Rychlými textovými zprávami k lepšímu využití pracovní doby  
Také sedíte v kanceláři u počítače s připojením k internetu a nemáte dovoleno používat ICQ, Skype, či Messengera, abyste neplýtvali časem a efektivně využívali pracovní dobu? Možná, že je to od zaměstnavatele velmi krátkozraké a měl by svoje direktivy přehodnotit. Ukazují to výsledky jedné americké studie.

 

Zaměstnavatelé hledající způsoby, jak minimalizovat zbytečné prostoje svých zaměstnanců, možná přece jenom budou chtít, aby jejich zaměstnanci raději začali používat programy umožňující zasílání rychlých textových zpráv. Nedávná studie výzkumníků z Ohio State University a University of California v Irvine, totiž odhalila, že lidé, kteří v zaměstnání mají možnost využívat zasílání rychlých zpráv mají méně přestávek v práci než jejich kolegové, kteří tyto možnost nemají.

 

R. Kelly Garrett: „Používání rychlých zpráv sice vedlo k častější komunikaci přes počítač, ale tato konverzace byla stručnější a rychlejší. Klíč k objasnění vlivu rychlých zpráv na produktivitu práce leží v tom, jak lidé tuto technologii využívají,“

Studie vyvrací rozšířené přesvědčení, že posílání rychlých zpráv vede ke zvyšování „drobení“ pracovní doby. Někteří výzkumníci uvažovali nad tím, zda by zaměstnanci používali rychlé textové zprávy navíc k telefonu a e-mailu, což by vedlo k častějšímu přerušování práce a následnému snížení její produktivity. Namísto toho, výzkum ukázal, že rychlé zprávy byly často používány jako náhrada za jiné formy komunikace, mnohem více časově náročné (telefon, e-mail nebo přímé rozhovory).


„Zjistili jsme, že vliv používání rychlých zpráv je ve skutečnosti pozitivní. Lidé, kteří využívají rychlé zprávy, tvrdí, že jsou méně často zbytečně vyrušováni,“ řekl Garrett.

Do studie bylo zapojeno 912 osob, kteří pracovali minimálně 30 hodin týdně v kanceláři a v pracovní době používali počítač minimálně pět hodin denně. Náhodně vybraní účastníci z 12 metropolitních oblastí byli podrobeni telefonnímu průzkumu mezi květnem a zářím 2006. Výsledky byly podrobně analyzovány a nedávno byly publikovány v Journal of Computer Mediated Communication.

 

 

 
„Kvůli svému jedinečnému nastavení, rychlé zprávy umožňují uživatelům efektivně kontrolovat, jak a kdy komunikovat se spolupracovníky. Technologie poskytuje uživatelům možnost zobrazit jejich dostupnost nebo odložit reakci na vhodnější dobu. Mnoho lidí používá této technologie i k odložení rušivější konverzace.“

Kupodivu, mnoho lidí používá tuto technologii k rychlému „zaskočení na návštěvu“ ke kolegovi nebo kolegyni před zahájením práce, aby zjistili, kdy jsou k dispozici pro případné jednání (a ranní čtvrthodinku tak zvládnou za dvě minuty). Mnoho zaměstnanců používá tuto technologii k získání rychlé odpovědi na některé jednoduché dotazy ohledně aktuálních pracovních úkolů místo toho, aby se „zdržovali“ zjišťováním, zda na ně kolega má čas a následujícím (obvykle delším) rozhovorem tváří v tvář. No řekněte sami, nestalo se vám někdy, že jste se u kolegy nebo kolegyně zastavili pro odpověď na jednoduchou otázku, což byste „on-line“ zvládli dvěma větami, ale ke své práci jste se oba vrátili až po pěkně dlouhé době, protože jste objevili i další „důležitá“ témata k řešení?

 

„Zjistili jsme, že zaměstnanci dost dobře zvládají strategii využívání těchto rychlých zpráv a lépe organizují svou pracovní dobu. Používají je například ke zjištění toho, zda jsou jejich kolegové zaneprázdněni před tím, než je vyruší třeba telefonem nebo osobní návštěvou,“ řekl Garrett.

 

„Lidé přijímají novou technologii a inovují způsoby, jak ji využít. Budou přizpůsobovat využívání této technologie svým potřebám a dle svého očekávání. U rychlých zpráv mají lidé dost času zvládnout tuto technologii i doma a najít způsoby, jak ji správně a efektivně využívat v zaměstnání,“ řekl Garrett.
„To není ten případ, kdy se lidé zabývají obšírnou konverzací, nebo se snaží vyřešit složité problémy prostřednictvím tohoto velmi omezeného média. Místo toho lidé používají tuto technologii k vyžádání si odpovědí na rychlé a snadné otázky od kolegů a koordinují vzájemnou konverzaci do vhodnější doby,“ řekl.

 

„Snadnost použití a podobnost s e-mailem by mohlo podpořit větší rozšíření rychlých textových zpráv na pracovišti. Ačkoliv naše studie poskytuje jasný důkaz toho, že rychlé zprávy mohou být v zaměstnání úspěšně použity,“ řekl Garrett, „pravděpodobně nebude tato technologie rozšířena tak, jako e-maily.“

 

Zdroj: Ohio State University

Datum: 05.06.2008 01:49
Tisk článku


Diskuze:

Problém je,

XXXL,2008-06-11 08:19:49

že v kancelářích rozhodují o povolení či nepovolení IM takoví páprdové, jejichž odbornost končí u kalkulačky. (ale oni s ní přece celý život vydrželi)

Odpovědět

jj

fo-ol,2008-06-10 18:41:56

souhlas, IM je pro reseni pracovnich zalezitosti lepsi nez telefon

Odpovědět

kdyby jen to

programator,2008-06-07 14:17:42

nam v praci zakazujou i internet (silne omezili na par nepouzitelnych webu)
a to v jedne financni instituci programujem, pak ten kod taky tak vypada kdyz se programatori nemuzou zeptat znamych jak neco resili, pripadne si to najit:)

Odpovědět

A co Jabber?

spodní voda,2008-06-07 12:30:08

Kecálek v rámci firmy je opravdu užitečná věc. Opravdu vytíženým lidem vyhovuje, že požadavky řeší ve svém pořadí a tempu, než jakým jim je vnucují telefony. Hodit do kecálka link je rychlejší a operativnější, než ho posílat mailem nebo dokonce diktovat do telefonu.

Autor uvádí ICQ, Skype, či Messenger ale zapoměl na řešení, pro firmy perfektní a tím je Jabber. Firma tam může mít vlastní jabber server, spuštěný někde na mailserveru (který bývá mnohde na Linuxu). Jabber je samozřejmě zadarmo a hlavně, může to být pouze v rámci firmy. Nikdo se tak nemusí obávat soukromého vykecávání zaměstanců mimo firmu.

Odpovědět

Co neznam, zakazu

Spit_MkI,2008-06-05 09:37:50

Je hezke, ze je to potvrzene. Bohuzel mnoho firem ma pocit, ze kdyz IM zakazou, lide budou vic pracovat. Nejak jim nedochazi, ze pokud maji cas kecat po ICQ, maji cas kecat i po telefonu, nebo proste per huba. Slabe a neschopne vedeni vydava zakazy v nadeji, ze to \\"nejak\\" pomuze.
Mnohem logictejsim krokem by bylo tento system standardizovat (napr. vsichni budou pouzivat Skype) a jeste tim usetrit za telefony. Jenze kdyz to doted slo bez IM, je jasne, ze IM je zbytecmost, zlo, ktere je potreba vymytit. Co nechapu a neumim vyuzivat, zakazu.
Jak kdysi rekl jeden z sefu posty jejiho velicenstva: \\"Americane mozna potrebuji ten telefon, ale my mame dost poslicku!\\"

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz