Největší „kosmická pavučina“
Mezinárodní tým astronomů objevil v hlubokém vesmíru vůbec největší strukturu temné hmoty – obří vláknitou strukturu, která vypadá jako tajemná „kosmická pavučina“.

Jedno ze 3 pozorovaných míst. Obsahuje několik hvězd a přes sto slabých galaxií. Kredit: CFHT

Devatenáctičlenný vědecký tým z 11 institucí sestavil mapu rozložení temné hmoty.

3,6m dalekohled CFHT (Havaj). Kredit: CFHT

Mapu sestavil ze snímků pořízených největší širokoúhlou digitální kamerou MegaCam (36 čipů CCD o celkové kapacitě 340 megapixelů), která je umístěna na 3,6m dalekohledu CFHT (Canada-France-Hawaii Telescope) na Havaji (Mauna Kea).

Astronomové objevili „kosmickou pavučinu“ temné hmoty, jejíž vlákna sahají do vzdálenosti až 270 miliónů světelných roků (více než 200 průměrů naší Galaxie), což přináší nebývalou informaci o kosmické historii utváření struktur vesmíru, vlastnostech temného vesmíru a kosmologických parametrech, které charakterizují vesmír.

Vědci již delší dobu věděli, že vesmír je plný tajemné temné hmoty (23 %) a že tato neviditelná hmota tvoří obrovské struktury vláken, stěn a kup. Ale vědcům dlouho unikalo, jak je tato temná „kosmická pavučina“ distribuována napříč celým vesmírem.

Obří vláknitá struktura temné hmoty tvoří „kosmickou pavučinu“

Yannick Mellier (IAP)

V rámci projektu CFHTLS (Canada-France-Hawaii Telescope Legacy Survey) použili jevu předpovězeného již Einsteinem – principu tzv. slabé gravitační čočky, kdy neviditelná temná hmota svou gravitací ohýbá světlo vzdálených galaxií a tím se „zviditelní“. Podobně jako struktura kostí lidského těla je viditelná na rentgenovém snímku.

„Odhalení takto dlouhých vláken je nejvýznamnějším skokem od objevu kosmické pavučiny temné hmoty,“ říká Ludovic Van Waerbeke (University of British Columbia, Vancouver, Kanada).

„Pozorování značně rozšíří naše znalosti o kosmické pavučině,“ řekl Liping Fu (IAP – Institut d’Astrophysique de Paris, UPMC – Université Pierre et Marie Curie, Paříž, Francie a SHNU – Shanghai Normal University, Šanghaj, Čína). „Potvrdilo se, že náš model vesmíru dokonce platí i pro struktury velkých rozměrů.“ Fu ještě dodává, že tato měření by mohla umožnit předpovídat osud vesmíru v daleké budoucnosti.

„Tyto výsledky ukáží, jak je pro kosmologii technika slabé gravitační čočky spolehlivá a přesná,“ zdůrazňuje Yannick Mellier (IAP, UPMC).

Srovnání pozorovaných dat (vlevo) s teoretickými modely (vpravo). Levý panel – modrá (CFHTLS, slabé gravitační čočky), zelená (WMAP3, reliktní záření) a žlutá (kombinace obou). Vodorovná osa – hustota hmoty ve vesmíru (Omega m), svislá osa – „parametr shluknutí“ (Sigma 8). Pravý panel – pozorovaným datům („červené“) nejlépe odpovídá „černý“ model (pro srovnání modrý a zelený model); černé kroužky – systematické chyby způsobené optikou a atmosférou. Kredit: CFHT

Asi pětinu vesmíru tvoří temná hmota.

Vznik sítí v pozemském měřítku.

„Velikost struktury, kterou jsme měřili, je limitována našimi aktuálními technickými možnostmi,“ zdůraznil Martin Kilbinger (IAP, UPMC, AIfA – Argelander-Institut für Astronomie, Universität Bonn, Německo). „Ve skutečnosti jsou tyto sítě pravděpodobně ještě větší.“ Dalekohledy a kamery příští generace pomohou odhalit povahu temné hmoty a osvětlit ještě záhadnější temnou energii.

Práce byla zveřejněna v Astronomy and Astrophysics.

Zdroje:  ABC,    CFHT