Vědci odhalili původce „bílé nemoci“ korálů
Koráli patří k nejohroženějším mořským živočichům. Jen v Karibském moři postihuje korály devětadvacet různých onemocnění. Z Indického a Tichého oceánu je hlášeno dalších sedm chorob. O jejich příčinách vedou vědci spory.

U umírajících korálů na třech místech na Zemi byly nalezeny bakterie druhu Vibrio corallilyticus. (Willis, B., James Cook University)

Zatím se podařilo usvědčit z napadání korálů pět druhů bakterií a jeden druh plísně. Odhalování původců „korálových morů“ značně ztěžuje fakt, že mnohé mořské mikroorganismy neumíme kultivovat v laboratorních podmínkách a zdaleka ne všichni mikrobi přítomní v korálu vystupují jako jeho nepřátelé.

Tým australských biologů pod vedením Meira Sussmana z James Cook University se vydal po stopách choroby, jež napadá korály v Indickém a Tichém oceánu a byla nezávisle na sobě popsána jako několik různých onemocnění. Na nemocných korálech se objevují světlé pruhy a skvrny, a proto se jí začalo říkat „white syndrome“ čili „bílá nemoc“.

Vědci zkoumali korály, jež onemocněly ve třech po sobě jdoucích letech na třech různých lokalitách – na tichomořském souostroví Palau, na Velkém bradlovém útesu u pobřeží Austrálie a na západopacifických Marshallových ostrovech. Pokaždé narazili v nemocných korálech na bakterii, která patřila mezi tzv. vibria. Podrobnější analýzy ukázaly, že bakterie patří do blízkého příbuzenstva druhu Vibrio corallilyticus. Na zdravých korálech se tento typ bakterie nevyskytoval. Pokud vědci přenesli v laboratoři bakterii na zdravé korály, propukla u nich „bílá nemoc“ se všemi průvodními znaky.

U korálů cíleně infikovaných v laboratoři se začaly vyskytovat stejné příznaky, jako u korálů postižených „bílou nemocí“ v přirozených podmínkách.. Vlevo - korál na začátku pokusu. Vpravo – po 150 hodinách po infikování bakteriemi. (Foto: Willis, B)

Další pokusy odhalily, jak bakterie korál ničí. Vibrio je dokonale uzpůsobeno k tomu, aby se zachytilo na slizu, který korál chrání. Jakmile bakterie na korálu „zakotví“, začne rozkládat pojivo mezi jeho buňkami a uvolňovat je z organismu. Je to jako kdyby rozpouštěla ve zdi maltu, která k sobě pojí cihly. Tak jako se rozsypává narušená zeď, rozpadá se i organismus korálu. Korálům jsou nebezpečné jen ty varianty bakterie, které zvládly tento „bourací“ trik. Právě ony vyvolávají „bílou nemoc“.

Zoufalou situaci korálů dokládá výmluvně fakt, že v září roku 2007 byly poprvé tři z nich zapsány do Červené knihy ohrožených druhů. Z celkové rozlohy 285 000 čtverečních kilometrů korálových útesů už byla zničena pětina. Zpráva o stavu korálových útesů  z roku 2004 konstatuje, že bezprostřednímu ohrožení čelí plná polovina dosud zachovaných korálových útesů a mnohé mohou zaniknout ještě před rokem 2020.

Pramen: PloS ONE