Jeden z osmi amerických biologů učí kreacionismus
Průzkum ukázal, že kreacionismus a inteligentní stvořitel ze středních škol nezmizel.

Smutný Darwin jakoby už v roce 1869 tušil... (Foto: J. Cameron)

Odpověď na otázku, zda to je Bůh, kdo stvořil člověka a nebo k tomu došlo evolucí, řeší celá řada filosofů. Jak na tom jsou v tomto směru biologové si nyní posvítil americký výzkum.

Učitel biologie John T. Scopes byl v roce 1925 v americkém státě Tennessee shledán vinným a odsouzen za to, že v rozporu s platným zákonem vyučoval evoluci.

Předchozí výzkumy zaměřené na výuku teorie inteligentního designu (ID), poněkud rafinovanější verzi kreacionismu, se týkaly pouze jednotlivých států USA.

V některých státech, jako jsou Californie, New York až dosud žádné šetření provedeno nebylo.

Toto jsou první výsledky celostátního průzkumu zaměřeného na výuku biologie na amerických středních školách. Darwin by se asi divil, kolik amerických učitelů biologie ještě dnes učí alternativu jeho evoluční teorie. Zhruba 13 procent učitelů totiž nepovažuje za nutné věnovat Darwinovi, nebo evoluci ve své výuce ani zmínku. Jsou přitom přesvědčeni, že tím činí dobře.

Michael B. Berkman, Pennsylvania State University, vedoucí výzkumného týmu.

Část poznatků z provedeného šetření:
• Učitelé věnovali v průměru 13,7 vyučovacích hodin ročně výuce evolučních procesů v obecné rovině.
• Většina učitelů věnovala evoluci člověka zhruba pět vyučovacích hodin. Přičemž 17% učitelů se ale tomuto tématu raději vyhnulo.
• Dvě procenta kantorů se o žádné evoluci za celý rok ani nezmínila.
• Třináct procent učitelů si myslí, že vynikající výuku biologie lze zajistit bez probírání evoluční teorie.
• Pětadvacet procent vyučujících věnovalo jednu a více hodin kreacionismu nebo inteligentnímu stvořiteli. Téměř polovina z nich je přesvědčena, že se jedná o platnou vědeckou alternativu darwinistického pojetí vývoje druhů a že platnost kreacionismu potvrdila řada význačných vědců.
• Šestnáct procent učitelů je vnitřně přesvědčeno o stvoření člověka do současné podoby Bohem a že k tomu došlo někdy v průběhu uplynulých 10 000 let. V běžné populaci Američanů má stejné přesvědčení 48% obyvatel.

To jsou závěry výzkumu, který prováděl tým vědců státní instituce (z Pennsylvánské státní university) na 939 náhodně vybraných učitelích biologie po celých USA.

Pramen: PLoS Biology