Je opilá slečna sexy?  
Mladé ženy se podle nedávného výzkumu opíjejí i proto, aby upoutaly pozornost opačného pohlaví. Muži ale podle všeho nemají zájem.

 

Od neslavných dob prohibice a vlastně už od osídlování americké pevniny nepříliš tolerantními otci zakladateli přetrvává v přepjaté americké společnosti sklon bojovat proti démonům alkoholu. Tahle tendence občas inspiruje i univerzitní výzkum.

 

Protialkoholně orientovanou vědu provozuje i Joseph LaBrie, psycholog ze soukromé jezuitské univerzity Loyola Marymount University v Los Angeles. Jeho tým sledoval 3616 heterosexuálních studentů dvou amerických univerzit – domácí Loyola Marymount University a University of Washington. Dobrovolníci ve věku 18 až 25 let během podzimního semestru 2007absolvovali online dotazníkový průzkum.

 

Mladé ženy odpovídaly na všetečné otázky týkající se jejich vztahu k alkoholu. Výzkumníky zajímalo, kolik drinků vypitých na běžném univerzitním večírku kolegyní, kamarádkou či přítelkyní podle nich uvítá typický univerzitní mladík. Další dotaz vyzvídal, kolik si ženy myslí, že by podle mladých mužů měly vypít, aby je přitahovaly.

 

Muži měli v dotaznících popsat své skutečné představy v této věci. Žen se také ptali, kolik toho týdně vypijí a také na to, kolik podle nich týdně vypije průměrná studentka.

Výsledky ukazují, že 71 procent studentek přeceňuje skutečnou preferenci svých mužských protějšků, pokud jde o vypité drinky partnerek. Studentky si myslí, že muži chtějí, aby pily víc, než tomu tak doopravdy je a to v průměru o jeden a půl drinku. 26 procent dotazovaných žen si myslí, že studenti v průměru chtějí, aby jejich kolegyně na jedné akci vypily pět a více drinků.

Podle 16 procent studentek právě takové množství vypitého alkoholu ženě zaručuje maximální sexuální přitažlivost. Reálné požadavky mužů jsou přitom skoro dvakrát nižší. Opilá studentka není sexy.

 

Autoři zároveň tvrdí, že právě ty ženy, které přeceňují zálibu mužů v opilých kumpánkách, mají sklon k nadměrnému pití. Podle LaBrieho je ve vnímání přitažlivosti alkoholu vypitého ženami nápadný a nebezpečný rozpor mezi pohlavími. Údajně to může být jedna z příčin, proč stále víc žen popíjí větší než malé množství alkoholu.

 

Platí to i pro muže? To by měl odhalit další výzkum, na kterém tým z Loyola Marymount University právě pracuje. Chce si někdo vsadit, jak asi dopadne?

LaBrieho výzkum určitě přináší zajímavá data o sociálních předsudcích univerzitních studentů. Vlastně potvrzuje představu, že největší výhra, která může jednotlivce v lidské evoluční loterii potkat, je sexy mozek. A právě sexymozek je obvykle vyřazen z boje větším počtem drinků. Mimochodem, pěkné by jistě bylo zahrnout do podobného výzkumu i změny úsudku potenciálních partnerů pod vlivem alkoholu.

 

Jak už to ale u podobných výzkumů bývá, bohužel se nevyhne jistému podezření ze zaujatosti. LaBrie je aktivním odpůrcem alkoholu a kromě vědy také šéfuje program Heads Up! (Bacha!), jehož cílem je omezovat studentské pitky. Cílovou skupinou jsou především studentky, protože jsou údajně více ohrožené nadměrným pitím. Když už nic jiného, lze si jenom obtížně představit, že by někdo takový opublikoval výsledky nevyhovující svému snažení. I když, zázraky se občas přece dějí.

 

Pramen:
ScienceDaily 11.3.2009, Psychology of Addictive Behaviors 23: 157-162.

 

Datum: 05.07.2009 12:58
Tisk článku


Diskuze:

Sexuologie v podání Jezuitů?

Jan Kment,2009-12-31 14:46:25

Zajímavé spojení! Určitě nezaujtí pozorovatelé!
A mimochodem nechápu, co si ti behaviorální psychlogové stále slibují od výzkumů formou dotazníku, takové výsledky mohou být do jisté míry zajímavé, ale jejich výpovědní hodnota nutně musí být slabá a vyvozovat jakékoli závěry je zcela nesmyslné. Každý soudný člověk vám řekne že vlastně neví, co ho na druhé osobě sexuálně přitahuje, samozřejmě se tomu lze poněkud přiblížit, ale často nás také převálcuje nějaká maličkost zcela kontrastující s naší dosavadní vědomou preferencí. A samozřejmě, sexuální přitažlivost nějakého "představte si že ..." je nulová.
A předkládat takový dotazník ve společnosti kde je velká část sexuální tématiky brutálně tabuizována (ze strany církví, státu, rodiny i přátel), znamená sklidit žeň polopravdivých a normalizovaných odpovědí. Za takový výzkum bych nedal zlámaný pětník. Ale může to být dobrý nástroj propagandy, což je ostatně pro americkou psychologii dost typické.

Odpovědět

Sexuologie v podání Jezuitů?

Jan Kment,2009-12-31 14:44:46

Zajímavé spojení! Určitě nezaujtí pozorovatelé!
A mimochodem nechápu, co si ti behaviorální psychlogové stále slibují od výzkumů formou dotazníku, takové výsledky mohou být do jisté míry zajímavé, ale jejich výpovědní hodnota nutně musí být slabá a vyvozovat jakékoli závěry je zcela nesmyslné. Každý soudný člověk vám řekne že vlastně neví, co ho na druhé osobě sexuálně přitahuje, samozřejmě se tomu lze poněkud přiblížit, ale často nás také převálcuje nějaká maličkost zcela kontrastující s naší dosavadní vědomou preferencí. A samozřejmě, sexuální přitažlivost nějakého "představte si že ..." je nulová.
A předkládat takový dotazník ve společnosti kde je velká část sexuální tématiky brutálně tabuizována (ze strany církví, státu, rodiny i přátel), znamená sklidit žeň polopravdivých a normalizovaných odpovědí. Za takový výzkum bych nedal zlámaný pětník. Ale může to být dobrý nástroj propagandy, což je ostatně pro americkou psychologii dost typické.

Odpovědět

Souhlas a malá oprava

Frantisek Kroupa,2009-07-16 13:00:25

S prvním odstavcem souhlas, proto také ženy zveme na skleničku, že ano :-).
Ovšem označení head-up display má důvod naprosto pragmatický, držet hlavu vzhůru. U klasických letadel jsou přístroje na palubní desce nebo někde kolem pilota. Chce-li se na ně tento podívat, musí sklonit či pootočit hlavu a tím pádem nemůže sledovat dění kolem letadla (tedy hlavně před ním). U head up disleje (česky velmi výstižně průhledového) se mu údaje promítají do hlavního zorného pole. Není to nic nového, již za 2. světové války sa takto zobrazoval záměřovací údaje pro střelbu.

Odpovědět

s maldymi se to ma tak

Zbynek Riha,2009-07-05 18:46:12

ze cim vic se do nich huci proc by nemeli pit, tim vic pijí.

Odpovědět

Zvláštní výzkum

Jakub Šenkýř,2009-07-05 14:51:55

Podle studií, o kterých jsem slyšel já, v principu vůbec mužům nejde o to, že by opilá žena byla sexy, ale že opilá žena ztrácí zábrany a tudíž je snadnější u ní "skórovat". Množství drinků je tedy třeba optimalizovat tak, aby byla dotyčná dostatečně "lízlá", ale ještě ne odpudivá (jak opilí lidé bývají, bez ohledu na pohlaví). Alkohol tedy nedělá ženy přitežlivé, ale naopak pro ně dělá přitažlivými muže.

Drobná poznámka k překladu článku - myslím, že "heads up!" je ustálená anglická fráze znamenající něco jako "pozor!" nebo "zbystři!" (odtud HUD - heads-up-display v letadlech), nikoli naši frázi významově blízkou sexistickému "vzmuž se".

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz