Dronte chybí stromům
Ostrov Mauritius byl kolonizován v 17. století a lidé tu záhy vyhubili celou řadu jedinečných živočichů. K nejznámějším patřil velký nelétavý holubovitý pták dronte mauritijský.

Christine Müller

Kromě jmenovaného ptáka přišla mauritijská příroda  také o obří želvy, papoušky, holuby, kaloně nebo velké ještěrky. S každým zmizelým druhem se výrazně narušily i vztahy a vazby v ekosystémech. Švýcarští vědci vedení Christiane Müllerovou se pokusili odhadnout, jak moc chybějí vyhubení živočichové jedinečné mauritijské flóře.

Plody, semena a sazenice: A) vyvíjející se plody na stromě Syzygium mamillatum.
B) Plody nezvykle přisedají ke kmenu a rostou jen na . Jeden z plodů se otvírá a šíří do okolí aroma kvasných pochodů.
C) Po odstranění dužiny zbyde kulovitý útvar sestávající ze čtyř semen.
D) Klíčící semeno (povšimněte si zřetelné linie mezi dvěma děložními lístky).
E) Obří želva si pochutnává na nabídnutých plodech.
F) Semena. Vpravo je ve sliznatém vláknitém endokarpu, vlevo je „bez“.
G) Fragmenty semen po průchodu zažívacím traktem želvy. Nejčastěji byly nacházeny jako celé děložní lístky. Některé z těchto lístků jsou dosud zelené na ploše, jež byla přitisknutá k druhému děložnímu lístku. To dokládá, že k oddělení došlo až v posledním „dějství“ průchodu traktem.
H) Semeno chráněné drátovitým pletivem.
I) Povyrostlé rostliny v experimentální „zahrádce“. (Kredit: PLoS ONE)

Aby vědci zjistili jak to s chyběním vyhubené fauny vlastně je, vybrali si jako model kriticky ohrožený strom pimentovník druhu Syzygium mamillatum, který nikde jinde než na Mauritiu neroste. Ukázalo se, že šance mladých stromků na přežití stoupá se vzdáleností od mateřské rostliny. Když semeno vzklíčí dál od stromu, na kterém dozrálo, uniká i přirozeným nepřátelům hodujícím na mateřské rostlině.

Pimentovník Syzygium mamillatum rodí přímo na kmeni řadu zelených masitých plodů, které dnes žádný živočich nežere. Většina plodů hnije bez užitku pod stromem. Dříve se těmito plody živil dronte mauritijský a zřejmě tak výrazně přispíval k šíření semen pimentovníku. Vědci se domnívají, že trávení dužniny plodu v drontových útrobách mělo na semena blahodárný vliv a zvyšovalo životnost mladých stromků.

Christine Müllerová se domnívá, že dronte nebyl jediným konzumentem plodů vzácného stromu. Mnohé plody rostou tak nízko nad zemí, že na ně pohodlně dosáhly i velké želvy. Vědci proto provedli experiment, v kterém nabídli plody pimentovníku velkým želvám z ostrova Aldabra, jež jsou vyhubeným mauritijským želvám blízce příbuzné. Semena prošla trávicím traktem želv bez nejmenší újmy.  Nápadně se zvýšila jejich klíčivost.

Dronte mauritijský (Kredit: Wikipedia)

Stromky z těchto semen měly mnohem více listů a také výrazně rychleji rostly. Výsledky svého bádání představili švýcarští biologové na stránkách předního vědeckého časopisu PLoS ONE.

Christine Müllerová a její kolegové nyní uvažují o vysazení želv z některých ostrovů v Indickém oceánu na Mauritius. Jejich přítomnost by mohla zachránit vymírající pimentovník a zřejmě i řadu dalších vzácných rostlin. Podobně jako na Mauritiu je kriticky ohrožena flóra i na mnoha jiných ostrovech. Müllerová a její kolegové jsou přesvědčeni, že stávající snahy o záchranu vzácných rostlin pěstováním na omezené ploše ve školkách, parcích či botanických zahradách může rostlinám víc škodit než prospívat, protože za těchto podmínek vyrůstají mladé rostliny v těsném sousedství starších rostlin a jsou vystaveny mnoha nepříznivým vlivům. K záchraně rostlin je zapotřebí zajistit roznesení semen po rozsáhlejším území.

Pramen: PloS ONE