrů a 140 000 těles větších než 1 kilometr.

Před 65 miliony roků se jeden z fragmentů srazil se Zemí a vytvořil kráter Chicxulub.

Působením energie slunečního záření docházelo k stále většímu rozptylu asteroidové rodinky. Zhruba pětina velkých několikakilometrových těles se dostala na dráhu, která je vyvedla mimo pás asteroidů. Některé z asteroidů se dostaly na dráhu, která se křížila s dráhou Země a na karamboly bylo rázem zaděláno. Asi 2% těchto těles se skutečně se Zemí srazily a menší část dopadla na povrch Měsíce. Jeden z velkých fragmentů zřejmě před 108 miliony roků vytvořil na Měsíci 85 kilometrový kráter Tycho. Zhruba desetikilometrové těleso udeřilo do Země před 65 miliony roků a zanechalo po sobě 180kilometrový  kráter Chicxulub, dnes zanesený mořskými usazeninami. Ve vrstvách na rozmezí druhohor a třetihor je po této kolizi dones patrná vrstvička materiálu, který se složením velice podobá složení současného asteroidu Baptistina a to je další z důkazů dokládajících správnost závěrů Bottkeho, Nesvorného a Vokrouhlického.

Pramen: Nature, Southwest Reserach Institute

Datum: 06.09.2007 13:46

kde jsou ty dukazy

DRK,2007-09-07 09:28:10

Nejak nevidim ty dukazy svedcici pro tuto teorii.. V jedne casti clanku se pise ze slozeni tech teles co se meli srazit je (bylo) obvykle jako u vsech podobnych teles dane tridy a v zaveru se uvadi "dalsi" dukaz ze slozeni vrstvicky materialu nalezene na zemi je podobne....

doporučuji

archibald,2007-09-07 16:34:05

tento problém řádně probrat na diskuzích portálu Novinky.cz

životnost pradigma

Ucholák,2007-09-13 12:26:34

Takové "objevy" mají velmi omezenou životnost, obvykle se počítá na měsíce, než někdo jiný "objeví" (tj. sepíše literárním dílko) na téma "proč je to úplně jinak" a začne si užívat svých pár měsíců platnosti "nové teorie".