„Šťastná kamera“ soupeří s Hubblem
Hubble Space Telescope pořizuje snímky z nejhlubšího vesmíru, ale některé pozemní dalekohledy mohou nyní dostat „šťastnou“ podporu, která „zjasní“ obraz.

Kulová hvězdokupa M13: vlevo – kamera Lucky, vpravo HST. Kredit: Craig Mackay/NASA

Nové příslušenství dalekohledů „Lucky Imaging system” umožňuje astronomům získat až dvakrát ostřejší snímky hvězd, než jsou ty, které pořízuje Hubble.

5 m dalekohled na observatoři Palomar (Kalifornie). Kredit: caltech/palomar

„Toto jsou vůbec nejostřejší obrazy, jaké byly kdy ať už ze Země nebo z vesmíru,“ řekl astronom Craig Mackay (University of Cambridge, Anglie), vedoucí výzkumu.

Výsledky jsou zveřejňovány na webové stránce Institute Astronomy v University of Cambridge.

Astronomové se snaží získat co nejjasnější obrazy vesmíru. Ale zemská atmosféra je v neustálém pohybu a tato proměnlivost způsobuje nejen blikání (scintilaci) hvězd, ale také rozmazává astrosnímky.

Citlivé kamery by sice mohly zvítězit nad tímto atmosférickým rozostřením, ale samy produkují zrnitý „šum“, který může učinit snímky téměř nepoužitelnými. Kosmické dalekohledy (např. Hubble Space Telescope) se problému s atmosférou vyhýbají tím, že obíhají nad zemskou atmosférou, ale stojí miliardy dolarů.

Kamera Lucky byla v červenci 2007 nainstalována na 5m palomarský dalekohled.

Mackay a jeho tým (Institute Astronomy, University of Cambridge) se snažili vytvořit pozemní systém, který by odstranil rozostření snímků a byl by i finančně přijatelný.

Jejich nová kamera „Lucky Imaging system” pořizuje 20 snímků za sekundu a pak z desítek tisíců obrázků vybírá ty nejlepší, vzájemně je kombinuje a odstraňuje statický šum.

Craig Mackay (Institute of Astronomy, University of Cambridge)

„Vznikají obrázky ostřejších než z Hubbla. To je mimořádný úspěch,“ řekl Mackay  a ještě dodal, že cena „Lucky” je asi 100 000 dolarů - méně než setina procenta z rostoucí ceny HST – a to je dokonce ještě větší úspěch.

Astronomové kameru „Lucky Imaging system” testovali na 5m palomarském dalekohledu (Palomar Observatory, San Diego, Kalifornie), s nímž lze pozorovat až 290 noci za rok. A celých 45 let (1948 - 1993) byl největším a nejefektivním teleskop na světě.

Palomarský dalekohled s adaptivní optikou. Kredit: University of Cambridge

Snímky z observatoře jsou normálně 10krát méně detailní než z Hubbla, ale s novou kamerou Lucky vytvořili obrázky 2krát ostřejší než HST. Mackay vysvětlil, že toto hodnocení vychází z porovnání snímků kulové hvězdokupy M13, pořízené HST i Lucky.

„Snímek hvězdokupy nám ukazuje, že již nyní převyšujeme Hubbla, ale my si myslíme, že můžeme dělat obrázky ještě mnohem lepší,“ řekl Mackay pro SPACE.com. A ještě poznamenal, že Hubble je stále nenahraditelný, protože má lepší podmínky k tomu, aby dělal delší expozice a vytvořil „hlubší“ pohled do vesmíru.

Mackay je přesvědčen, že nejefektivnější použití nového systému Lucky bude u větších dalekohledů, protože pak se může používat i k pátrání po záhadné, temné hmotě.

„Obrázky vesmíru mají extrémně vysokou kvalitu, ale jsou omezené velikostí dalekohledu,“ řekl Mackay. „Naše technika může velmi dobře fungovat, když je dalekohled větší než Hubble (2,4 m) a má lepší rozlišení.“

Jeden zádrhel, který astronomové neovlivní, Mackayova nová kamera „Lucky“ má - musí být jasno a dostatek pozorovacího času, aby mohl vzniknout dostatek kontrastních snímků, které by převyšovaly Hubbla.

Zdroj: Space