Průlom v léčbě poraněné míchy
Zesnulý americký herec Cristopher Reeve patřil k zapáleným propagátorům výzkumu lidských embryonálních kmenových buněk. Doufal, že výsledky bádání v tomto oboru mu jednou vyléčí poranění míchy, které utrpěl po pádu z koně.ˇ

Poraněná mícha potkana, kterému byly transplantovány astrocyty (červeně). Nervovým vláknům (zeleně) se daří překlenout zraněné místo (bíle). (Foto: Stephen Davies)

Laboratorní pokusy na myších a potkanech však dlouho přinášely rozporuplné výsledky. Některé experimenty končily překvapivě dobře. Pokusným zvířatům se po transplantaci buněk do přerušené míchy  vracel cit do končetin a dokázala se pohybovat. Jindy se léčebný efekt nedostavil a navíc se u zvířat objevila zvýšená citlivost ve zdravých nohách. Myši či potkani s ochrnutýma zadníma nohama  nemohli po transplantaci léčebných buněk  našlapovat ani na přední končetiny, protože je každý krok bolel.

Stephen Davies

Americký tým vedený Stephenem Daviesem z University of Colorado zjistil příčiny těchto potíží. Vědci použili kmenové buňky získané z páteře raných embryí a v laboratoři je nechali vyvíjet v nervové buňky zvané astrocyty. Tyto buňky hvězdicovitého tvaru mají v mozku a míše za úkol podporovat neurony. Proto se s nimi počítá jako s léčebnými buňkami pro zhojení přerušené míchy. Davies zjistil, že v laboratoři rostou astrocyty dvou typů. Na první pohled jsou si velice podobné, ale po transplantaci se chovají v těle příjemce zcela odlišně. První typ astrocytů má skutečně hojivé účinky. Když jsou vpraveny do poraněné míchy, nabudí růst nervových buněk. Takto léčeným zvířatům se začal do postižených končetin vracet cit a potkani dokázali končetinami lépe hýbat. Druhý typ astrocytů selhal a navíc páchal v těle příjemce škody. Nenavodil růst neuronů, nezlepšil cit a pohyb postižených končetin. Transplantace však vyvolala u zvířat zvýšenou citlivost zdravých končetin. Výsledky experimentů byly zveřejněny v předním vědeckém časopise Journal of Biology.
Davies je přesvědčen, že konečně přišel na to, kde dělal on i konkurenční týmy zásadní chybu.

„Dlouho jsme se obávali, že když navodíme v poraněné míše růst nervových vláken, tak zároveň zcela zákonitě narušíme nervové obvody pro vnímání bolesti. Teď se ale ukázalo, že jeden typ buněk přináší léčbu bez bolesti a druhý naopak vyvolává bolest bez léčebného účinku,“ říká americký biolog.

Navrácení hybnosti po transplantaci.

Při laboratorním pěstování nervových buněk pro léčbu poraněné míchy nevzniká jen jeden typ buněk, ale hned dva. V závislosti na podmínkách kultivace převažoval ve směsi buněk použitých k léčbě pokusných zvířat jeden či druhý typ buněk. Podle toho také dopadla transplantace.

Při případné léčbě poraněné míchy embryonálními kmenovými buňkami bude nutné z nich nejprve v laboratoři vypěstovat dostatek „léčivých“ nervových buněk a zbavit se příměsi buněk, jež poraněné míše škodí. K tomuto cíli vedou dvě cesty. První spočívá  v dokonale provedené proměně buněk. Druhá využívá třídění směsi buněk na ty, které se pro léčbu hodí a na ty, které jsou nevhodné. Davies spolu s kolegou Markem Noblem už pracuje na kultivačním systému, který by umožnil produkci velkého množství „čistých“ lidských léčebných astrocytů. Tyto buňky by chtěli vědci co nejdříve vyzkoušet na ochrnutých pacientech.ˇ