Bamboo Bike  
Technická novinka pro Afričany. Kolo z bambusu.

 

 

Zvětšit obrázek
Výběr vhodného materiálu nelze podcenit.

 

Kolo má pro obyvatele rozvojových zemí úplně jiný význam než pro nás zhýčkance civilizace.

Zvětšit obrázek
Sisálové vlákno prosycené epoxidovou pryskyřicí nahradí laserové sváření lehkých slitin nebo odlévání kompositů z karbonových vláken.

Zatímco my si pomocí bicyklu udržujeme kondici a tělesnou hmotnost, pro Afričana nebo Asiata je kolo často výrobní prostředek, rodinný vůz a dodávka v jednom.

 

 

 

Jenže kolo je drahé a zdaleka ne každý si ho může dovolit. Proto spojil své síly americký stavitel bicyklů Carig Calfee spolu s vědci z The Earth Institute při americké Columbia University a rozhodli se vyvinout zcela nový bicykl, který by se skládal jen z nejdůležitějších průmyslově vyrobených součástek a z valné části by byl vyroben na místě z místních zdrojů.

 

 


Calfee zkouší stavět bambusové rámy k bicyklům už deset let. Nejdříve ho lákala estetická stránka bambusového rámu. Brzy ale zjistil, že tento materiál má i další přednosti. Pohlcuje vibrace, je dostatečně tuhý a navíc velmi lehký. Ve srovnání s titanovými slitinami nebo karbonovými vlákny je bambus sice o něco těžší, ale Calfee je nadšen i jeho ekologickou stránkou. Výroba bambusového rámu je podstatně šetrnější k životnímu prostředí než výroba rámu z klasických (či kosmických) materiálů.

 

 


Další výhodou je cena. Bambusový rám vyjde levněji než ten nejlevnější čínský kovový rám. S výjimkou epoxidové pryskyřice se suroviny pro jeho výrobu najdou v každé africké nebo jihoasijské vesnici. Pro výrobu není potřeba elektřina a drahé nástroje. Stejně snadná je i oprava defektů rámu. To dělá z bicyklu rázem podstatně dostupnější věc pro mnoho lidí, kteří si jej v klasickém provedení nemohou dovolit.

 

 

Zvětšit obrázek
Finální výrobek. Rám „made from bamboo“, komponenty Bontrager.


Jako u všech novinek je nejdůležitější to, jak ji přijmou ti, kterým je určena. Calfee proto odjel do Afriky a testoval zájem i chuť do stavby bambusových bicyklů přímo na místě.

Zvětšit obrázek
Zatěžkávací zkouška

Výsledky jsou povzbudivé. Afričané měli zájem především o výstavbu rámů pro kola-kamiony, která by jim pomáhala s dopravou těžkých nákladů.

 

 


Bambus roste prakticky všude a jako spojovací materiál se používá sisálové vlákno namočené  v epoxidové pryskyřici. S výjimkou pryskyřice a základních komponent prop bicykl (kola, převody, ložiska) jsou všechny ostatní suroviny a pomůcky pro stavbu „bamboo-biku“ snadno dostupné.


 

 luksusní model

Luxusní model vystavovaný na expu North American Handmade Bicycle. Podle kuloárových zpráv projevil o tuto verzi „bamboo-biků“ velký zájem poslanecký klub jedné české vládní strany. Měly by nahradit jejich stávající služební energeticky i ekologicky sporné automobily na řepkovou bionaftu.
 

 

 

Bontarger 

Komponenty Bontarger se dají namontovat i na poněkud exklusivnější modely. V tomto případě na časovkářský Trek Equinox TTX 9.9 SSL  jezdce stáje Astana Leviho Leipheimera.


Pramen: www.velonews.com, www.BambooBike.org , www.bikeradar.com

Datum: 29.02.2008 10:18
Tisk článku


Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz