Zauzlené světlo
Britským fyzikům se podařilo zkroutit speciální typ světelných paprsků do navzájem propletených smyček.

Když se světelný paprsek obtáčí okolo osy, v centru spirály se vlny navzájem vyruší interferencí. Vzniká optický vír.

Světelný paprsek se běžně šíří po přímce. Když je koherentní světlo polarizované tak, že se po spirále obtáčí okolo osy ve směru kterým letí, dochází ve středu této spirály k interferenci vln a k jejich vzájemnému vyrušení. Takový světelný paprsek na stínidle vytváří světlý kroužek okolo černé středové tečky. V podstatě se takové světlo podobá dlouhému víru, ve kterém se vzduch, nebo voda po spirále pohybuje velkou rychlostí okolo relativně klidného středu. Proto se takové paprsky, ve kterých světlo obtáčí centrální tmu, nazývají optické víry.

Světelný vír s tím atmosférickým má jen málo společné, snad jen spirálové obtáčení kolem klidného středu, díky kterému dostaly speciální paprsky jméno. Kliknutím ZDE zpustíte zajímavou animaci cirkulace vzdušných proudů v hurikánu.

Pětice fyziků ze tří známých britských universit v Bristolu, Glasgowě a Southamptonu dokázali optické víry pomocí počítačem vytvořených hologramů sešněrovat do různých uzlů. Že nejde jen o nějakou sofistikovanou kratochvíli, dokazuje i publikace v prestižním časopisu Nature Physics. Práce rozšiřuje dosavadní možnosti manipulace se světlem a pro budoucnost laserových technologií nabízí množství nových aplikací, z kterých se ne všechny dají již dnes předvídat.

Na vytvoření zauzlovaných světelných paprsků potřebujete laser a některý ze speciálních hologramů, které optické víry stáčejí do prostorových smyček. Fyzici hologramy vytvořili pomocí laserové optické soustavy řízené počítačem podle matematických modelů. V nich na fyzikálně-matematický popis vzniku a šíření se spirálních světelných paprsků "navlékli" takzvanou teorii uzlů. Tak poprvé došla k praktickému využití oblast doposud čistě abstraktní matematiky inspirované samovolným zašmodrcháváním se tkaniček a provázků. Jednou jsme se na Oslu s těmito úsměvnými teoretickými modely setkali – u IG ceny za fyziku v roce 2008.

Barevné kruhy představují dva typy speciálních hologramů, ze kterých se vynořují smyčky optických vírů.  Kredit: University of Bristol

.....................................Video - jak se dělá „klasický“ hologram.

Zdroj:  Nature Physics, EurekAlert!, Wikipedia