Když se mají dva či tři rádi, na pohlaví nesejde
Je sexuální aktivita mezi příslušníky téhož pohlaví defekt, který představuje evolučně slepou uličku? Anebo najdeme v přírodě příklady toho, kdy se živočichové domohou homosexuálními vztahy významné evoluční výhody? Na podobné otázky bude hledat odpovědi pořad Českého rozhlasu Leonardo „Vstupte!“ vysílaný v premiéře 4.9. 2009 od 11 hodin. Pořadem provází Jaroslav Petr.

Albatrosi laysanští dostali jméno podle severohavajského atolu Laysan.

Páry tvořené jedním pohlavím najdeme zhusta i mezi volně žijícími zvířaty v panenské přírodě. Zatím vědci pozorovali „homosexuální“ dvojice u 1 500 druhů zvířat. Už v roce 1914 došel americký psychopatolog Gilbert Van Tassel Hamilton pozorováním paviánů a makaků k názoru, že sexuální aktivita mezi příslušníky stejného pohlaví představuje velmi účinný prostředek k posílení spojeneckých svazků. Zjistil, že samice vyhledávají pohlavní aktivity s příslušnicemi stejného pohlaví, pokud jsou ohrožovány jinými samicemi. Stejně tak se nabízejí mladí nedospělí samci silnějšímu dospělému samci v naději, že s ním vytvoří tandem, v kterém budou chráněni před neurvalými příslušníky tlupy.

Pár samic albatrosa laysanského

Stejný důvod má zřejmě uzavírání homosexuálních svazků mezi nedospělými samci delfína skákavého. Tyto delfíní „gaye“ pojí opravdu pevná pouta. Jsou ochotni za partnera nastavit krk například při útoku žraloka. V dospělosti závisí životní úspěchy jednotlivých delfínů na fungování velice početných, dlouhodobých koalic. Ty jsou využívány i pro plození potomků v heterosexuálních párech. „Gang“ samců například pomáhá svým členům při „únosech“ samiček z cizích stád. Někdy se členové „gangu“ o samici dělí, ale často uznávají, že na ni má přednostní právo ten člen, který si ji vybral. Pak spříznění samci unesenou samičku hlídají před dotíráním cizích samců a nedovolí se s ní spářit nikomu kromě jejich „kolegy“. Homosexuální svazky budované v mládí jsou pro delfíny základem pozdějších pevných a spolehlivých koalic.

Poměrně nedávno byly podobné pakty pozorovány i u šimpanzů bonobo. Tito lidoopi jsou pohlavně velmi aktivní a silně promiskuitní. Přitom polovina veškeré pohlavní aktivity padá na kontakty s příslušníky stejného pohlaví. Podle jednoho z největších znalců života bonobů Franse de Waala slouží těmto lidoopům sex k uvolnění napětí v tlupách. Když například dospělá samice uhodí cizí mládě a matka mláděte vystoupí na jeho ochranu, nekončí konflikt rvačkou, ale vzájemným třetím vnějších genitálů. Stejně tak si pomáhají homosexuální aktivitou i mladé samičky, které před dosažením dospělosti opouštějí rodnou tlupu a hledají nový domov v cizí skupině bonobů. Počáteční averzi „domácích“ samic překonávají překotnou homosexuální aktivitou a většinou tak dosáhnou snazšího přijetí do nového kolektivu.

Časté jsou homosexuální svazky u ptáků. Kupodivu jim to může pomoci v některých

Homosexuální svazky samic albatrosa laysanského přispívají k většímu počtu odchovaných mláďat, což jde tomuto druhu mořských ptáků zjevně k duhu.

momentech rozmnožování. Například u labutí černých se někdy v období stavby hnízda dávají dohromady dvojice samců. Protože jsou samci labutí silnější než samice, je hnízdo zbudované samčím homosexuálním párem výrazně větší a bytelnější.
U albatrosa laysanského dokonce zvyšují homosexuální svazky životaschopnost mláďat. V hnízdištích na havajském ostrově Oahu zjistili vědci u těchto nádherných ptáků, že samičí páry tvoří plnou třetinu všech hnízdících dvojic.

Z vajec albatrosů laysanských se klube 60% samiček. Samci jsou v menšině a všechny samičky proto v dospělosti nenajdou partnera opačného pohlaví. Ty neúspěšné si mohou vybrat. Buď zůstanou samy, anebo vytvoří pár s jinou samicí. Samci nevynikají věrností, a příležitostně se páří i s osamělými samicemi nebo samicemi homosexuálních párů. Díky tomu snášejí oplozená vejce schopná zdárného vývoje i samice bez trvalého samčího partnera. Co do úspěšnosti při vyvádění mláďat jasně dominují homosexuální samice nad samicemi, jež se rozhodly žít osaměle. V péči dvou  matek se vede vejci i mláděti o poznání lépe než když se o ně stará jen jedna samice. V kolonii, kde samice navazují homosexuální vztahy, se tak objevuje mnohem více mladých ptáků. Homosexualita přináší albatrosům laysanským významný efekt v tom nejcennějším, co živočichové mohou získat – v potomstvu.

Pořad „Vstupte!“ su můžete poslechnout v premiéře 4.9. 2009 v 11.00 na Českém rozhlasu Leonardo http://www.rozhlas.cz/leonardo/portal/