Toulaví neandrtálci
Neandrtálci žili až daleko na Sibiři.

Neandrtálci byli zdatní chlapíci.

Lidské kosti nalezené na Sibiři v altajské Okladnikovově jeskyni zůstávaly dlouho záhadou. Vědělo se, že jsou staré 30 až 38 tisíc let.

Do úvahy připadalo, že jde o ostatky moderních lidí Homo sapiens. Stejně tak dobře to mohly být kosti neandrtálců. Ti se ovšem tak daleko na východě neměli vyskytovat. Kosti dochované v úlomcích nedovolovaly záhadu rozluštit.

Svante Pääbo, Ústav Maxe Plancka pro evoluční antropologii, Lipsko, Německo

Tým švédského genetika Svanteho Pääba z lipského Ústavu Maxe Plancka pro evoluční antropologii proto za sterilních podmínek odebral z kostí 200 miligramů vážící vzorek a z toho izoloval DNA. Následně genetici určili pořadí písmen genetického kódu v DNA pocházející z mitochondrií.

Ukázalo se, že je to neandrtálská DNA. A navíc nápadně podobná mitochondriální DNA neandrtálců obývajících zhruba ve stejné době západní Evropu. Se vzorkem pocházejícím z Belgie se sekvence shodovala takřka perfektně.

Došli až na Altaj.

Pääbo komentuje toto zjištění jako „poněkud překvapivé“. Areál neandrtálců se tak rozšířil o 2000 kilometrů dále na východ. Doposud byly považovány za nejvýchodnější nálezy ostatků neandrtálce lebky z dnešního Uzbekistánu. Nápadná podobnost sekvence neandrtálců ze Sibiře a Belgie může podle Pääba znamenat, že tito lidé migrovali na velké vzdálenosti.

Samozřejmě, že se našli okamžitě kritici, kteří Pääbovu interpretaci vyvracejí. Eric Trinkaus z Washington University v St. Louis například rozvíjí teorii, podle které mohli mít pravěcí lidé Homo sapiens a neandrtálci stejnou mitochondriální DNA. V tom případě by mohly ostatky z Okladnikovovy jeskyně patřit i modernímu člověku a s neandrtálcem by nebylo třeba hýbat.

Pramen: Nature DOI: 10.1038/nature06193

Datum: 02.10.2007 09:12

..sibirsti neandrtalci....

jara cimrman,2007-10-03 17:25:07

...zili az daleko na sibiri?....vsak tam doposud v jistem smyslu nevymreli, jen si prectete noviny....

tak tak

Král Kojot,2007-10-03 19:00:13

Jedna masívní populace obývá dokonce i Nový svět. Jistá část této populace se vlastní iniciativou pokouší o repatriaci do Evropy, konkrétně do lesů v Brdech.

neandrtálci z jiného

rubikon,2007-10-02 17:43:09

pohledu na stránce: http://ao-institut.cz/texty/Mozek/07-vyvoj-cloveka-astralopithecus-homo_erectus-neanderthalensis-homo_sapiens.html

Upřímně

Colombo,2007-10-02 18:29:36

s tímhle si děte někam.

Ještě nepochopitelnější

Vojta49,2007-10-02 15:11:50

Podle současného stavu poznání byl neandertálec daleko robusnější než homo sapiens. Krom toho měl i větší mozkovnu. Obecně lze tedy usuzovat, že mohl být fyzicky i mentálně zdatnější.
V čem asi spočívala ta evoluční výhoda homo sapiens, která mu umožnila neandertálce vyhubit.

co když jsme jim všechno prostě sežrali?

CC,2007-10-02 16:24:33

nebo by úplně stačilo, abychom byli ti hezčí a rozmnožování schopnější - pak by (za předpokladu, že by hybridní lidé byli neplodní třeba pro nějaký technický problém s počtem chromosomů) byl osud neandrtálců též zpečetěn

Je to uplně jednoduché

Colombo,2007-10-02 16:51:04

Neandrtálni byli zelení, žili v jeskyních, lovili jen tolik co sami snědli, všechno recyklovali atd. Davali si pozor, ať nahodou nesni nějake zviřatko častěji, než by se mohlo rozmnožit a nevychylit tak přir. rovnovahu(a k tomu žili ve strachu z glob. oteplovani, takže žadny oheň!!)
No a my jsme na tohle všechno z vysoka kašlali. Prosté, že?

Populačně

Jirka,2007-10-06 07:10:46

Výhoda byla vdelce věku, a větších populačních schopnostech a specializaci pohlaví a věk. U neandrtálců lovily ženy i děti.

je to nepochopitelné

CC,2007-10-02 10:26:35

tedy to, že mají někteří odborníci(?) mají tak mizernou představivost (tady toho možná omlouvá, že američané nemají moc zeměpisného povědomí) - vždyť mezi evropou a dálným východem není žádná neprostupná zeď ani teď, ani za neandrtálců a je to přirozená vlastnost života (lidi nevyjímaje), že když se někam dostat může, tak se tam taky dostane

souhlas

Pavel,2007-10-02 12:13:52

Altai není Dálný východ,ale Střední Asie.V pohodě tam mohli doputovat.

nasi predkove