Medvědům hnědým doba ledová nevadila
Rozbory mitochondriální DNA z fosilií ukazují na to, že medvědy ve střední Evropě nedecimovala doba ledová, ale že to zřejmě byla naše oblíbená kratochvíle - jejich lov.

Fosilie čelisti pravěkého hnědého medvěda (Norfolk, 1951)

Před dvaceti tisíci lety byla Evropa pokrytá sněhem a ledem, včetně Německa. Celá řada druhů přežila jen díky mírnějšímu klima, které panovalo v jižnějších oblastech Iberského poloostrova a na území dnešní Itálie.  Těmto dvěma, tehdy prakticky odděleným lokalitám, vděčí mnohý z živočišných a rostlinných druhů za svoje přežití. Poté, co třeskuté mrazy polevily, se organismy zase znovu vydaly kolonizovat svou původní severnější domovinu.

Soudilo se, že stejný scénář platil i pro medvěda. Nyní se ukazuje, že medvěd hnědý nebyl omezen jen na dvě zde zmíněné oblasti. Dokládá to genetická studie pozůstatků medvědů, z nichž některé jsou 20 000 let staré. Z rozboru zachovaných zbytků mitochondrií vyplývá, že genetické vzory dnešních medvědů se od těch, kteří se vyskytovali v době ledové na jihu Evropy, liší.

Učili jsme se, že medvědi v oněch klimaticky zlých dobách byli uvězněni na jihu Evropy jako v pasti a že tam byli od ostatního okolního světa zcela izolováni. Nové poznatky ale dokládají, že tomu tak nebylo. Zachovalé zbytky mitochondrií se postaraly o to, že dnes již víme, že pramatky hnědých medvědů žily i v „zamrzlé“ střední Evropě.

Větší vliv na změnu genofondu medvěda má lov než doba ledová.

Podle kolektivu vědců ze Švédska, Španělska, Británie, Francie a Německa se medvědi střední  Evropou toulali i v těch nejchladnějších obdobích, kdy zdejším končinám doba ledová dokazovala co všechno umí. Vědci nabyli dojmu, že změny genetických vzorů, které nalézáme u dnešních medvědů, jsou následkem lovu těchto zvířat.  Tato myšlenka, že by za mizením medvědů mohla stát aktivita nás samotných, je nová.  Nemuselo přitom jít jen o lov medvědů, ale i o následek všeho toho, co lidský druh začal v původní medvědí domovině provádět.

Vlastně to zase až tak překvapivé zjištění není, že jsme na mnoha místech medvědy úplně vyhubili. Chytit věčně hladového medvěda do nastražených pastí, nemuselo být s naší „myslivnou“ zase až tak složitým kouskem. Nasvědčuje tomu i fakt, že ještě před několika tisíci lety byl medvěd hnědý rozšířen po celé Evropě. Dnes už je jen pár posledních exemplářů i v samotném Španělsku, na Balkáně a ve Skandinávii. Biologům ani nemůžeme mít moc za zlé, že si bez dnešních možností zkoumat mitochondriální DNA a příbuznost jedinců po mateřské linii, vysvětlili vymizení medvěda z oblastí jeho dřívějšího výskytu tím, co se jako pravděpodobné nabízelo i když zřejmě mylně.
Zdá se, že pro vrcholového evropského predátora nebyl problém chlad a náhlé změny související s nástupem doby ledové, nýbrž člověk.

Pramen:   Molecular Biology, Uppsala UniversityNorfolks museums

Datum: 29.11.2007 15:13

a byla vubec ta boda ledova?

RosniCZka,2007-12-08 23:52:13

jaktoze v te zamrzle stredni Evrope, resp. v britanii zili hrosi prave v techo dobach.
typicke vysvetleni:Pry ze snad v dobach meziledovych...
ze by stale migrovali na takove dalky. Navic pry tzv doby meziledove byly jen nepatrne teplejsi nez dnes.
A mamuti jako vyhynuly kvuli otepleni na konci doby ledove:)...vzdyt to byli teplomilni zivocichove.
btw: Bible pise o potope, ne snad ze by jejim nasledkem nenarostly i ledy, ale byl to prudky katakliznaticky proces, kdy cely gronsky ledovec nasnezil doslova za par let, zadne desetitisice

Andrej,2007-11-30 12:53:40

"Dnes už je jen pár posledních exemplářů i v samotném Španělsku, na Balkáně a ve Skandinávii."
Na Slovensku ich je 500 - 800 ks.

uber z toho počtu

Martin,2007-11-30 19:27:59

Ako to, že 500 - 800??? Veď ráno v rádiu hlásia Medveďov 280, hladina ustálená :)))

...a co na polit.rovine?

jara cimrman,2007-11-29 21:13:05

...na politicky rovine taky existuje pekna paralela s tema medvedama.....takovej ruskej medved, slusnej to macek, zda se ve zdravi prezil celou studenou valku...a dik jeho tlusty kuzi, mu jakekoliv klimaticko-politicky zmeny nebudou moc patrne dlouhodobe vadit....jiste ma pan Lysenko z teto genetiky uprimnou radost.....

múzeá a hrady

Martin,2007-11-29 19:00:18

Treba preloziť a preňúrať všetky dostupné múzeá a hrady a z vypchatých medveďov a medvedích kožušín vziať vzorky na rozbor DNA. A pokiaľ možno pozisťovať aspoň približne rok ulovenia. V múzeách s presnou evidenciou by to nemal byť problém.

celá Evropa nebyla pokrytá ledovcem

IP,2007-11-29 15:51:56

Že mnoho organismů nebylo odkázáno v době ledové na přežití na jihu Evropy se ví již dávno. Týká se to konkrétně území naší republiky a ještě více Slovenska, kde mezi severským a alpským ledovcem spokojeně přežívala i řada teplomilných druhů. Mnoho zajímavého je o tom v knize V. Ložka: Zrcadlo minulosti.

Prosím o vysvětlení

Hanka S.,2007-11-29 15:38:29

"Vědci nabyli dojmu, že změny genetických vzorů, které nalézáme u dnešních medvědů, jsou následkem lovu těchto zvířat."

To má být něco jako u těch tresek, co se nadměrně loví? Že jsou menší a dospívají rychleji? Nebo k jakým genetickým změnám došlo u medvědů?

Klosek

Jindra,2007-11-29 21:26:04

Změny v sekvencích nukleotidů. Pro příbuznou skupinu tvoří jakési typické vzory. Jde svým způsobem ourčení hladiny příbuznosti. A naopak.