Terminátorovy čočky displejem budoucnosti?  
Světlo světa spatřil první prototyp bionických kontaktních čoček, které fungují jako jednoduchý displej terminátora. Otto Wichterle by měl jistě radost.

 

Zvětšit obrázek
Kdy se dočkáme bionických čoček? Kredit: Gizmodo

Každý fanoušek Terminátorů bezpodmínečně musí znát slavný terminátorský pohled. Když totiž bojoví roboti třídy T z kultovní série sci-fi filmů o Terminátorech sledují okolí, tak jejich zorné pole funguje jako chytře vymyšlený displej. Inteligence terminátorů je podle všeho v mnoha rysech podobná živočišné a tak pro ně má smysl prokládat významné informace v textovém či grafickém formátu do reálného vnímání okolí.

Zvětšit obrázek
Inspirace Terminátory se nedá přehlédnout. Kredit: GigantiCo.

Když kamera zabírá svět pohledem terminátora, tak přízračně narudlý obraz s běžícím textem a grafy ještě dokresluje krásně temný hudební doprovod a diváci vše sledují s naprosto zatajeným dechem. Bez terminátorského zraku by prostě terminátor nebyl terminátorem.


Teď se kupodivu rýsuje napínavá možnost, že bychom v blízké budoucnosti mohli být jako terminátoři, alespoň pokud jde o zrak. Babak Parviz z University of Washington v Seattle totiž společně s dalšími odborníky vyvíjí speciální kontaktní čočky, které by fungovaly úplně stejně jako zrak terminátorů. Lidé už od elektronického pravěku sní o tom, že budou mít displeje elektronických zařízení na hlavě, aby nemuseli civět na statické monitory. Vývoj rozličných virtuálních brýlí a přileb ovšem poslední dobou mimo jiné naráží na problém s omezeným zorným polem. Parviz nosí kontaktní čočky a došlo mu, že jejich zorné pole je mnohem větší.


Proto se rozhodl do kontaktních čoček zabudovat displeje. Cílem Parvize a spol. je vytvořit bionické čočky, díky nimž budou uživatelé vnímat virtuální obraz zhruba půlmetr až metr před sebou. Samozřejmě to vůbec není snadné. Kámen úrazu je v tom, jak propojit kontaktní čočky z průhledného polymeru příjemného pro lidské oko s mikro- nebo spíš nano-elektronikou. Materiál pro výrobu kontaktních čoček totiž nevydrží běžnou tovární výrobu maličkých elektronických obvodů. Vadí mu příliš vysoká teplota i některé z používaných chemikálií.

Zvětšit obrázek
První prototyp terminátorské kontaktní čočky. Kredit: University of Washington.

Parviz a jeho lidé tedy vyrábějí jednotlivé komponenty zvlášť a pak je obalí materiálem, který už je možné bez obav vložit do maličkých štěrbin vyrytých v povrchu kontaktní čočky.


 

Zvětšit obrázek
Testovací králík terminátor. Kredit: University of Washington.

Tvrdým oříškem je i napájení takových displejů. Jak na to? Obvody v prototypech bionických čoček s LED displejem sice potřebují kolem 330 mikrowattů, naštěstí je ale nutně nemusí napájet baterie. Vědci do nich zabudovali šikovnou anténu, která si cucá energii z blízkého rádiového zdroje. Teď už mají první funkční rádiem poháněné displeje, které testují na králících. Podle Parvize by si v budoucnu terminátorské displeje mohly brát energii třeba od mobilních telefonů, které by zároveň do čoček posílaly zobrazované informace.


Navzdory omezené ploše kontaktních čoček by komponenty terminátorského displeje neměly omezovat rozhled svého uživatele. A co všechno by bionické čočky s displejem zobrazovaly? Jejich možnosti jsou takřka neomezené. Mohly by v nich běžet titulky při poslechu cizí řeči. Sledování cizojazyčných médií, filmů anebo turistický výlet do Japonska či ještě hůř Francie, by se tak staly dětsky snadnými. Nadšení budou astronauti, piloti, vojáci, potápěči, hasiči, lékaři a mnozí další specialisté, kteří uvítají volné ruce a zároveň mohutný příval informací. O hráčích počítačových her ani nemluvě. Ti postaví Parvizovi sochu v nadživotní velikosti, protože herní průmysl v poslední době povážlivě intelektuálně stagnuje. Taková technologie by ho jistě postavila na nohy a nám všem by přinesla úplně nový neokoukaný herní svět plný zajímavých prožitků.


 

 

Odborníci jsou v sedmém nebi. Mark Billinghurst, vedoucí Human Technology Laboratory ve městě Christchurch na Nové Zélandu je ohromen. Terminátorské bionické čočky podle něj poskytnou unikátní a velmi přesvědčivý zážitek augmentované (čili v překladu rozšířené) reality.

Zvětšit obrázek
Parvizovy čočky. Kredit: University of Washington.

Parvizovy prototypy jsou podle něj významný krokem k augmentované budoucnosti. Nezbývá než doufat, že to bude v relativně dohledné době.

Zvětšit obrázek
Augmentovaná realita snad už konečně klepe na dveře. Kredit: DailyGalaxy.

Raketový rozvoj výzkumu nanomateriálů by to mohl značně urychlit. Pokud by někdo chtěl vidět kontaktní čočky terminátorů na živo, může si dojet do Pekingu, kde budou mít světovou premiéru 26. až 28. listopadu tohoto roku na konferenci BioCas 2009. Otec kontaktních čoček Otto Wichterle se toho už sice nedožil, ale filmy Terminator 1 (1984) a Terminator 2: Judgment Day (1991) teoreticky mohl vidět. Pokud se k tomu ve svém pokročilém věku odhodlal, tak není vyloučeno, že svým intelektem geniálního chemika zahlédl pozoruhodnou budoucnost svého nejznámějšího vynálezu.


Pěkné video o terminátorských bionických čočkách a Parvizovi:


Slavný pohled terminátora v akci je tady:

 

Prameny:

New Scientist 12.11. 2009.

 

Datum: 22.11.2009 23:48
Tisk článku

CO JAK PROČ 50 - Bionika - Zeuch Martin, Lukeš Jaroslav Ing.
Knihy.ABZ.cz
 
 
cena původní: 100 Kč
cena: 95 Kč
CO JAK PROČ 50 - Bionika
Zeuch Martin, Lukeš Jaroslav Ing.

Diskuze:

Moc tomu nerozumím

Karel Kužel,2010-02-09 17:31:21

Nechápu, jak se zařídí, aby se nápisy a obrazy generované v čočce, tedy v těsné blízkosti rohovky, zobrazovaly na sítnici. Má každý aktivní prvek mikrodisplaye ještě nějakou mikrooptiku, aby to oko vzalo? Ta optika by musela zajistit, aby se ten aktivní prvek zobrazoval jako v nekonečnu.

Odpovědět

Dostatecne silne EM pole?

Michal Pilný,2009-11-24 23:16:03

No nechtel bych to mit na ocich a projit kolem dostatecne silneho EM zdroje. Docela by me zajimalo, jestli by to dokazalo tu cocku nejen 'usmazit', ale dosahnout nejake realne vysoke teploty, ktera by mohla byt nebezpecna. Pripada mi, ze ta antena po obvodu by na oko mohla bohate stacit. Tedy nechci byt paranoidni, ale EM zbrane nejsou zadne sci-fi a dalsich zdroju by se IMHO naslo taky dost.

Odpovědět

zadny marketing konzoli

Martin Soukup,2009-11-24 11:01:58

Omlouvam se, jestli to tak vyznelo, ale rohodne jsem se nasnazil jakkoli propagovat herni konzole ani vyvolavat flamewar PC vs. konzole, oboji patri do herniho prumyslu. Jen jsem reagoval na, dle meho nazoru, chybny vyrok: "herní průmysl v poslední době povážlivě intelektuálně stagnuje." K tomu jsem uvedl vycet inovaci posledni doby, ktere me napadly a k nim platformu/hru ktere se to tyka, abych nemluvil v prazdnych pojmech.
Pravdou je, ze nektere osvecene herni zanry se do nekonecna remakeuji, ale to neznamena, ze nevychazi nove (Ne ze by typ zanru nebo pribeh hry ovlivnil display v oku). Dokonce i o remeakach se neda rici, ze by se jednalo o tu samou hru pouze v lepsim havu. Napr. pripravovany Star craft II bude sice RTS jako jeho predchudce, ale single player nabidne zaroven hru z prvni osoby, kdy mezi misema budete na lodi komunikovat s posadkou a svymi rozhodnutimi pri dialogach ovlivnite nasledujici misi.
Pokud pro Vas neni hernim pokrokem inovace v ovladani, co tedy? Hrat napriklad bojovku v posezu a masirovanim tlacitek na klvesnici/ovladaci nebo pohybovanim se pred kamerou pripadne s ovladacem v ruce s potem na cele Vam neprijde jako rozdil?..
Tak jako tak je v hernim prumyslu spousta konkurence a kde je konkurence tam je soutez a kde je soutez, tam je pokrok. Pokud neverite mym slovum, poridte si k PC 100Hz monitor, 3D bryle, zhrajte si singleplayer v Call of Duty: MW2 a ozivte si zastaralou pradstavu o eletronickych hrach.


Mimochodem plasma televize, kterym se do obazovky vypalovaly cmouhy statickym obrazem(napr. hernim HUD), jsou uz minulosti. O plasma technologii se sice da obecne rici, ze je nevhodna pro zobrazovani statickych obrazku, ale na soucasnych plasma televizich by hra musela bezet mesic v kuse aby to obrazovku poskodilo. ...jestli jste timhle myslel niceni plasma televize?

Odpovědět

herni prumysl v posledni dobe rozhodne nestagnuje

Martin Soukup,2009-11-23 16:01:41

Diky za zajimavy clanek.

Ale neodpustim si reakci na vyrok:
"herní průmysl v poslední době povážlivě intelektuálně stagnuje."

Herni prumysl v posledni dobe rozhodne nestagnuje intelektualne ani jinak. Ve skutecnosti prichazi se stale novymi napady pocinaje masivym rozsirenim MMORPG (multi masive online rpg)tvorici virtualni svety, dale novymi ovladacimi prvky jako ovladani hlasem, polohami ovladace(wii; xbox360, PS3 - bord pro TH) nebo oproti PS2 eToy znacne vylepsenym ovladanim pohybem osoby pred kamerou (xbox360 - project natal). Neustale se zlepsuje i fyzikalni model her a graficke prostredi, ktere hry stale vice smeruje k propojeni s filmem a naopak(Call of duty: modern warfare 2, Avatar) a v neposledni rade se objevuji monitory umoznujici stereoskopicky 3D pohled ve hrach. To vse je novinkou v horizontu par let zpatky.

Odpovědět


Intelektuálně ano

Zdeněk Jindra,2009-11-23 18:33:35

Dobře jste zadarmo (?) vysypal z rukávu marketing herních konzolí. Ale nemůžete zpochybnit, že námět her a princip se opravdu léta nepohnuly.
To máme pomstu za mrtvou rodinu, záchranu světa před ET/zombies, dobývání území, napodobeniny sportu, napodobeniny deskových her.
A to je tak asi všechno.
Klacek na ničení plazma televize (Wii ovladač) na tom nic nezmění.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni


















Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace