Stringbike – kolo bez řetězu  
Maďarští designéři představili v Padově kolo Stringbike. Toto „lankové kolo“, jak by se dal jeho název přeložit, má místo tradičního řetězu systém kladek a lanek. Podle tvůrců je toto řešení účinnější a pro jízdu pohodlnější. V klikatých uličkách prý oceníme i jeho lepší manévrovatelnost.


 

Místo klasického převodu hnací síly pomocí řetězu a ozubeného kola má nový systém na každé straně lanko a kladku. Otáčením pedálů se převádí síla pomocí kyvných ramen na pohyb vpřed a vzad. Během jednoho půlkruhu rameno táhne za lanko, které je natočeno okolo bubnu zadního kola a tak jej přinutí se otáčet. Zatímco rameno na jedné straně pedálu pohybem vpřed lankem kolo roztáčí, druhé rameno se pohybuje vzad, lanko na této straně kola povoluje a to se na buben zadního kola navíjí. Cyklickým střídáním těchto pohybů se zadní kolo setrvale roztáčí.

 

 

 

V Itálii předvedené kolo disponovalo 19 rychlostmi. Změna převodu se provádí pootočením rukojeti na pravém řídítku. Při řazení se pohybuje kladka hřídele nahoru a dolů po rameni výstředného disku. Kladku je možno přesouvat mezi 19 zářezy. Nastavením výšky kladky se mění vzdálenost mezi středem otáčení a hřídelem. Na rozdíl od klasických přehazovaček lze u nového kola řadit i tehdy, když zrovna nešlapete a dokonce i když je kolo zcela v klidu. Výhodou systému je, že jeho části lze snadno zaměnit za tvarově jiné (s různými výstřednými disky) které lépe odráží momentální potřebu  – podle toho zda hodláme závodit, nebo se jen rekreačně projíždět.

 

 

Řazení


 


Zadní kolo lze vyměnit během několika vteřin aniž bychom si při tom rozhodili systém pohonu. Hnací lanko je ze speciálního polyetylénu ( HDPE). Nekoroduje, odolává blátu, vlhkosti a nic mu neudělá ani písek. Jaká je jeho životnost tvůrci neuvádějí. Dalším kladem kola je, že si na něm zašpiníte nohavice od naolejovaného řetězu. Lanka jsou totiž suchá, mazat je netřeba.

 

Výměna kola



 

 

Kolo může být šité na míru hendikepovaným. Lanka lze totiž připojit v různých pozicích a ta nemusí být na obou stranách kola stejná. Tím lze kompenzovat stavy, kdy jezdec má jednu nohu „silnější“, nebo delší. Konstruktéři tvrdí, že životnost jeho komponent bude delší než jaká je u běžných jízdních kol. Například proto, že řetězy jsou náchylnější k opotřebení otěrem, než tento systém. A také proto, že toto řešení snižuje počet dílů ze kterých je kolo vyrobeno. Podle údajů výrobce byl celý systém  testován na zkušební stolici a ukázalo se, že jedna sada lanek vydrží 10 000 km. Po jejich výměně může celý systém pracovat dál. 

 

Navíjení lanka na střed zadního kola


 

Další informace:  http://www.stringbike.com/


 

Datum: 26.09.2010 16:20
Tisk článku


Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz