Výběr partnera: Poctivost v reklamě se vyplácí  
V celé živočišné říši se pestré barvy a komplikované chování využívají k upoutání pozornosti partnerky a snaze přimět jí ke svolnosti k páření. Jak je taková samčí reklama spolehlivá v tom co slibuje, se pokusili zjistit na Yale University.


 

Už od dob Charlese Darwina se v knihách stále opisuje, že pávi mají tak dlouhé a krásné ocasy proto, že se to pávicím líbí. Analýza DNA potomstva je však jiného „názoru“.

Dvě  americké vědkyně Natasha B. Kellyová a Suzanne H. Alonzová přichází s tvrzením, že pokud se samci musí podílet na péči o potomstvo, jejich signály deklarující například přebytek energie, mající za cíl podat důkaz o schopnosti zabezpečit potomstvo, jsou poctivé a nejde o kamufláž.

 

Myšlenka, že samci předvádějí své nejlepší vlastnosti, aby na sebe upoutali pozornost, není nová. Také se ale traduje, že samci v tom co nabízejí, rádi podvádějí. Nynější výsledky výzkumu svědčí ve prospěch samců a o jejich poctivých úmyslech.

Předvádění pavího ocasu se prakticky neliší od snahy výrostků předvádět se v baru. V obou případech jde o reklamu, jejímž cílem je deklarovat dostatek energie a připravenost k plození potomstva. Takové jednání ale může být kontraproduktivní - je-li energie samce silně nasměrována na udržování svého zevnějšku, zůstane mu méně energie na potomstvo. To ale nemusí být na závadu, říkají vědci, pokud se jedná o druh, kde péče o potomstvo leží na bedrech samice.

 

Některé předchozí studie dokládaly, že za určitých okolností, jsou samci v deklarování svých rodičovských dovedností nepoctiví a přesto, možná právě proto, jsou v reprodukci úspěšní. Nynější práce zveřejněná v online verzi Proceedings of the Royal Society se zabývá reprodukční úspěšností a hodnověrností samčích signálů. Vybírá si ale případy, kdy se samec musí podílet na péči o potomstvo. Tento úhel pohledu na samčí strategii dosavadní studie opomíjely.
Je mnoho druhů, u kterých samci pečují o potomstvo, protože partnerka svou úlohu zanedbává. Na Yale University studovali druhy, jako je například koljuška, u kterých se samice starají o potomstvo tak špatně, že by samci riskovali, pokud by se o něj nepostarali sami. Kdyby tak neučinili, jejich potomstvo by nemělo moc šancí, že přežije. 

 

 
Ekoložka a evoluční bioložka Suzanne H. Alonzo, Yale University: "Poctivost se samcům vyplácí."

Samečci koljušek si v době tření oblékají pestrobarevné kabátky a partnerky lákají na hnízdo, které sami postaví. Samička jen vypustí do hnízda jikry, které sameček okamžitě oplodní. Péči o mladé rybky u nich přebírá otec. Má co dělat, protože na jedno hnízdo připadá 300-1000 mladých rybek. Jde o jeden z případů, kdy samci nemohou uniknout před zodpovědností a jsou nuceni se o potomstvo starat. V těchto případech se ukazuje, že jejich „reklama“ (deklarování toho, jak moc péče jsou schopni potomstvu nabídnout), je poctivá a důležitá a že klam tu nemá co dělat.

 

U živočichů, kde se o potomstvo stará výhradně samice to ale může být jinak. Prakticky to prozradilo nedávné pozorování z Japonska. Psal o něm před rokem na Oslu Jaroslav Petr v článku „K čemu je pávům peří“. Šlo v něm o popření dosavadních představ tradovaných v učebnicích od doby Charlese Darwina – že sice dlouhá a pestře zbarvená pera komplikují ptákovi život, ale když se taková pera líbí samicím, je výhodné je mít a plodit se zástupem obdivovatelek četné potomstvo. Jenže – chyba lávky. Sedmileté sledování japonských pávů tuto představu pohřbilo. Neprokázalo se, že by samice dávaly přednost samcům s lépe vyvinutým „ocasem“. Při výběru samce nehrála roli ani symetrie, ani délka ani počet „ok“ na „ocasu“. Paví „ocas“ není pro samici universálním kritériem k výběru samce.


Z nynějšího amerického výzkumu vyplývá, že reklama samců je spolehlivým indikátorem rodičovské péče a fenotypické kvality. Ukázalo se například, že samci s větší “reklamou na svojí osobu” nikdy nezajišťují v praxi horší péči o potomstvo, než jakou věnují svému potomstvu samci s "menší reklamou". Tento vzor chování a hodnověrnost reklamy ale platí jen v případech, kdy potomstvo je odkázáno na rodičovskou péči a kdy samčí péče nějak přispívá k přežitelnosti potomstva. V opačných případech, vyčkávání v koutě ale paradoxně může být pro páření lepší strategií, než fanfaronská snaha se za každou cenu předvádět. A protože zde mluvíme o obecném modelu, nemusí to platit jen pro ryby a ptáky.

Paví rituální sexuální tanečky:
http://www.youtube.com/watch?v=02x5xjJjvu4&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=FyVRwxGeGbI

 

Prameny:
Yale University
Proceedings of The Royal Society B Biological Sciences, 2009; DOI: 10.1098/rspb.2009.0599

Datum: 24.06.2009 12:32
Tisk článku


Diskuze:

Žádný příspěvek nebyl zadán

Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz