Globální oteplení nemusí vyvolat roztání ledovců
Musí globální oteplení přinést roztání veškerého polárního ledu? O tom, že se tak stane už v blízké budoucnosti, mnozí nepochybují. O tom, že se tak nestalo v dávné minulosti, existuje přesvědčivý vědecký důkaz.

Mikrofosílie druhohorních dírkonošců, které posloužily pro izotopové analýzy.

Před 91 milionem roků bylo na Zemi podstatně tepleji než dnes. Přesto ledovcový pokryv  zcela nezmizel. Jeho objem dosahoval zhruba poloviny dnešního zalednění Antarktidy. Dokazuje to nová studie zveřejněná v časopise Science.

Výsledky izotopových analýz, které prokázaly nárůst ledových mas na Zemi před 91 miliony lety, kdy byla Země „superskleníkem“.

V druhohorách dosahovala teplota tropických oceánů 35 až 37°C. To je asi o 10°C více než dnes. Jak se praví v názvu studie „Isotopic Evidence for Glaciation dutiny the Creacateous Sepergreenhouse“, byla tehdejší Země „superskleníkem“. Američtí a němečtí vědci vedení Andrém Bornemannem ze Sripps Oceanography provedli dvě nezávislé izotopové analýzy mikrofosílií, které prozradily tempo tání druhohorních ledovců. Výsledky obou analýz dopadly shodně. Led netál ale naopak narůstal. Z výsledků analýz se dá prokázat, že přinejmenším po dobu 200 000 let nesla Země ledovce o objemu 50 až 60% současného zalednění Antarktidy.

„Doposud se považovalo za samozřejmé, že na pólech nebyly rozsáhlejší ledovce až do doby před 33 miliony roků,“ říká jeden z autorů studie profesor paleobiologie Richard Norris ze Scripps Oceanography. „Tato studie ale dokazuje, že ani extrémně teplé klima během teplotního druhohorního maxima nebylo dost teplé na to, aby zabránilo nárůstu polárních ledovců.“

Zatím není jasné, kde se tato obrovská masa ledu nacházela a jak se vytvořila. Vědci předpokládají, že i v extrémně teplém klimatu druhohor byla období, kdy v létě nešplhala teplota v některých koutech světa dost vysoko a začaly se tam tvořit ledovce.

Sedimenty, v kterých je v mikrofosíliích zakleto svědectví o tom, že ani vedro druhohor nestačilo na roztátí ledovců na Zemi.

Za příhodné místo považují především horstva, jež se dnes nacházejí pod antarktickým ledovcem. Teplé podnebí s velkou vlhkostí vzduchu mohlo být příhodné pro větší sněhové srážky v zimním období, a tak skleníkové klima druhohor mohlo paradoxně přát růstu ledovců v některých oblastech. Správnost nové studie potvrzují i měření výšky hladiny světových oceánů, která před 91 miliony roků klesla o 25 až 40 metrů. Z moří zjevně zmizela voda, která „uvízla“ v tuhém skupenství v ledovcích.

Pramen: Science, Scripps Oceanography

Datum: 11.01.2008 09:49

hoax na Seznamu?

Kartsy X,2012-06-27 22:26:28

to havlik

mikjs,2008-01-18 05:40:44

citujem
"Nevím proč se vždycky najde skupina lidí, kteří si myslí, že lidstvo je zkažené, dekadentní a míří do záhuby" -pretoze sa to uz v minulosti niekolko krat stalo
lenze na lokalnej urovni ale dnes uz ziadna lokalna uroven neexistuje.

Ledovce netaji

Bufalo Wiliam,2008-01-15 06:28:16

O cem netaji.Netaji, ze....
Treba se ohreji a netaji se tim.

t. vlacil,2008-01-14 12:00:36

Hodne článku je jen v rubrikách, nejsou všechny na hlavni straně.

Nezmizel tady článek?

Ikkju,2008-01-11 22:21:19

Možná už jsem unavenej ale dnes odpoledne si pamatuji že za článkem o Hubblu byly dva články o globálním oteplování; nezmizel jeden?

Zmizely

mp,2008-01-11 22:32:16

clanek o prichodu male doby ledove tu byl. Ovsem v diskuzi se objevilo, ze puvodni pramen je hoax a clanek nasledne zmizel. Skoda, ze s prislusnym komentarem nezustal "viset", bylo by to velmi poucne pro vsechny ctenare Osla.

jeste tu nekde je ale bez diskuze

mp,2008-01-11 22:34:10

Nezmizel tady článek?

Tropic,2008-01-11 22:38:00

Ovšem, je stále dostupný zde http://www.osel.cz/index.php?clanek=3201. Pochází ze zdroje, který má chyby v angličtině a další znaky zfalšované zprávy.

Ovšem kdyby se informace o tom na internetu nerozšířila, redakce by jej na Oslu ponechala, protože skvěle zapadá do její koncepce marginalizovat globální oteplování, jak je to jen možné.

....

Zkúšač,2008-01-11 21:23:49

function klik()
{
alert("Nazdar!");
}

Tož jen něco zkouším

to: Tokamak

stelarátor,2008-01-11 15:59:58

souhlas s Vámi pane, modely, které ukazují jak bude v budoucnu (jaká hrůza!) a nešlapou zpátky v čase v souladu s minulými lety asi nebudou zcela správné. Tropic to má halt v nicku a i když je to argument mimo mísu, jeho logikou na tom něco bude. :-)

Porovnejte

Pasant,2008-01-11 11:06:40

Probíhající planeto-fyzikální změny Země dostávají definitivní podobu. Existují nezvratné důkazy toho, že příčinou probíhající transformace je vysoce energeticky nabitý materiál a energetická nerovnoměrnost anisotropického mezihvězdného prostoru, pronikající do meziplanetárního prostoru naší sluneční soustavy. Tato "darovaná" nadbytečná energie produkuje hybridní procesy a narušuje energetické stavy na všech planetách, včetně Slunce. Účinky na Zemi se projevují zrychlováním přesunu magnetických pólů, změnami vertikální a svislé distribuce objemu atmosférického ozónu a zvyšováním frekvence i magnitud významných katastrofálních klimatických událostí. Roste pravděpodobnost, že se posouváme do obdobného období prudké teplotní nestability jako před 10 000 lety.

Adaptační schopnosti biosféry, společně s vlivem lidstva na tyto nové podmínky, mohou za těchto nových okolností vést k úplné globální revizi řady druhů a pozemských životních forem. Pouze hluboké pochopení příčiny zásadních změn uskutečňujících se v našem přírodním prostředí umožní, aby politici a v první řadě občané, dokázali zachovat rozvahu v průběhu obnovy (přizpůsobování) planeto-fyzikálního stavu a procesů.
-----------------
Celý text

Hluboké pochopení

Tokamak,2008-01-11 11:44:19

příčin už IPCC provedl a odhlasoval, za všechno může lidmi produkovaný CO2!

Hmm

Pasant,2008-01-11 18:26:41

Odkdy se o vědeckých faktech hlasuje? Vždycky jsem si myslel, že platí důkazy a změřená fakta. Věda není parlament, a jestli se jím mezitím stala, tak Pánbů s námi a zlé pryč..
Necítite se tady tak trochu deplacovaný? Co tak přispívat do diskuse na Novinkách, nebo tak nějak? Tam budete doma mezi svými.

Re: Pasant

Tropic,2008-01-11 22:26:45

Ano, na té teorii může něco být. Přetočení geomagnetického pole skutečně může vyvolat změny klimatu, protože právě geomagnetické pole je to, co odklání většinu částic kosmického záření, které slouží jako nukleační centra ve vyšších vrstvách atmosféry.

A když se sečtou s maximem sluneční aktivity, zkouškami jaderných zbraní, výbuchem černobylu, aerosoly tvořenými spalováním fosilními palivy a leteckou dopravou, může to způsobit narušení dlouhodobých cyklů klimatu.

Ovšem měli bychom si taky uvědomit, že povrchové vrstvy oceány se okyselují, čili absorbují zvýšené množství CO2. To může pocházet z porušení rovnováhy fotosyntézy a dýchání v biosféře, ale spalování fosilních paliv k němu docela určitě přispívá taky.

S pálením fosilních paliv bychom ale měli skončit dříe, než nám dojdou. Jednak slouží jako chemická surovina pro výrobu plastů, druhak prudký nárůst cen může vyvolat globální válečný konflikt. Stačí sledovat, jak s rostoucí cenou ropy houstne atmosféra na Blízkém východě, války v Kuvajtu a Íráku. A to cena ropy vlastně ještě pořádně nezačala růst.

jestli se jím mezitím stala, tak Pánbů s námi

Tropic,2008-01-11 22:55:52

Výsledky experimentů a jejich intepretace byly ve vědě odkakživa dvě různé věci. Ostatně, kdyby nebyly, tak se tu mezi sebou nehádaj strunaři se smyčkařema a všichni věříme na éterovou teorii.

V Bagdadu snezilo

Jirka,2008-01-11 10:42:55

Sice nevime kdy (to nam bulvar zatajil, ale asi dneska), ale pry padal snih. http://zpravy.idnes.cz/v-bagdadu-poprve-snezilo-mistni-to-povazuji-za-predzvest-miru-p7d-/zajimavosti.asp?c=A080111_100728_zajimavosti_mr

Moc neverim, ze je to poprve, na Blizkem vychode snih obcas nekde spadne.

takže pokud žádné z globálních oteplování....

Tropic,2008-01-11 10:15:57

...nerozpustilo všechny ledovce na rozdíl od toho současného, je to jen další důkaz, že za to současné nemohou sluneční cykly ani další předvídatelelné přírodní jevy, ale pouze vliv člověka, které zasahem do oběhu uhlíku v přírodě nebo i jiným způsobem narušil teplotní rovnováhu planety.

Moc mě tento závěr nepřekvapuje, protože i z dalších indicií se zdá, že současné poruchy klimatu jsou tak mimořádné, že je nepřežijí ani živočichové, kteří doby ledové v minulosti bez problému ustáli, jako třeba koráli a jejich útesy.

Všechny?

Jan Havlík,2008-01-11 10:29:49

Omlouvám se za nejapnou poznámku, ale nějak jsem nepostřehl zprávy o tom, že by už roztály všechny ledovce. Mám pocit, že je jich zatím plná Antarktida i valná část Arktidy. Schopnost člověka rozhodit cyklus uhlíku se mi zdá trochu moc namyšlená. Přeci jen "poručíme klimatu dešti" není úplně pravdivé heslo. Jinak ano, máte zcela pravdu. Všichni umřeme! A to s vysokou pravděpodobností většina z nás již do 50 let. Příroda, ale naštěstí vymyslela mechanismy, díky kterým to ani tak moc nebude vadit.(Budoucím generacím.)

Ledovce

Tokamak,2008-01-11 11:40:42

Jistě se shodneme, že pokud tají kontinentální ledovce, tak se zvyšuje hladina oceánů. Vzhledem k tomu, že za posledních 100 let stoupla hladina o 20 - 30 cm, což neodpovídá ani zvýšení teploty vod a tepelné roztažnosti tím způsobené, tak logicky celkové množství ledovcové hmoty musí přibývat.

PS: Když koráli zvládli zvednutí hladiny oceánů o více než 100 metrů před 12 000 lety, tak je 30 cm těžko zabije.

"poručíme klimatu dešti" není pravdivé h

Tropic,2008-01-11 11:59:53

To určitě ne, klima řídit neumíme, ale zkazit ho dokážeme snadno. Stejně jako třeba umíme zničit ozonovou díru vypouštěním freonů, ale už ne ji zase obnovit. Příroda se s námi nijak mazlit nebude - kde jste přišel na to, že bude myslet na záchranu našich příštích generací?

Doporučuji ještě jednou si přečíst vlastní příspěk

Tokamak,2008-01-11 12:04:12

To s ozonovou dírou mě opravdu pobavilo

"Zkažené cykly"

Jan Havlík,2008-01-11 12:49:31

Chemické cykly látek v přírodě nejsou hodinky od vietnamců. Ty prostě nezkazíte mírným zahřátím tak, že už jsou jednou pro vždy rozbité a člověk aby si pak hledal jinou planetu. Za celou existenci Země došlo k takovým výkyvům hladin všech možných látek a teplot, že momentální mírné navýšení množství CO2 rozhodně jen tak armageddon nezpůsobí. Jo je možné, že se v budoucnu zvedne mírně hladina vody a nebo trochu pozmění místní podnebí, ale to se dělo a dít bude. Egypťani by mohli vyprávět. Nebo si myslíte, že ty pyramidy stavěli jen tak na poušti? Nevím proč se vždycky najde skupina lidí, kteří si myslí, že lidstvo je zkažené, dekadentní a míří do záhuby. Nejlépe tak do 5-10 let. Leda že by všichni poslechli toho, či onoho zvěstovatele jediné a správné pravdy a nekriticky přijmuli jeho myšlenky. Záchrana je pak jistá a všichni budou žít v míru a lásce až do konce věků.

Co probohy všichni na tom konci světa vidíte?
Dřív to byli nemilosrdní bohové, pak to měl být milosrdný Bůh(jen jeden) a teď je to globání oteplování. Konec světa je prostě skvělý námět a důvod proč by k němu mělo dojít je už vedlejší. Ono se vždy něco najde. Myslím, že nejlepší bude, když všichni navzdory globálnímu alarmu zachovají globálně chladnou hlavu a budou uvažovat jak by se vyrovnávali s následy, které mohou nastat, ať už je jejich příčinou cokoliv.

Standa,2008-01-11 12:51:19

Každému - kdo myslí - je jasné, jak to Tropic s tou ozónovou dírou (vrstvou) myslel a navážet se do něj patří ke zdejšímu koloritu. Spíše mě zaujalo ve vašem předchozím příspěvku tvrzení, že ledovcové hmoty přibývá. Nějak to v té Arktidě a Antarktidě není vidět - jen aby to nebyla ta pověstná špička ledovce.

Standa,2008-01-11 12:51:19

Standa,2008-01-11 12:51:21

Pro Standu

Tokamak,2008-01-11 15:39:22

Že ubývá ledu v Arktidě nezpochybňuji, psal jsem o kontinentálním ledu, v Antarktidě ledu asi spíše přibývá, je to logické, pokud je tepleji, tak je více srážek a jestli máte - 50 nebo -49 je celkem jedno. A mimochodem pokud se bavíme o Antarktidě, tak za dobu měření cca 50 let se tam sice statisticky nevýznamně ale přes to, trochu ochlazuje a přímo na jížním pólu je to dokonce celkem zřetelné. Přitom podle hypotézy o antropogenním GO by tam mělo docházet ke vzestupu o několik stupňů, protože CO2 tam má díky malému množství vodní páry mnohem větší význam.

v Antarktidě ledu asi spíše přibývá

Tropic,2008-01-11 22:52:30

To si spíše jen myslíte http://www.msnbc.msn.com/id/7588911/. Průvodním jevem současných poruch klimatu je sucho, zatímco nástup interglaciálu by se měl projevovat naopak vyššími srážkami. Takže současně na Antarktidě (která je sama o sobě velmi suchá) méně sněží. Antarktida je pevnina, takže se může ochlazovat i v důsledku narušení oceánského proudění. Pokud se např. Golfský proud zastaví, v Evropě se ochladí. Paradoxně to zastavení proudění může vyvolat zvýšený ohřev povrchových vrstev oceánu, takže cirkuluje na místě, místo co by rozváděl teplo od rovníku.