Bakterie v tykadlech hmyzu produkují směs antibiotik
„Vyber ze suché stodoly tři vosí hnízda velikosti husího vejce, v hmoždíři s kořenem lubovníka (třezalka) rozbij a v lněném pláténku přikládej...“ Že by na praktikách babek kořenářek přece jen něco bylo?

Larvy samotářských vos přečkávají i několik měsíců ve stádiu kukly, než se promění v dospělce. Během své vleklé vývojové etapy jsou snadno zranitelné. Naštěstí mají mikrobiální symbionty, kteří produkují dostatek antibiotik. Pomocí zobrazovací metody založené na hmotnostní spektrometrii (LDI imaging) lze antibiotika na hmyzích kuklách zviditelnit. Pseudobarvy dávají přehled o místech s jejich rozličnou koncentrací. (Kredit: Johannes Kroiss a Martin Kaltenpoth, MPI, Jena).

Martin Kaltenpoth: „Kutilky jsou velmi úspěšným evolučním řešením. Popsáno je již 318 rodů s 10 000 druhovými zástupci. Na Zemi jsou již déle než 135 milionů let.“

Kolektiv německých vědců pod vedením Martina Kaltenpotha z Max Planckova institutu zjistil, že na hmyzu, který mnozí z nás považují za vosy, žije celá řada roztodivných bakterií. Na tom by nebylo nic překvapivého, hmyz je nečistý a na ledasco sedá. Zajímavým se tento poznatek ukázal být až ve chvíli, když bakterie začaly produkovat látky s účinky antibiotika. Dalším zkoumáním vyšlo najevo, že nejde o jedno, nýbrž o „koktejl“ antibiotik.

U kutilek, jak se těmto samotářským vosám správně říká a na nichž vědci zajímavé bakterie zjistili, nejde o náhodu. Symbiotické bakterie Streptomyces si chovají jako v bavlnce ve zvláštních tykadlových žlázách. Když je potřebují, například když vylučují vlákna jimiž obdařují své potomky, poklepávají na ně svými tykadly. Kokon pro potomstvo a stejně tak i vylíhlé larvy, jsou pak jimi doslova „promořeny“. Bakterie se svému chlebodárci odvděčují tím, že plní funkci ochranky před houbami a jinými patogenními mikroby, kteří by si na vosách chtěli smlsnout. V produktu kokonů vědci nalezli nejméně devět různých látek s účinkem antibiotik. Jde o tedy o širokospektrální  antibiotickou profylaxi, kterou jsme s velkou pompou začali v humánní medicíně používat teprve nedávno. Hmyz nás v tom předešel o hezkých pár milionů let.

Zatím jsme z živočišné říše znali bakteriální symbiózy především z nutriční oblasti, které jsou časté. Tento objev by nám mohl pomoci najít nové antimikrobiální látky o něž je stále nouze, protože naši nepřátelé nespí a na každé naše nové antibiotikum si zakrátko zvyknou a stanou se vůči němu rezistentní. Superbakterie, tyto "zlosyni nové doby", hostí na své půdě většina nemocničních pracovišť a i na těch nejvěhlasnějších klinikách vznikají paradoxní situace - pacient s banální operací chytne „superbugs“ a umře. Pokud by se produkty z tykadel vos ukázaly být účinné i na mikroby, které trápí nás lidi a to je pravděpodobné, můžeme objev nazvat „trefou do černého“. Také proto, že by nemuselo jít o ojedinělý jev. S něčím podobným bychom se měli  setkat i na jiném „nečistém“ hmyzu. Ostatně, jen samotných kutilek bylo popsáno téměř 10 000 druhů a tak bychom o nové typy antibiotik již brzo nemuseli mít nouzi.

Květolib včelí, Philanthus triangulum, jedna z mnoha kutilek. (Kredit Wikimedia Commons)

Datum: 13.04.2011 11:18

Mariansky kalendar

Michal Lichvar,2011-04-14 14:51:17

Kde sa to prosim Vas da zohnat, google mlci.

Zaznam

Michal Lichvar,2011-04-14 14:48:29

to Jozef Pazdera: dik
to Zdenek Jindra: jeden nikdy nevie, mozno by sa aj koncentracia dala vysvetlit
to Petr Gejdos: Ak nepohrdate starymi zkusenostami, preco ste ich nerozvijal. Alebo aspon nespisal. To je celkom skoda.

By ma zaujimalo kolko unikatnych rieseni a informacii sa strati tym, ze su predmetom rodinneho tajomstva, dielenskym riesenim, znalostou tovarisa atp.

Babky korenarky

Michal Lichvar,2011-04-13 12:53:22

prosim Vas, z akeho zdroja mate spominanu mudrost babok korenarok?

Len tak mimochodom, robil niekto vyskum, v com maju tieto stare mudrosti pravdu (resp. boli vedecky verifikovane) alebo proste len ked prijde takato informacia (bakterie-osy-antibiotika), tak niekoho napadne: "aha, toto je podobne tomu staremu receptu od babky"

Josef Pazdera,2011-04-13 18:28:51

Mariansky kalendar 1943. Praktikovalo se na Vysočině, oblast Stonařova.

Zdeněk Jindra,2011-04-13 20:26:26

Také jsem ke znalosti antibiotik kořenářkami skeptický. Už proto, že u antibiotik je kritická vysoká koncentrace, takže kaše z vos by nemohla fungovat.
Proč píši: Připomnělo mi to styl citace Bible při kdejaké náhodě. To je asi nejběžnější blasfemie.

Moje "babka" byla kořenářka taky...

Petr Gejdoš,2011-04-13 22:56:28

Moje babička byla faktickou "babkou kořenářkou" na jejím rodném Valašsku. V rodině jsem byl jediný vhodný potomek, který jevil známky nadání a tak jsem byl dlouhodobě zasvěcován - dneska bych tedy mohl tvrdit, že jsem "dědek kořenář". To sic pravda není, neboť jsem tyto znalosti duále již potom ani nerozvíjel, ani příliš nevyužíval.

Na druhou však stranu mám docela takto dobrý podklad pro následující myšlenku ! Totiž - naprosto s despektem se dívám na lidi, kteří se s despektem vyjadřují o Bibli. A neméně s despektem koukám na lidi, kteří pozorovatelně pohrdají starými zkušenostmi a sází na vědu coby samospasitelnou naději pro lidstvo. Myslím si, že se blíží doba, kdy snad bude každému již definitívně jasné, že věda nás nedokáže ochránit ani jen před následky vlastních výmyslů.