Rekordně dlouhý radiový výtrysk
Astronomové objevili v galaxii CGCG 049-033 extrémně dlouhý intergalaktický proud částic (jet). Se svým více než miliónem světelných let je nejdelší, jaký byl dosud spatřen. Tento rekordman by mohl pomoci odhalit, jak hmota v jetech drží pohromadě a to i do velkých vzdáleností.

Galaxie CGCG 049-033 s jetem (umělecké zpracování). Kredit: NASA

Jety jsou všude ve vesmíru - tryskají z nejrůznějších objektů, včetně hvězd, které se právě začínají formovat. Jedny z nejmohutnějších vycházejí z jader aktivních galaxií, kde plyn padá směrem k obří černé díře a generuje teplo, vysokoenergetické částice a magnetická pole. V některých případech se tyto základní elementy spojí a „vyplivnou“ úzké sloupy horkého plynu a vysokoenergetických částic, které pak unikají do vesmíru.

Giant Metrewave Radio Telescope (Indie). Kredit: NCRA/TIFR

Poslední extrémně dlouhý jet byl objeven ve velké eliptické galaxii CGCG 049-033, která leží ve vzdálenosti asi 600 milión sv.l. Indický astronom Joydeep Bagchi (Pune University, Maharashtra, Indie) vedl německo -indický tým, který si během rozsáhlého pátrání po radiových zdrojích všiml emise vycházející z této galaxie. Podrobnější výzkum uskutečnili pomocí radioteleskopů: 45m GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope, 30 antén) nedaleko indického Pune a německého 100m Effelsberg Radio Telescope nedaleko Bonnu.

Výtrysk je dlouhý téměř 1,5 miliónů sv.l., tj. 2krát víc než u předchozího rekordmana. Pokud by tento výtrysk vycházel ze středu Mléčné dráhy, pak by se tento „mrakodrap“ táhl až do poloviny vzdálenosti mezi naší Galaxií a galaxií v Andromedě.

Tento výtrysk je neobvyklý i jinak. Jety vystupují z objektu obvykle jako symetrická dvojice. Zde se protějšek jeví mnohem kratší. Jedno možné vysvětlení - kratší výtrysk směruje pryč od nás, proto světlo z jeho vzdáleného konce nemělo ještě dostatek času k nám doletět.

Effelsberg Radio Telescope (Německo). Kredit: NRAO

Zajímavé je, že radiové vlny vysílané nově objeveným výtryskem jsou silně polarizované. To prozrazuje existenci silného magnetického pole, které jet obklopuje. „Jsem velmi překvapená, že jsme našli tak silné a pravidelné magnetické pole,“ řekla Marita Krause (University of Bonn, Německo), členka týmu.

Možná se magnetické pole chová jako pouzdro, které předchází rozptýlení vysokotlakého plynu ve výtrysku. To by mohlo vysvětlovat, proč je tento jet tak dlouhý. A poněkud slabší verze tohoto magnetického pole by mohly proud částic držet pohromadě ve výtrysku i u jiných astronomických objektů.

Tým chce další detaily výtrysku a jeho magnetického pole získat pomocí sítě obřích radioteleskopů se sídlem v Novém Mexiku (USA).

Výsledky výzkumu publikovali 1. prosince 2007 v Astrophysical Journal Letters.

Zdroj: NewScientistSpace, The Times of India