Kdo pomáhá viru HIV?
Vědci objevili 273 lidských bílkovin, s jejichž pomocí zdolává virus HIV imunitní obranu svého hostitele.

Stephen Elledge: "Z našich 21 000 lidských genů jich virus HIV nějakým způsobem využívá přinejmenším 273".

Nové léky proti viru HIV prodlužují nakaženým lidem život, ale úplně vyléčit je nedokážou. Jednou z hlavních příčin je velká proměnlivost viru. Jeho dědičná informace se neustále mění a s nimi se mění i vlastnosti patnáctky proteinů, jež virus tvoří. Zákonitě tak vznikají formy viru, které jsou vůči lékům odolné a množí se navzdory léčbě. Americký genetik Stephen Elledge z bostonské Harvard Medical School se rozhodl najít pro léky proti AIDS podstatně stabilnější cíle a pátral  v lidských buňkách po proteinech, které si virus HIV půjčuje pro své nekalé záměry. Zatím bylo známo šestatřicet těchto bílkovin. Elledge jejich seznam nečekaně rozšířil.

Vědci vyblokovali v lidských buňkách postupně všechny geny a sledovali, jak si buňka bez určitého genu vede v přítomnosti viru HIV. Donutí ji virus k výrobě jeho kopií? Šíří infikovaná buňka virus na dosud nenakažené buňky?  Elledge prověřil každý s 21 000 lidských genů. Zjistil, že přinejmenším 273 z nich virus HIV nějakým způsobem využívá a je na jejich přítomnosti v buňce závislý. To bylo velké překvapení.

„Odhalili jsme spoustu proteinů, u kterých by nikdy nikoho ani nenapadlo, že se podílí na nákaze člověka virem HIV.  Pokud by se nám podařilo vyblokovat lidské proteiny, které jsou nezbytné pro život  viru HIV, bez toho, že by to nějak ublížilo pacientovi, musel by si virus pro úspěšnou infekci vyvinout zcela nové vlastnosti. A to je krajně nepravděpodobné,“ říká Stephen  Elledge. „Proto jsou proteiny hostitelského organismu tak slibnými cíli pro nově vyvíjené léky.“

Zprávu o tomto objevu otiskl americký vědecký týdeník Science
Odborníci se netají skepsí k vyhlídkám Elledgeova týmu na úspěch při pátrání po látkách, které sníží v lidských buňkách produkci těchto proteinových pomocníků viru HIV bez toho, že by výrazněji ublížily pacientovi.

Dosud se soudilo, že virus HIV má jen 36 bílkovinných pomocníků. Má jich ale mnohem více. Jejich poznání s možností jejich ovlivnění, skýtá naději možné účinné léčby.

„Mohli bychom tak získat zcela nové léky proti viru HIV,“ připouští Elledgeův kolega z Harvardu Martin Hirsch a dodává, že lidské proteiny nebudou snadným cílem. Látky, které s nimi reagují, se až příliš často ukážou jako toxické.
„Spousta vědců se o něco takového pokoušela v posledních dvaceti letech jen s minimálním úspěchem,“ říká Hirsch.

Elledge se domnívá, že spektrum 273 proteinů mu nabízí mnohem lepší výchozí pozici, než jakou měli jeho předchůdci s šestatřiceti bílkovinnými pomocníky viru HIV. Plánuje, že by částečně blokoval funkci hned několika proteinů, jež jsou pro virus důležité. Úplně by ale z činnosti nevyřadil ani jeden z nich. To by dovolilo pacientům snášet léčbu, jež by mohla mít na virus razantní účinky.

„Buňky  člověka nemusí být na těchto proteinech existenčně závislé, protože jejich roli převezmou jiné proteiny. Virus se bez nich ale neobejde,“ vysvětluje Stephen Elledge.
Dalším úkolem Elledgeova týmu je objasnit, k čemu virus HIV potřebuje jednotlivé proteiny. Vědci doufají, že na to nebudou sami a že se do řešení tohoto rozsáhlého úkolu zapojí další  týmy.

Datum: 20.01.2008 12:20