Galaktické "lego" raného vesmíru
Hubble a Spitzer spojily síly, aby objevily 9 nejmenších a nejkompaktnějších galaxií, jaké kdy ve vzdáleném vesmíru byly pozorovány. Každá z nově objevených galaxií je 100 až 1000krát menší než naše Mléčná dráha.

Tradiční model pro vývoj galaxií předpokládá, že malé galaxie v raném vesmíru postupně splývaly a vytvořily dnešní masivní galaxie. Podobně, jako když z kostiček lega se setavují větší celky. Těchto devět Hubblem objevených galaxií, tuto teorii podporuje. Jsou jakými si zapomenutými "kostičkami", které zůstaly nepoužity. Podobné stavební bloky přispívaly k vybudování vesmíru, jak ho známe dnes.

„Jde o galaxie s nejnižšími hmotnostmi, jaké kdy byly v raném vesmíru přímo pozorovány,“ řekl Nor Pirzkal (European Space Agency a Space Telescope Science Institute, Baltimore, Maryland).

Snímky nejmenších, nejslabších a nejkompaktnějších galaxií pořídil Hubble Ultra Deep Field. Ve spodní části obrázku jsou detaily 5 z nich:
1) „Stavební kameny“ galaxií pořídil HUDF (rudý posuv 4,00).
2)  „Stavební kameny“ galaxií pořídil HUDF (rudý posuv 4,88).

3)  „Stavební kameny“ galaxií pořídil HUDF (rudý posuv 4,90).

4) „Stavební kameny“ galaxií pořídil HUDF (rudý posuv 5,42).

5)  „Stavební kameny“ galaxií pořídil HUDF (rudý posuv 5,76).
Kredit: NASA/STSCI/ESA

Pro všechny to bylo velké překvapení, že odhadované hmotnosti těchto galaxií jsou tak malé. Proto výsledky z Hubbla ještě ověřoval infračervený Spitzer. I jeho výsledky  potvrdily, že jde skutečně o nejmenší stavební bloky vesmíru.

Tyto mladé galaxie jsou pro nás důležité především proto,protože otevírají nový pohled na počáteční roky formování vesmíru asi 1 miliardu let po Velkém třesku. Hubble objevil, že uvnitř těchto 9 původních galaxií sídlí safírově modré hvězdy. Jde o mladé hvězdy, které jsou jen několik miliónů letů staré a nacházejí se ve fázi, kdy po Velkém třesku dochází k přeměně základních prvků (primárně vodíku a hélia) na prvky těžší. Hvězdy pravděpodobně ještě nezačaly „znečišťovat“ okolní prostor elementárními prvky, které vznikly uvnitř jejich jader.

„Zatímco modré světlo, pozorované Hubblem, ukazuje přítomnost mladých hvězd, nepřítomnost infračerveného záření na Spitzerových snímcích zase dokazuje, že to sice jsou opravdu mladé galaxie, ale bez raných generací hvězd,“ říká Sangeeta Malhotra (Arizona State Universit, Tempe, Arizona), člen výzkumného týmu.

Galaxie o kterých zde píšeme, poprvé identifikovali Jamesem Rhoads (Arizona State University) a Chuna Xu (Shanghai Institute of Technical Physics, Šanghaj, Čína) – upoutalo je nápadné a energetické světlo, pocházející od žhavého vodíku. Tři z 9 pozorovaných galaxií jsou mírně narušeny. Místo ideálního kapkovitého tvaru jsou protaženy a mají podobný tvar jako mají pulci. To naznačuje, že mohou být ovlivňovány sousedními galaxiemi, s nimiž možná již dochází ke slučování a že jsme svědky vytváření větších a soudržnějších struktur.

Technická poznámka: Galaxie byly pozorovány přístroji na HST: HUDF (Hubble Ultra Deep Field ) s kamerou ACS (Advanced Camera for Surveys) a NICMOS (Near Infrared Camera and Multi - object Spectrometer). Další pozorování prováděl Spitzer kamerou IRAC (Infrared Array Camera) a přístroje na Evropské jižní observatoři ESO (European Southern Observatory): Infrared Spectrometer a Array Camera.
Pirzkalovými hlavními spolupracovníky byli Malhotra, Rhoads, Xu a členové týmu Grism ACS (Advanced Camera for Surveys) Program for Extragalactic Science (GRAPES).

Zdroj: Spaceflight Now