Aktivita metagenů
Test založený na genetickém profilu jedince dovoluje předpovědět, zda rakovina bude metastázovat.

Délka přežití při rakovině prsu je odvislá od toho, zda primární nádor bude tvořit metastázy. Výzkumní pracovníci z Duke Medical Center v Severní Karolíně (USA), vyvinuli metodu, která dovoluje analyzovat velké skupiny genů. Shlukům genů, které mají podobné charakteristiky se říká metageny.
V případě rakoviny prsu se jedná o analýzu padesáti až sta genů (metagenů). Analýza dovoluje zjistit, jak se nádor bude chovat,  ale také to, jak budou jeho buňky reagovat na léčbu a test tedy dovede určit míru rizika pro každou jednotlivou pacientku.
Jako diagnostický nástroj agresivity nádoru se uznává jeho schopnost šířit se do lymfatických uzlin. K tomu slouží zmíněná analýza genomického profilu pacientky. Některé z metagenů jsou odpovědné za šíření nádoru do uzlin, jiné mají vztah k recidivám. Test se snaží podchytit aktivitu všech metagenů (genů příslušného shluku) a na jejich základě teprve stanovuje konečný verdikt rizika, prognózy a doporučené léčby.
Podle prestižního lékařského časopisu Lancet (Skalpel), pracovníci Koo Foundation Sun Yat-Sent Cancer Center v Taipei, kteří ověřovali účinnost amerického testu zjistili, že přesnost testu je 90%. To znamená, že s jeho pomocí se jim s touto pravděpodobností daří předpovědět, u které z žen dojde do tří let k recidivě a opětovnému propuknutí choroby.

Komentář:
Test metagenů se vztahem k rakovině prsu je již ukázkou toho, kam se v budoucnu medicína bude ubírat. Léčba se bude stávat mnohem personalizovaná, jinak řečeno - bude šitá na míru každému pacientovi  podle jeho potřeb.

Ale možná zase i podle zásluh...