Mléčné zuby surovinou?
Je možné, že maminky budou moci mléčné zoubky svých ratolestí zpeněžit. Ty svědomitější je budou schraňovat pro potřebu případné pozdější léčby.

O tom, že kmenové buňky se budou používat při léčbě řady chorob a že budou napravovat tkáně poničené při úrazech, dnes pochybuje jen málo kdo. Největší diskuse se vedou o tom, jaký způsob získávání kmenových buněk je morální a jaký morální není. Legislativa řady zemí omezuje, nebo zakazuje získávání kmenových buněk z lidských zárodků.

Výzkumný pracovník Songtao Shi z Národního ústavu pro zubní a obličejový výzkum v Bethesdě zveřejnil, že umí získat zárodečné buňky ze zubů. Pan  Shi  má  šestiletou dcerku a právě na jejím vypadlém zubu, který dítěti umýval aby z něj připravil talisman pro „zubní skřítky“,  jej zaujalo, že uvnitř zubu bylo něco, co nešlo dobře umýt - zbytek krvavé tkáně. Tu vzal s kouskem zubu do laboratoře. Zvědavost se vyplatila. V kousku  dřeňové tkáně, vyrýpnuté z korunky mléčného zubu, zjistil  relativně mladé kmenové buňky.  Nazval je buňkami SHED, což je zkratka z anglického Stem Cells for Human Exfoliated Deciduous Teeth. V překladu to znamená: kmenové lidské buňky z vypadlých mléčných zubů.
V laboratoři tyto SHED buňky rostou velmi rychle a tvoří kulovité shluky. Kulovité útvary jsou charakteristické pro rychle rostoucí a také rychle se množící buňky. Buňky kostní dřeně, které se k získání kmenových buněk také používají, tak rychlý růst nevykazují. To je pro SHED buňky dobré vysvědčení. Rychle rostoucí buňky jsou známkou, že jsou (co se stádia vývoje buněk týká) mladé a že by pro ně tedy neměl být problém přeměnit se v různé jiné typy buněk. A vskutku se to také daří. Experimentálně se tyto buňky byly daří přeměnit v nervové buňky, kostní buňky i další typy buněk. Právě pro schopnost rychlého růstu začíná být ve vědeckém světě o  SHED buňky  velká poptávka. Velkou jejich předností by měla být  také jejich  snadná dostupnost.

Z jednoho mléčného zubu se dá získat 10   až 20 SHED buněk. Je pravděpodobné, že získávání kmenových buněk z dětských mléčných zubů se stane běžnou výdělečnou činností.  Svědomité maminky  je zřejmě budou schraňovat, aby z nich nechali připravit pro svého potomka „konzervu“ zmrazených kmenových buněk. Ta by přišla na řadu při případné pozdější léčbě vážné choroby nebo úrazu.

Pramen: Proceedings of the National Academy of Sciences