SpaceX plánuje opakovaně použitelnou nosnou raketu
Šéf SpaceX Elon Musk ohlásil vývoj opakovaně použitelné verze nosné rakety Falcon 9, která by měla zásadně snížit náklady na vesmírné lety a přiblížit lidstvu dobytí Marsu.

Druhý stupeň nosné rakety se vrací do atmosféry. Kredit: SpaceX.

Asi úplně všichni zainteresovaní na vypouštění rozličných nákladů na oběžnou dráhu Země a do hlubin vesmíru sní o tom, že budeme mít k dispozici nosný systém, který bude celý opakovaně použitelný k letům ven z náruče pozemské gravitace. Zatím jsme to nedokázali. Dokonce i raketoplány amerického programu Space Shuttle při startu používaly vnější odhazovací palivovou nádrž Space Shuttle External Tank, která se odpojovala před dosažením oběžné dráhy a pak vždy z větší části shořela v atmosféře. Teď se ale blýská na lepší časy.

Návrat dvou nosných stupňů rakety Falcon 9 a kosmické lodi Dragon na Zemi. Kredit: SpaceX.

Šéf aerokosmické technologické společnosti SpaceX, vizionářský milionář Elon Musk, nedávno v National Press Club sebevědomě ohlásil, že SpaceX vyvíjí právě takový nosný systém, který bude možné opakovaně používat k letu do vesmíru. Podle zveřejněných animací jde o dvoustupňovou nosnou raketu, která bude schopná vynést například kosmickou loď Dragon, také právě intenzivně vyvíjenou ve SpaceX. Jak Dragon, tak i oba stupně nosné rakety by se měly s pomocí vlastních motorů vrátit zpět na Zem a být k dispozici pro další let. Pokud se jim to povede, tak by mělo dojít až ke stonásobnému snížení nákladů na start. Jak Musk trefně poznamenává, kdyby byla letadla jednorázově použitelná, tak by s nimi létalo jenom velice málo vyvolených cestujících.

Nová, opakovaně použitelná nosná raketa by měla být založena na raketě Falcon 9, která už má za sebou dva úspěšné starty, prozatím ale v jednorázové verzi. Mnozí odborníci jsou k mnohonásobně opakovanému použití stupňů nosné rakety dost skeptičtí, samotný Musk by ale považoval za zásadní neúspěch, kdyby opakované použitelnosti ve SpaceX nedosáhli.

Nosná raketa Falcon 9
startuje s první kosmickou lodí typu
Dragon. Kredit: NASA
Tony Gray and Kevin O´Connell.
Elon Musk. Kredit: SpaceX.  Dragon na oběžné dráze. Kredit: SpaceX.

Jen fantazie? Upravený „Red Dragon“ přistává na Marsu. Kredit: SpaceX.

Podle Muska by vývoj opakovaně použitelného nosného systému neměl překážet souběžné přípravě kosmické lodi Dragon, ani očekávané nosné rakety Falcon 9. Stejně tak by prý nemělo nijak utrpět komerční partnerství, které teď spojuje SpaceX a NASA, zoufající si po odstavení svých raketoplánů. Musk se také zmínil o odložení plánovaného startu lodi Dragon k Mezinárodní vesmírné stanici ISS, jež se měla připojit k ISS koncem letošního roku. Je to reakce na selhání ruské nosné rakety Sojuz-U, která se v srpnu zřítila i se zásobovací kosmickou lodí Progress M-12M. Ke startu by snad mělo dojít v lednu 2012 a pokud Dragon uspěje, tak v NASA všem spadne velký balvan ze srdce. Lidé ze SpaceX si podle vlastních slov cení přínosu sovětských a poté i ruských kosmických technologií, ale nepovažují je za příliš životaschopné pro budoucnost vesmírných letů. Jejich důstojným soupeřem prý je a bude Čína, i když Musk si optimisticky sází na vlastní vítězství.

Při diskuzi v National Press Club vyšlo najevo, že Musk a jeho SpaceX také podporují vizi lidstva jako druhu obývajícího více planet. Vnímají to jako „životní pojistku“ lidstva, pro případ celoplanetární pohromy na Zemi. Lidstvo by v takové situaci mohlo přetrvat někde jinde. Jako rozumný cíl se samozřejmě jeví Mars a tak chce SpaceX poslat lidi nejdřív právě tam. Přitom by nemělo jít o nějakou směšně malou základnu, ztracenou v marsovských pustinách, ale o sebevědomé lidské osídlení, které by se brzy stalo trvalým. SpaceX si podle všeho troufá vyrazit na průzkumnou misi k Marsu kolem roku 2018.

Plán SpaceX pro blízkou budoucnost

Universe Today 29.9. 2011, Scientific American News 30.9. 2011.

Datum: 01.10.2011 07:43