Připoutejte se, před námi turbulence na Titanu  
Rozlili jste někdy v letadle nápoj kvůli turbulenci? Vědci na obou stranách Atlantiku hledají nové způsoby, jak pochopit jev, který existuje nejen v zemské atmosféře, ale i na Saturnově měsíci Titanu. Data ze sondy Cassini/Huygens pomohou i při dalších výzkumech.

 

 

Zvětšit obrázek
Atmosféta Titanu. Kredit: NASA/JPL/Space Science Institute

Turbulence hrají důležitou roli v zemském povětrnostním systému a někdy může být víc než nepohodlná - stovky zranění se staly na komerčních letech kvůli turbulenci.

 

 

Zvětšit obrázek
Měření akcelerometru HASI při přistání modulu Huygens. Kredit: ESA /ASI/UPD/OU (background: ESA/NASA/UofA)

Atmosférický fyzik Giles Harrison (Atmospheric Observatory,  Reading University, Velká Británie) vymyslel levný způsob, jak měřit účinky turbulence – používá meteorologické balóny. Krabička s přístroji (radiosonda) obsahuje také senzor magnetického pole, který měří kolísání zemského magnetického pole způsobené turbulencí. I když je magnetické pole Země velmi stabilní, měření magnetických změn senzory na meteorologickém balónu zaznamenaly určité změny způsobené účinky turbulence.

 

 

Všechna tělesa, planety a měsíce podléhají stejným principům fyziky. Když budou všichni pracovat společně, vědci kteří sledují Zemi a ti, kteří pozorují naše planetární sousedy, mohou lépe zpracovávat data z kosmických sond a testovat počítačové modely procesů a získávat nové náhledy na celou Sluneční soustavu.

 

 

Planetolog Ralf Lorenz (Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory, Baltimore, Maryland) zjistil, že Harrisonovy výsledky jsou klíčem k tomu, aby data z Titanu, pořízené sondy Huygens dávaly smysl. K Titanu modul Huygens donesla na své palubě sonda Cassini (NASA, European Space Agency a Italian Space Agency). V lednu 2005 Huygens sestoupil na padáku neprůhlednou atmosférou na povrch Saturnova největšího měsíce Titanu. Cassini dále obíhá kolem Saturnu  a pokračuje ve výzkumu planetu, prstenců, měsíců a magnetosféry.

 

Zvětšit obrázek
Huygens sestupuje na padáku atmosférou Titanu. Kredit: ESA /ASI/UPD/OU (background: ESA/NASA/UofA)

 

Surface Science Package (povrchový vědecký balíček) na palubě Huygens obsahuje sadu snímačů sklonu, které měřily pohyby modulu během sestupu. Tyto snímače sklonu se chovaly stejně jako bychom při pití sledovali a měřili sklon sklenice, kdy malý plovák na hladině kapaliny ukazuje a měří úhel sklonu.

 

Zvětšit obrázek
Průřez Titanovou atmosférou Kredit. GSFC/NASA

 

Když Hyugens na padáku klesal, sice „musel přežít mnoho otřesů“, ale samotná atmosféra byla docela klidná. Znalosti o turbulencích v mracích, pořízených Harrisonovou radiosondou v pozemské atmosféře, inspirovala Lorenze k hledání podobných efektů v datech z Huygensova snímače sklonu. Vyzbrojený touto informací Lorenz našel v datech z 2,5 hodinového sestupu modulu Huygens  20 minutové období, kdy došlo k turbulenci v mraku. Navíc zjistil, že se tak stalo ve výšce okolo 20 km nad povrchem Titanu.

 

 

Lorenzova analýza pomohla identifikovat turbulentní vrstvu mraků v atmosféře Titanu - důležitý výsledek pro výzkum meteorologie Titanu. Mezitím Lorenz také našel způsob, jak zlepšit Harrisonův magnetický senzor umístěný na balóně - jednoduše změnou jeho orientace.

 

 

Mark Leese, ředitel projektu Surface Science Package na modulu Huygens (Open University, Velká Británie), řekl:  „Věděli jsme, že Huygens měl jízdu směrem dolů k povrchu Titanu kodrcavou. Nyní můžeme oddělit 20 minutový úsek turbulence pravděpodobně způsobený vrstvou mraků od jiných jevů jako boční vítr nebo poryvy vzduchu způsobené nepravidelným tvarem sondy.“

 

Zvětšit obrázek
Přistávání modulu Huygens (kresba). Kredit: ESA

 

Lorenzova analýza (spoluautory jsou: J. Zarnecki, M. Towner, M. Leese, A. Ball, B. Hathi, A. Hagermann a N. Ghafoor) online v Planetary and Space Science (tiskem vyjde asi v listopadu).

 

Atmosférický fyzik Giles Harrison (Reading University).

 

Výsledky Harrisona a Hogana byly zveřejněny minulý rok v Journal of Atmospheric and Oceanic Technology. Srovnání ideí Lorenze a Harrisona se objeví v srpnovém vydání Journal of Oceanic and Atmospheric Technology.

 

 

Meteorologické balóny nesou „krabičku“ s přístroji - radiosondu, která měří teploty vzduchu, vlhkost, směr větru, atmosférický tlak. Data se používají i k předpovídání počasí. Balóny jsou plněny heliem nebo vodíkem. Naměřené hodnoty jsou z radiosondy na balónu posílány rádiem zpět na povrch Země. Meteorologické balóny prasknou obvykle ve výšce  15 - 20 km nad zemí.

 

Zdroj: Spaceflight Now

 

 


 

 

Datum: 08.09.2007 12:50
Tisk článku

Související články:

Vědci NASA našli na Titanu „nemožné“ mraky – zase     Autor: Tomáš Kohout (28.09.2016)
Jezera na Titanu jsou příznivá pro život     Autor: Stanislav Mihulka (04.12.2009)
Na Titanu jsou jezera kapalného metanu     Autor: Miroslava Hromadová (05.01.2007)



Diskuze:

OK

redakce,2007-09-10 11:07:14

Formulace upravena.

Odpovědět

Konstruktivně kritická poznámka k překladu článku

Warp,2007-09-09 11:36:52

Promiňte, ale věta „Věděli jsme, že Huygens měl jízdu směrem dolů k povrchu Titanu kodrcavou. Teď můžeme vyloučit i 20 minutovou turbulenci atmosféry pravděpodobně kvůli vrstvě mraků – dalšími efekty jsou boční větry nebo vzdušné záchvěvy kvůli nepravidelnému tvaru sondy.“ mi nedává vůbec smysl. V orinálním článku je "We knew Huygens had a bumpy ride down to Titan's surface, now we can separate out 20 minutes of air turbulence ­ probably due to a cloud layer - from other effects such as cross winds or air buffeting due to the irregular shape of the probe." Proti první větě tedy žádné námitky ale druhá část by měla asi spíše znít "Nyní můžeme oddělit 20 minutový úsek turbulence pravděpodobně způsobený vrstvou mraků od jiných jevů jako boční vítr nebo poryvy vzduchu způsobené nepravidelným tvarem sondy." Jedná se o malý rozdíl ve formulaci, ale právě těch několik slov zcela zatemňuje smysl věty.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz