Jak zhubnout a nezničit si přitom kosti
Dieta s vyšším obsahem bílkovin, ve které je kladen důraz na konzumaci libového masa a nízkotučných mléčných výrobků, může pomoci ke ztrátě nadbytečných kilogramů, aniž by při tom došlo i ke ztrátě kvality kostní hmoty. To jsou poznatky, které přinesla nová studie University of Illinois.

Ellen Evans: „Léčba obezity často zvyšuje riziko osteoporózy. Mnoho lidí ztrácí kostní hmotu, když se zbavují nadbytečných kil.“

Výsledky výzkumu, při kterém byly porovnávány výsledky diety s vyšším obsahem bílkovin a mléčných výrobků s „obyčejnou“ redukční dietou založenou na potravinové pyramidě, byly publikovány tento měsíc v Journal of Nutrition.

„Toto je důležité zjištění, protože mnoho lidí, zejména žen ve středním věku, má problémy nejenom s obezitou, ale i s řídnutím kostí – osteoporózou,“ říká docentka Ellen Evans  z katedry výživy illinoiské univerzity.

Spoluautor studie Donald Layman, profesor výživářství na University of Illinois, již dříve oznámil, že redukční dieta bohatá na bílkoviny ochraňuje svalovou hmotu, napomáhá snižovat hladinu cukru a tuků v krvi a zlepšuje stavbu těla zacílením na tuk v oblasti břicha.

V nedávné studii, bylo v Laymanově dietě předepsáno asi 30 procent všech kalorií z bílkovin s důrazem na libové maso a nízkotučné mléčné výrobky.

Výzkumníci pro svou studii zajistili na dvou místech, a to na University of Illinois a Pennsylvania State University, skupinu náhodně vybraných 130 osob ve středním věku trpících nadváhou. Tito dobrovolníci potom podstoupili čtyřměsíční redukční dietu, a to buď s vyšším obsahem bílkovin, nebo s vyšším obsahem sacharidů (založenou na tradiční potravinové pyramidě), po které následovalo osmiměsíční období udržování hmotnosti.

„V podstatě jsme nahradili sacharidové potraviny z potravinové pyramidy libovým masem a nízkotučným mlékem, sýry, jogurty a dalšími bílkovinnými potravinami. Účastníci také každý den jedli pět porcí zeleniny a dvě až tři porce ovoce,“ řekla Evansová.

Obsah minerálních látek a hustota kostí byly měřeny s pomocí DXA (dual x-ray absorptiometr) skenování celého těla, bederní páteře a kyčlí na začátku studie, po čtyřech měsících, v osmi měsících a na konci celého dvanáctiměsíčního období.

„Tradiční“ výživová pyramida (Diet and Health)

„Ve skupině s vyšším příjmem bílkovin zůstala hustota kostí docela stabilní, ale zdraví kostí se časem zhoršovalo ve skupině, která podstupovala konvenční sacharidovou dietu. Projevil se tedy statisticky významný rozdíl u skupiny s vyšším příjmem bílkovin oproti „sacharidové“ skupině,“ řekl Matthew Thorpe, student medicíny, který pracuje v laboratoři Evansové a je autorem studie. „Kombinace a/nebo interakce bílkoviny v dietě a vápníku z mléčných výrobků a doplňku vitamínu D, který posiluje účinek mléčných výrobků, se jeví, jako ochrana zdraví kostí během redukce hmotnosti.“

Protože dieta s vyšším obsahem bílkovin byla spojena se zvýšenou hladinou vápníku v moči, někteří vědci se obávali, že tato dieta způsobuje demineralizaci kostí.

Donald Layman

Tým z illinoiské univerzity měřil tyto koncentrace na začátku a v osmém měsíci studie. Ačkoliv výzkumníci zaznamenali zvýšené množství vápníku v moči ve skupině s vyšším příjmem bílkovin, ale kvalita kostí nebyla zhoršena, přisuzovali tento zvýšený obsah vápníku v moči jeho zlepšené absorpci ze střeva spíš, než jeho vyplavování z kostí.

„To potvrdila jiná studie využívající radioizotopu vápníku, kde se jasně potvrdilo, že vyšší koncentrace vápníku v moči spojovaná s dietou s vyšším obsahem bílkovin nepochází z kostí, jak se někteří výzkumníci domnívali,“ řekl Thorpe.

Výživáři z illinoiské univerzity brzy začnou podobnou studii porovnávající dietu s vyšším obsahem bílkovin a bohatou na mléčné výrobky s konvenční redukční dietou u starších žen se začínajícími problémy s osteoporózou.

„Budeme měřit výslednou kostní a svalovou hmotu ve dvou skupinách po šestiměsíční redukční kůře. Hlavně chceme zjistit, zda redukční dieta s vyšším obsahem bílkovin, která klade důraz na konzumaci libového masa, syrovátkové bílkoviny a nízkotučných mléčných výrobků, může při hubnutí omezit riziko osteoporózy a ztráty svalové hmoty.

„Také se chceme dozvědět, jak tyto změny ve stavbě těla budou ovlivňovat rovnováhu, chůzi a další rozsah fyzických funkcí v této skupině osob, která je známá vysokým ohrožením osteoporózou a fyzickou slabostí,“ řekla.

Zdroj: University of Illinois at Urbana-Champaign.

Datum: 09.06.2008 03:53