Pouštní rebarbora
Vědci z University of Haifa-Oranim popsali „samo-zavlažovací“ mechanismus rostliny, který jí umožňuje přivlastnit si šestnáctkrát větší množství vody, než je v poušti obvyklé.

Poušť Negev (Kredit: webshot)

Pouštní rebarbora  roste v hornaté oblasti Izraele, poušti Negev. Vědci se rozhodli zjistit unikátní samozásobitelský systém rostliny, který ji dovoluje  získat 16x více vody, než kolik toho umí ostatní rostliny.

Prof. Simcha Lev-Yadun

Tři profesoři (Prof. Simcha Lev-Yadun, Prof. Gidi Ne"eman a Prof. Gadi Katzir) se zasloužili o novou charakteristikou  rostliny, kterou lze najít v poušti. Jde o pouštní rebarboru, známou spíše pod anglickým názvem „desert rhubarb“ (Rheum palaestinum).

Jde o vyšší dvouděložnou rostlinu z řádu hvozdíkotvaré. Stejně jako nám známá rebarbora (reveň) i tato patří do čeledi rdesnovité.  Její listy jsou velké co do plochy a jsou pokryty silnou kutikulou. List má hrubou strukturu s vyvýšeninami a prohlubněmi, podobající se okolní krajině, ve které rostlina roste. Struktura listu vytváří síť propojených kanálků, která odvádí vodu tam, kde se k ní rostlina snadno dostane svým kořenovým systémem.

Pouštní rebarbora region (Kredit: Prof. Gidi Ne"eman, University of Haifa)

Podle vědců jde o přirozený evoluční selekční proces, který navodil u této rostliny vývin extrémně velkých listů. Ty jí dovolí přežívat v prostředí, které je charakteristické srážkami okolo 75mm/rok. Pouštní rebarbora se díky jim dostává k takovému množství vody, které je běžné spíše pro rostliny středomoří a které se nacházejí v oblasti se srážkovým průměrem 426mm/rok. To je 16x více, vody, než kolik jsou schopny zachytit rostliny vyskytující se v poušti Negev. Tedy těch, které obvykle mají malé a tenké listy.

Prof. Gidi Ne"eman

Funkce rebarborových listů vynikla, když vědci tuto rostlinu podrobili umělému dešti.  Pak bylo hned zřejmé, kudy a kam voda v prohlubních listů teče a kam se do půdy vsakuje. Je to do míst, kde na ní „čeká“ kořen. Při skrápění rostlin vodou se ukázalo, že zatímco se voda v přítomnosti jiných plodin vsakuje do hloubky zhruba 10 cm, u této rostliny to je pouze okolo 1cm. U žádné jiné rostliny zatím nic podobného vědci nepozorovali.

Topografie listu – kanálky vedou k místům, kde se nachází kořen. (Kredit: S. Lev-Yadun)

Pramen: University of Haifa.

Datum: 06.07.2009 11:13

Podobně to přece funguje u řady rostlin.

Radim Dvořák,2009-07-08 00:22:20

Jen nemají tak sofistikovaný list jako tato pouštní rebarbora.

a co ostatne

Roman Rodak,2009-07-07 08:04:23

ani ma neprekvapuje, ze sa nieco taketo na pusti vyvinulo. skor je divne, ze rastliny s malymi a tenkymi listami na nic take este neprisli, ved tam ta pust nie je 3 dni...nie je cudne skor to ze je len jedna jedina takato rastlina?

genetický potenciál

Martin Smatana,2009-07-07 22:33:31

Možno ide o to, že nie každá rastlina má takú stavbu tela, aby sa požadovaný účinok získal malou prestavbou. Napríklad v Austrálii sú tisíce kilometrov štvorcových púští a polopúští, ako je možné, že sa tam nevyvinuli sukulenty? Jednoducho zrejme sa tam nikdy nevyskytovali rastliny, ktoré by mali vo svojich génoch zakódovanú schopnosť vyvinúť sukulenciu. A že by sa tam sukulentom darilo, názorne predviedli zdivočelé opuncie, inváziu ktorý zastavil až dovezený motýlik.

Ale niečo vzdialene podobné sa vyskytuje na Kanárskych ostrovoch - borovica kanárska má ihličie dlhé 30 cm a s jeho pomocou "vyčesáva" z pasátových oblakov vodu, ktorá po tom dlhom ihličí steká a kvápe na zem, takže z celkového úhrnu zrážok 1000 mm predstavuje 80% práve voda "vyčesaná" z nízkych oblakov a iba 200 mm sú normálne dažďové zrážky.

Okrem toho spomeňte si na Welwitschiu, aj tá zachytáva vodu z hmly listami a prijíma ju ich povrchom a možno ju aj necháva stekať žliabkami na listoch ku koreňom.