Černé díry možná obsahují vlastní vesmíry
Použití myšlenkového aparátu teorie smyčkové kvantové gravitace došlo u černých děr k podivuhodně bizarním závěrům.

Simulace pohledu na obří černou díru v centru Mléčné dráhy.

Černé díry, čili kusy prostoru, v nichž je gravitační pole tak silné, že se z něj nedostane vůbec nic, ani fotony elektromagnetického záření, jsou strašidly soudobé fyziky. Tak, jak je chápeme dnes, je poprvé popsal Einstein v obecné teorii relativity a od té doby z nich mají fyzici špatné spaní. Zvlášť od té doby, co díky mnoha sice nepřímým, ale dost kovaným dokladům víme, že se vší pravděpodobností skutečně existují.

Elementární částice ve smyčkové kvantové gravitaci jako spletený prostoročas. Kredit: NewScientist.

Černé díry mohou být gigantické, jako je třeba ta ve středu naší galaxie. Mohou být i řekněme hvězdných velikostí, přičemž takové černé díry vznikají třeba při závěrečném zhroucení hmotných hvězd nebo při srážce neutronových hvězd. Nad černými minidírami se zatím vznášejí otazníky, ale není zcela vyloučeno, že i ony jsou v našem vesmíru.

Černé díry podle všeho jsou, přinejmenším ty střední a veliké. Současná fyzika má ale přesto stále problém s tím, co je vlastně uvnitř. Dnes již klasická obecná teorie relativity praví, že veškerá hmota uvnitř černé díry je namačkaná do jediného bodu o nekonečné hustotě, čili do singularity. Jenže co si s takovou singularitou počít?

Mnozí badatelé věří, že všechno zachrání všeobjímající kvantová teorie gravitace, která přinese nějaké stravitelné vysvětlení. Asi nejznámějším projektem směřujícím ke kvantové teorii gravitace je teorie superstrun (string theory).

Ne každý ale vidí řešení v superstranách. Christian Böhmer z University College London a Kevin Vandersloot z University of Portsmouth jsou zastánci soupeřící představy o podstatě vesmíru, takzvané smyčkové kvantové gravitace (loop quantum gravity), též někdy nazývané jako kvantová geometrie. Velmi hrubě řečeno jde o to, že se v této teorii časoprostor definuje jako pomyslná síť vztahů mezi maličkými kousky prostoru.

Může být v černé díře červí díra? Kredit: Wikipedia.

Smyčková kvantová gravitace se už dřív používala jako zbraň proti jiné nepochopitelné singularitě, totiž Velkému třesku na počátku vesmíru. Tady teorie smyčkové kvantové gravitace dochází k představě, že před naším vesmírem existoval vesmír jiný, který se zhroutil a tohle zhroucení se odrazilo do našeho Velkého třesku.

Jak to vlastně vypadá v černé díře? Kredit: Genetologic Research.

Autoři pomocí smyčkové kvantové gravitace modelovali černé díry a nakonec se jim skutečně povedlo singularitu odstranit. Fyzika černých děr ale naštěstí zůstala věrná své šílené pověsti. Nakonec v počítačích vykrystalizovala ve dva různé okruhy řešení, jeden lahodně bizarní jako druhý.

První z nich uvažuje v černé díře celý vesmír odpovídající matematickému modelu vesmíru „Nairai“, což je normální vesmír, až na to, že se rozpíná jenom v jednom prostorovém rozměru. Ten by mohl být nekonečný, přestože černá díra má konečnou a na kosmické poměry nikterak závratnou velikost. V něm by uvíznula hmota, kterou černá díra pohltí. Druhou možností je, že v černé díře funguje něco jako proslulá červí díra, tedy mimoprostorová spojka do jiné černé díry a hmota polknutá černou dírou uvízne tam.

Nic ještě není definitivní, superpočítače přežvykují další a další simulaci. Ozvaly se i kritici, podle nichž to vlastně problém se singularitou moc neřeší. Vesmíry „Nairai“ jsou údajně nevyhnutelně nestabilní a mohou se buď zhroutit nebo přeměnit na vesmír typu „de Sitter“, což jsou vesmíry rozpínající se ve třech prostorových rozměrech, k nimž se řadí i ten náš. Pokud by to tak bylo, tak možná v černých dírách jsou celé vnitřní vesmíry a kdo ví, jestli i my vlastně nežijeme uvnitř macaté černé díry.

Prameny:  NewScientist 31.10.2007, Wikipedia.

Datum: 02.11.2007 01:19

Stojaté vlnění

Stanislavus,2007-11-09 13:53:31

Hmota je stojaté vlnění a při vstupu do černé díry amplituda stojatého vlnění se blíží k 0. Dojde k procesu přeměny hmoty na záření, které je směrováno do meziprostoru NUN, ten tvoří předěl mezi paraelními vesmiry. Záření odsud přechází, zpět.

Super....

ZEPHIR,2007-11-09 21:37:57

...a jaký testovatelný předpovědi z toho modelu vyplývaj?

Tím jsem

intago,2007-11-06 10:10:26

ovšem nechtěl říci, abychom se o to nepokoušeli. Naopak. Lze v hypnoze rozšířit vědomí do oblasti intuice. Pak chápeme daleko víc. Horší je, že jakmile z hypnozy vystoupíme, zmizí i ta Inteligence. Jde maximálně na výstupu z ní něco namluvit do diktafonu, ale rozumět těm myšlenkám moc nejde. Mohu dokladovat.

Máme na to?

intago,2007-11-06 08:49:01

Matematikové by se mohli zamyslet nad otázkou poznatelnosti. Může dvojrozměrné poznat trojrozměrné? Může IQ 120 pochopit myšlenku někoho, kdo má třeba IQ 500? Kolik IQ vlastně měl ten, který vymyslel svět? Proto pochybuji o poznatelnosti. Ani kvantovku nepochopíme, vzorečky jsou jen vzorečky...

Může dvojrozměrné poznat trojrozměrné?

ZEPHIR,2007-11-06 12:11:17

Jasně, to řeší AdS3/CFT2 korespondence. Viz třeba tenhle projekt http://www.gris.informatik.tu-darmstadt.de/~mgoesele/. Kvantovku sem pochopil i já a to sem hodně blbej, jak si spolučtenáři Osla správně všimli.

černé díry

Tomáš,2007-11-05 21:27:32

krásný článek ... až mi bude 85 let tak tam vlítnu a jestli to přežiju dám echo :)

To samozřejmě na laické úrovni napadlo každého.

Saša,2007-11-05 17:09:58

Jenomže základní problém je asi v tom, kde vlastně je ta hmota, která do našeho vesmíru, je-li černou dírou, stále a pořád přitéká z vesmíru té černé díry.
A další drobné problémy...

Kde vlastně je ta hmota

ZEPHIR,2007-11-05 18:06:17

Ta hmota tvoří naše vakuum, který neustále houstne, což se nám, co sme tvořený jeho vibracema jeví tak, že se rozpíná časoprostor. Asi jako když se zavřou mouchy do natlakovaný flašky a přifukuje se jim luft. Lítaj čim dál pomalejc a tak si myslej, že se jim ta flaška zvětšuje. Samozřejmě, to je jen přibližnej model, protože mouchy nemyslí.

Teorie???

Krubík,2007-11-05 13:30:28

Je to tedy snad jenom můj názor, ale myslím si, že jestliže se nám podaří dostat se do černé díry a úspěšně se z ní dostat, tak by se to dalo vcelku luxusně popsat... Ale kdoví. Třeba na to budeme potřebovat lodě z antihmoty... To asi ale nikdo nezkoušel. A proč taky... Ale to je teď jesno. Zkuste si představit, že žijeme v tak malém vesíru, že ani kulička u propisky není větší, než celý náš vesmír... A co když žijeme v ještě menším vesmíru. Co když i ve fotobnech jsou ještě menší prvky, jako jsou třeba celé sdružení vesmírů. Uvažovali jste o tom někdy? Možná vám to přijde bizardní, ale už i teorie superstrun se zmiňuje o tom, že celý náš vesmír je tvořen nespočetně mnoha vesmíry. A co kdyžto není pouze teorie, ale co když je to v určitých místech pravda...? Co pak?

Pak

honza,2007-11-05 17:18:00

Co pak? Pak si otebrem dalsi flasku a dame si nohy na stul

hej hej hej

jakub,2007-11-21 23:13:47

Presne. Co pak? Pak existuj a vnimaj to, do čoho si sa dostal. A hladaj tie vesmiry v sebe. Snaad ich je v tvojom tele dost. A tak isto dieta znamena, ze neprijimas do svojho tela dalsie vesmiry, a tym mas sancu lepsie vnimat tie, ktore v sebe uz mas. Uz by ma zaujimalo len, co je to voda. :)

Ad "Marcel Steiner -- zpravodaj přírodních vě

Róbert,2007-11-05 10:26:24

"Nie je dôležité zúčastniť sa, ale vykopať takú jamu, aby sa z hory ozývalo" tiež dobré, že?
Nie je problém podobných "zpravodajov prírodných vied", že chýba tu ten malý chlapček, ktorý by zakričal. "Král je nahý".
V čom je pravdivostná hodnota podobných myšlienkových konštrukcíí väčšia, ako "Večné pravdy" a "Vesmírne zákony" hlásané napr. náboženstvami ako "scientológia", sektami typu "Vesmírni ľudia", "Nositelia Pravdy" alebo "osobnosťami" typu Abdrushin, Jan Dietrich Dvorský, Roman Palka, Gustáv Solár atď.

pravdivostní hodnota

jb,2007-11-05 12:29:53

"pravdivostní hodnota" je u takovýchto vědeckých teorií větší o to, že se dají verifikovat/falzifikovat (viz teorie vědy). U některých teorií je to v současné době témeř nemožné, ale kupodivu i teorie např. vnitřní struktury černých děr mají často důsledky, které již jsou pozorovatelné v okolním vesmíru, a proto vyvratitelné jsou.

Vznik singularity podle teorie relativity

ZEPHIR,2007-11-03 22:07:12

je omezenej nejmíň třema věcma.

Schwarzildovo řešení je časově ustálený, říká, že by ke vzniku černý díry mělo dojít, ale neříká, za jak dlouho. Určitě ste už někde četli, že při pádu objektu do černý díry ho budeme vidět stále nad horizontem. Příčinou je deformovanej časoprostor (podle GR), resp. rychlost světla zpomalená hustým vakuem v okolí černý díry (z pohledu éterový teorie). To samý ale platí i o hroucení černý díry samotný: od určitýho okamžiku bude probíhat z vnějšího pohledu velmi pomalu, pokud k vytvoření singularity vůbec dojde, tak za nesmírně dlouhou dobu.

Další problém je narušení principu ekvivalence v okolí černý díry. V podstatě jde o to, že podle rovnic pole každýmu zakřivení časoprostoru odpovídá určitá hustota energie. Ale současně každý hustotě energie odpovídá určitá hustota hmoty podle Einsteinova vztahu E=mc^2. Pokud se bude poloměr černý díry zmenšovat, zakřivení gravitačního pole poroste až do té míry, že hustota jeho zakřivení bude srovnatelná s hustotou černý díry, její povrch se tak stane těžší, než vnitřek, čimž se naruší hydrostatická podmínka a černá díra se změní v stojatou kvantovanou vlnu, podobnou vlně elementární částice. Máme tu zkrátka co do činění s kvantovými jevy gravitace.

Třetí problém je, že uprostřed každý hvězdy je intenzita gravitačního pole nulová, protože tam na objekt nepůsobí žádná gravitační síla. Zakřivení časoprostoru je naopak největší na okraji černý díry, mezitím je zakřivení časoprostoru negativní, což vede k odpudivý gravitační síl. Schwarzildovo řešení předpokládá kladný zakřivení časoprostoru po celým objemu černý díry, ale je časově ustálený a tudíž nijak neříká, jakým způsobem vznikne. K tomu aby ze zápornýho zakřivení vzniklo kladný se časoprostor musí prolomit a lupnout jako víčko od konzervy. To vyžaduje aktivační energii, kterou musí černá díra překročit svejma vibracema, nebo hustota celýho vesmíru musí vzrůst natolik, že se stane srovnatelnej s hustotou černá díry, čímž práh aktivační energie poklesne. A to opět vyžaduje čas, hodně času, protože je to vlastně jev kvantově tunelovej jev, podobně jako třeba radioaktivní rozpad atomů.

??

Xavier,2007-11-05 10:38:41

To je blábol Zephire. Pleteš si intenzitu gravitačního pole a vektor gravitační síly v daném bodě. Podle OTR je sice v centru hmotné koule (hvězdy) nulová gravitace, ale intenzita je tam maximální (amplituda).

Podle OTR...

ZEPHIR,2007-11-05 10:52:38

Předně, teorie relativity pojem gravitační pole explicitně neřeší, zabývá se jen metrikou časoprostoru. Princip ekvivalence říká, že pokud na objekt nepůsobí setrvačná síla, není vystaven ani gravitačnímu zrychlení. Intenzita gravitačního pole je definovaná jako gravitační síla, působící na těleso jednotkové hmotnosti. Uprostřed hmotného tělesa na objekty nepůsobí žádná (gravitační síla), tedy je v něm intenzita gravitačního pole nulová. Nejvyšší intenzita gravitačního pole (a zakřivení časoprostoru) je v případě koule na povrchu, tam je také největší hustota hmoty a energie takovéhoto pole.

Aha

Xavier,2007-11-06 23:04:09

Takže podle tebe je Země dutá?

Neee...

ZEPHIR,2007-11-06 23:40:38

...ale každej objekt ve vesmíru se tak trochu podobá bublině, a to tim víc, čim je hustší. Je to důsledek energie povrchovýho napětí, která je úměrná hustotě hmoty. Docela hustá teorie, žejo?

Ozvaly se i kritici

Karin,2007-11-03 14:26:31

...?

lqg

martin,2007-11-02 17:28:32

loop quantum gravity není žádný soupeř teorie strun ... v pořádku Stando ... protože míra produkce smysluplných článků vůči teorii strun je nulová .. v pořádku Stando ... už prosím nemaž fakta ...

Ale jděte?

Jana K,2007-11-02 17:46:27

To jsou mi věci! A kdopak je asi pan Martin? Že si zosobuje právo vynést takový soud. Jóóó, kdybyste byl třeba někdo z oboru, kdo se za sebe nestydí, to by byla jiná. Takhle je Vaše plácání na úrovni toho mého.

tak a ted uz se pichlo do vosiho hnizda

steiner,2007-11-02 17:55:08

zdravim, dovolim si reagovat,

"Nikoliv náhodou se i někteří strunaři (včetně leaderů oboru) začali zabývat sjednocením obou teorií (viz např. Witten 3-D Gravity Revisited http://arxiv.org/abs/0706.3359)."

Tak to je naprosty nesmysl, je videt, ze ten clenek znate pouze z titulku, ale vite co, nebudu Vas presvedcovat, ja jsem pouze ubozak, podivejte se na Lubosovu reakci, to je plně kompetentní clovek:

Mottlův článek samozřejmě znám..

Z,2007-11-02 18:09:13

Pane "Z" neuvadite na sebe funkcni e-mail, ozvete se redakci, mate tam vzkaz.

martin,2007-11-02 18:24:49

... pan steiner nereaguje na muj prispevek, ale na smazany prispevek pana Z o tom ze Ed Witten fusuje do lqg ...

Hlavní problém teorie strun..

ZEPHIR,2007-11-03 23:48:39

...je v tom, že je to teorie částic (strun?), ne teorie vakua. Přitom vakuum je ve fyzice základ. Vývoj vesmíru je řízenej dynamikou vakua, ne viditelný hmoty: ta tvoří jen jemnou sraženinku plavající v ohromný mase vakua, tvořící vesmír.

struny jsou generovány vakuovou varietou

steiner,2007-11-04 09:26:54

Další nesmysl, pane Z, struny jsou samozřejmě generovány vakuovou varietou:

struny jsou excitace jedné nestabilní brány, která je holograficky duální k hrdlu černé brány, přičemž existuje bijektivní homomorfismus mezi topologickou strunovou amplitudou hrdla a topologickou strunovou amplitudou vakua.

Čili "Automorfní formy M definují superpozici topologických amplitud K-teoretických kondenzátů. Ireducibilní reprezentací M je graduované kvantově deformované oktonionické hrdlo černé díry, a proto fluktuace 1 nestabilního U-duálního hrdla černé brány přesně korespondují s kořenovou mříží M."

Podle teorie strun

ZEPHIR,2007-11-04 12:14:39

jsou struny základní entitou a nemá smysl se ptát, z čeho a jak jsou utvořeny (viz třeba L. Motl, kterej je pro vás zjevně autoritou). Ostatně vakuová varieta je astraktní konstrukt, něco jako Bůh. Když struny tvoří vakuová varieta, jak podle vás vzniká vakuová varieta?

Mnohem realističtější jsou preonové teorie, předpokládající, že struny jsou tvořeny fundamentálnějšími 1D částicemi. V éterový teorií jsou struny jednoduše fluktuace hustoty částicovitýho prostředí, tvořícího vakuum podobně jako třeba šlíry v kondenzující superkritický páře. Pokud je vesmír tvořenej vnitřkem černý díry, pak je takovej závěr zcela přirozenej a logickej, protože i černá díra je tvořená fluktuacema hmoty a není třeba vzývat nějaký vakuový variety.

Model vzniku stuperstrun podle éterový teorie

ZEPHIR,2007-11-04 12:41:50

lze pořídit jednoduchou částicovou simulací černý díry. Částice se nejprve agregujou, protože je stlačuje gravitace. Uvnitř černý díry však na každou částici z každý strany působí téměř nekonečně mnoho sousedících částic. Částice "neví", kam se dřív vrtnout a výsledkem je chaotickej pohyb částic. Simulace ale ukazuje, že ten pohyb neni zcela chaotickej: vzniká v něm houbovitá struktura fluktuací hustoty, který jde dobře pozorovat i v kondenzující páře při superkritickým tlaku. No a to jsou právě ty Vaše superstruny.

Animace kondenzující superkritický páry SF6 http://www.imghosting.eu/view.php?img=superstruny1.gif
Animace numerický simulace černý díry http://www.imghosting.eu/view.php?img=superstruny2.gif
Animace fluktuací při lepším rozlišení http://www.imghosting.eu/view.php?img=superstruny3.gif

Samozřejmě, celej tenhle triviální model může být blbost, to ale nic nemění na tom, že strunaře za 40 let existence superstrunový teorie ani nenapadlo ho vyvrátit, přestože o něm strunách bájí všemožný teorie. Prostě dokonalá ukázka fyziky krčící se ve stínu pod svícnem matematiky.

Perspektiva v hrdle oktonické černé brány...

ZEPHIR,2007-11-05 01:11:01

Z pohledu dosavadního vývoje se zdá, že s náma vesmír dělá nepěknou věc. Vakuová pěna je v okolí černejch děr nejenom hustší, ale neustále se stahuje do černejch děr jako do výlevky. Je to proto, že
každá oblast hustšího vakua koncentruje vlny energie, fokusuje je do sebe jako čočka a tím se ještě víc zahušťuje. My ten proces pozorujeme jako postupnou expanzi časoprostoru. Jelikož pohyb pěny je
na šíření energie do značný míry nezávislej podobně jako pohyb vody neovlivňuje šíření drobnejch vln na hladině, nemusíme ho vůbec vnímat jako pád do černejch děr. Odpudivá síla se projevuje teprve na
velký rozměrový škále, kde ovlivňuje tvary galaxií. Lokálně se nám zdá akorád vakuum v našem nejbližším sousedství stále hustší, hvězdy se postupně v houstnoucím vakuu rozpouštěj na záření a jeho energie se shrnuje k černejm dírám jako do
výlevky.

Tenhle proces má navíc lavinovitej průběh. Až hustota vakua překročí kritickou mez, dojde k jeho kolapsu a celý oblasti hmoty se naráz sesednou. Z pohledu pozorovatele zvenčí ale může probíhat
naprosto plynule a neustále. Ale protože se přechod do nitra černý díry projeví prudkým a skokovým nárůstem hustoty vakua, pro pozorovatele uvnitř se to jeví tak, jako by časoprostor naráz inflačně explodoval. Takže
pokud se díváme na černý díry v našem vesmíru, je docela možný, že těsně pod jejich povrchem právě probíhá inflace, kondenzace vakua a vznik nový generace vesmíru, aniž si to uvědomujeme.

Zajímavé

Jana Kalendová,2007-11-02 11:19:27

Zajímavý článek. Děkuji za polopatické podání, protože povýšenecké Steinerovo: "vnoření grupy E_8 do obecnější struktury U-duální modulární grupy (= M). Automorfní formy M definují superpozici ..." je asi většině z nás na dvě věci.
Proto děkuji písmákům panu Mihulkovi, panu Wagnerovi a panu Brožovi, za srozumitelné podávání informaci.
Jana

to uz vim davno

ja,2007-11-02 09:55:58

To prece uz vim, akorat jsem si to nespocital.

ja je iluze

martin,2007-11-02 17:20:20

;-)))))))

pohled na cernou diru

karel,2007-11-02 09:42:15

Proc je v tom pohledu na cernou diru cerny krouzek? Nemel by fungovat efekt gravitacni cocky a tak by mely byt videt hvezdy (apod.) za cernou dirou?

Ad Karel - ten černý kroužek je tam správně

Pavel Brož,2007-11-03 00:00:20

Ono to gravitační čočkování je na tom obrázku vidět (samozřejmě jde o simulaci, což je tam napsáno, tak silné dalekohledy nebudou k dispozici ještě hodně dlouho). Všimněte si toho prstýnku z těch světlejších obloučků, tak tam je zmáčknutý obraz části Galaxie za centrální černou dírou (jiné nezdeformované části jsou vidět dále od těch obloučků). Nicméně vlastnosti toho zakřiveného prostoru okolo černé díry jsou takové, že opravdu existuje jistý úhel, pod nímž už směrem k centru nic nevidíte. Poněkud nepřesná, nicméně aspoň trochu ilustrativní představa je tato - představte si obyčejnou čočku, na níž přelepíte neprůhlednou izolepou její střed. Pak zkoušejte touto čočkou zobrazovat světlo na papír - pokud se přiblížíte čočkou k papíru dostatečně blízko, tak na papíře uvidíte podobný černý kroužek coby stín toho přelepeného středu. Zdůrazňuji, že tato analogie se nesmí brát doslovně, jenom jako ilustrace, geometrie těch paprsků je v obou případech dost odlišná.

Ježkovo voči...

Wrunx,2007-11-02 09:36:51

česky bych prosil..! :-)))

Omluva, sypu si popel na hlavu

Wrunx,2007-11-02 09:37:51

to patřilo za "Poznámka o U-duální modulární grupě

steiner 02.11.2007 v 08:49"

Cerne diry nedavaji spat

Jirka,2007-11-02 08:35:59

Existuje dokonce hypoteza, ze cely nas Vesmir je obrovska cerna dira (a my zijeme v ni).

Poznámka o U-duální modulární grupě

steiner,2007-11-02 08:49:21

Abstrakt:

Studujeme vnoření grupy E_8 do obecnější struktury U-duální modulární grupy (= M). Automorfní formy M definují superpozici topologických amplitud K-teoretických kondenzátů. Ireducibilní reprezentací M je graduované kvantově deformované oktonionické hrdlo černé díry, a proto fluktuace 1 nestabilního U-duálního hrdla černé brány přesně korespondují s kořenovou mříží M.

1 Úvod

Pochopit?

Xavier,2007-11-02 10:10:09

To již řekl Richard Feynman: pokud nedokáži teorii vysvětlit tak, aby ji pochopila i má babička, tak vlastně teorii nerozumím.

Je-li to tak, pak...

HikiTe,2007-11-02 11:18:00

mě k tomu napadá http://pasky.or.cz/~pasky/cp/stopar a hledat "existuje teorie".

to kdyz si vzpomenes

e - zefirovo svedomi,2007-11-02 12:58:07

na mocnou relativistickou kliku ti odpadava pena od ust ne?

Dotaz

Wrunx,2007-11-02 13:33:01

"Je to pěkně vidět na gravitačním čočkování, který zjevně porušuje konstantní rychlost světla..." v čem a jak? Možno upřesnit?

Re: WRUNX

ZEPHIR,2007-11-02 14:52:54

Gravitační čočkování je fenomenologicky optickej jev jako každej jinej, dokonce se v poslední době v astronomii při příznivý konstelaci gravitační čočky jako skutečný čočky používaj, protože umožňujou zlepšit rozlišovací schopnost dalekohledů. Jenže čočka funguje jako čočka, protože je tvořená materiálem s vysokým indexem lomu, čili malou rychlostí šíření světla ve srovnání s ostatním vakuem. To je prostě princip čočky, když funguje jako spojka.

Čili vidíme, že pokud se má vakuum v okolí hmotnýho objektu při pohledu zvenčí jevit jako čočka, pak musí současně platit, že se v něm světlo šíří pomalejc a přes to nejede vlak. Teoretici relativity dělaj, jako by ten paradox do postulátů relativity vůbec nezasahoval a opisujou ho zakřivením časoprostoru. Zatímco z perspektivy šíření gravitace jde spíš o kvantovej jev - silový pole částic je projevem zakřivení časoprostoru kolem částic který se ve zkondenzovaným a deformovaným časoprostoru kolem částic jeví jako relativně silný jaderný a elektromagnetický síly. Z hlediska éterový teorie neexistujou různý interakce, existuje pouze jediná supergravitační interakce, která je řízená gradientem hustoty energie/hmoty éteru a je supersymetrická, čili může nabývat kladný i záporný znamínko vcelku libovolně.

Např. při pádu hmoty do černý díry bysme pozorovali, jak se jejich částice v postupně hustším a hustším vakuu postupně rozpadaj jako když zežmoulanou kuličku prachu hodíme do vody, jejich přitažlivý síly mizej a hmota doslova vypařuje na akreční záření, jako kdyby se gravitace stala odpudivou silou. Podobně se dá intepretovat chování časoprostoru mezi fluktuacema temný hmoty ve vesmíru, kde jeho zakřivení nabývá slabejch zápornejch hodnot. To proto, že přitažlivý síly mezi částicema sou závislý na rozdílu hustoty částic a vakua: tím, že se šíření energie částicema stíní, vzniká mezi nima gravitační síla. Když pomine rozdíl hustot, zanikaj pochopitelně i interakce mezi částicema.

Relativistická klika se zformovala v pruský akademii věd, která se chtěla vymezit proti zemím trojdohody a podporovala Einsteinův model na rozdíl od relativistů (Lorentz, Poincare). Postupně došlo i k úpravě učebnic tak, aby splňovaly relativistický vztahy, viz třeba známej vzoreček pro výpočet relativistický hmotnosti fotonu se příspěvek klidový hmotnosti fotonu obchází tím, že se prohlásí, že foton nemá hmotnost, jen "hybnost" a vzorec se rozdělí na dva termy. V současný době je pro mě současná fyzika spíš zdrojem zábavy a poučení z historie vývoje vědy, než že bych měl potřebu se proti ní nějak vymezovat. Ani éterová teorie si ostatně nemůže dělat patent na úplnost, vysvětluje ale jednoduše a elegantně všechny jevy, jejichž existence je v současnejch teoriích předpokládaná ad-hoc a vysvětluje jejich vzájemný rozpory. V jistým smyslu je výsledkem duality fyzikálních teorií dneška, což ovšem nemusí znamenat, že sama není duální k nějaký ještě obecnější teorii.

Steiner

Marwyn,2007-11-08 10:27:01

Myslím, že steiner je ve skutečnosti počítačový program, který operuje nad databází použitých termínů.

to Marwyn

Xavier,2007-11-12 11:11:41

Trefa do černého. Jedná se o program Simple TErmINizER.