SpaceX plánuje opakovaně použitelnou nosnou raketu  
Šéf SpaceX Elon Musk ohlásil vývoj opakovaně použitelné verze nosné rakety Falcon 9, která by měla zásadně snížit náklady na vesmírné lety a přiblížit lidstvu dobytí Marsu.

 

Zvětšit obrázek
Druhý stupeň nosné rakety se vrací do atmosféry. Kredit: SpaceX.

Asi úplně všichni zainteresovaní na vypouštění rozličných nákladů na oběžnou dráhu Země a do hlubin vesmíru sní o tom, že budeme mít k dispozici nosný systém, který bude celý opakovaně použitelný k letům ven z náruče pozemské gravitace. Zatím jsme to nedokázali. Dokonce i raketoplány amerického programu Space Shuttle při startu používaly vnější odhazovací palivovou nádrž Space Shuttle External Tank, která se odpojovala před dosažením oběžné dráhy a pak vždy z větší části shořela v atmosféře. Teď se ale blýská na lepší časy.

 

Zvětšit obrázek
Návrat dvou nosných stupňů rakety Falcon 9 a kosmické lodi Dragon na Zemi. Kredit: SpaceX.

Šéf aerokosmické technologické společnosti SpaceX, vizionářský milionář Elon Musk, nedávno v National Press Club sebevědomě ohlásil, že SpaceX vyvíjí právě takový nosný systém, který bude možné opakovaně používat k letu do vesmíru. Podle zveřejněných animací jde o dvoustupňovou nosnou raketu, která bude schopná vynést například kosmickou loď Dragon, také právě intenzivně vyvíjenou ve SpaceX. Jak Dragon, tak i oba stupně nosné rakety by se měly s pomocí vlastních motorů vrátit zpět na Zem a být k dispozici pro další let. Pokud se jim to povede, tak by mělo dojít až ke stonásobnému snížení nákladů na start. Jak Musk trefně poznamenává, kdyby byla letadla jednorázově použitelná, tak by s nimi létalo jenom velice málo vyvolených cestujících.

 

Nová, opakovaně použitelná nosná raketa by měla být založena na raketě Falcon 9, která už má za sebou dva úspěšné starty, prozatím ale v jednorázové verzi. Mnozí odborníci jsou k mnohonásobně opakovanému použití stupňů nosné rakety dost skeptičtí, samotný Musk by ale považoval za zásadní neúspěch, kdyby opakované použitelnosti ve SpaceX nedosáhli.

     
 Nosná raketa Falcon 9
startuje s první kosmickou lodí typu
Dragon. Kredit: NASA
Tony Gray and Kevin O´Connell.
Elon Musk. Kredit: SpaceX.  Dragon na oběžné dráze. Kredit: SpaceX. 

 

 

Zvětšit obrázek
Jen fantazie? Upravený „Red Dragon“ přistává na Marsu. Kredit: SpaceX.

Podle Muska by vývoj opakovaně použitelného nosného systému neměl překážet souběžné přípravě kosmické lodi Dragon, ani očekávané nosné rakety Falcon 9. Stejně tak by prý nemělo nijak utrpět komerční partnerství, které teď spojuje SpaceX a NASA, zoufající si po odstavení svých raketoplánů. Musk se také zmínil o odložení plánovaného startu lodi Dragon k Mezinárodní vesmírné stanici ISS, jež se měla připojit k ISS koncem letošního roku. Je to reakce na selhání ruské nosné rakety Sojuz-U, která se v srpnu zřítila i se zásobovací kosmickou lodí Progress M-12M. Ke startu by snad mělo dojít v lednu 2012 a pokud Dragon uspěje, tak v NASA všem spadne velký balvan ze srdce. Lidé ze SpaceX si podle vlastních slov cení přínosu sovětských a poté i ruských kosmických technologií, ale nepovažují je za příliš životaschopné pro budoucnost vesmírných letů. Jejich důstojným soupeřem prý je a bude Čína, i když Musk si optimisticky sází na vlastní vítězství.

 

Při diskuzi v National Press Club vyšlo najevo, že Musk a jeho SpaceX také podporují vizi lidstva jako druhu obývajícího více planet. Vnímají to jako „životní pojistku“ lidstva, pro případ celoplanetární pohromy na Zemi. Lidstvo by v takové situaci mohlo přetrvat někde jinde. Jako rozumný cíl se samozřejmě jeví Mars a tak chce SpaceX poslat lidi nejdřív právě tam. Přitom by nemělo jít o nějakou směšně malou základnu, ztracenou v marsovských pustinách, ale o sebevědomé lidské osídlení, které by se brzy stalo trvalým. SpaceX si podle všeho troufá vyrazit na průzkumnou misi k Marsu kolem roku 2018.

 

Plán SpaceX pro blízkou budoucnost

 

Prameny:

Universe Today 29.9. 2011, Scientific American News 30.9. 2011.

Datum: 01.10.2011 07:43
Tisk článku

Související články:

Jak vznikla kamenná marsovská kobliha?     Autor: Dagmar Gregorová (30.06.2023)
Rozhovor s Janem Špačkem o životě na Venuši (část druhá)     Autor: Tomáš Petrásek (04.06.2023)
Rozhovor s Janem Špačkem o hledání života na Marsu (část první)     Autor: Tomáš Petrásek (02.06.2023)
Proč je Venuše žlutá a jak hledáme život na Marsu     Autor: Jan Špaček (09.03.2023)
Hledání života na Marsu 1 Úvod série     Autor: Jan Špaček (19.01.2023)



Diskuze:

Proč nechtějí padáky

Matěj Štefaník,2011-10-01 20:38:57

je možné se dočíst tady:
http://nextbigfuture.com/2011/09/why-spacex-abandoned-parachuting-into.html

Odpovědět


Proč padáky jo a proč ne?

Lvy Janáček,2011-10-02 11:49:02

Ono ten pád do vody jsem už psal, to je docela jasné. Ale na druhou stranu určitě bych tam viděl minimálně nějaký stabilizační a brzdící padák, protože jinak to poletí volným pádem a to je docela dost rychle. Jinak spíš vidím jiný problém a to je návrat na místo startu, protože z KSC je těžko přistávat někde jinde. Jde o to, že by první stupeň musel zcela zabrzdit a pak se ještě vracet zpátky a to je docela dost problém z hlediska množství paliva. Jiná varianta by byla, pokud by byli schopni udělat jeden oblet a pak přistát. Přiznám se, že se mi to teď nechce moc hledat a zjišťovat. U druhého stupně je to v pohodě, ten ten oblet v pohodě udělá a ne jeden, takže tam to problém moc nebude...

Odpovědět

Ty padáky mě taky napadly.

Lvy Janáček,2011-10-01 19:12:44

Ono záleží, ty padáky nejsou zase tak jednoduché a jejich váha taky není zanedbatelná. Navíc se pak musí loď lovit ze slané vody takže kdo ví. Podle mě to chtějí udělat tak, že prostě půjdou dolů a začnou brzdit až těsně nad zemí až na nulovou rychlost. Teoreticky to jde, prakticky si říkám co se stane když něco selže a jaký bude záložní systém? U padáků je to jasné, jsou tam dvojitě.

Odpovědět

Jan Špaček,2011-10-01 11:00:08

Celkem mě ve videu udivilo, proč nepoužívají padáky při přistání. Na měsíci by to bylo pochopitelné, ale při přistání na Zem?

Odpovědět


Daniel Konečný,2011-10-01 13:15:05

take mi padak pripada ekonomictejsi i spolehlivejsi, nezbyva nez doufat, ze to panove ze spaceX maji promyslene:)

Odpovědět


Peter Mak,2011-10-01 16:20:03

Myslím si, že skutočný a jediný dôvod, prečo pri pristávaní nepoužívajú padáky je ten, že takto bola animácia menej pracná. Neverím, že to čo je na videu môže niekto myslieť vážne.

Odpovědět


Jan Kotas,2011-10-01 20:26:50

V budoucím Dragonu by padáky určitě měly zůstat jako rezerva. Kdyby přistávací raket. motory nefungovaly, tak se použijí padáky. Ale u toho prvního a druhého stupně mě to taky překvapuje - na jedné z letošních přednášek Elon Musk tvrdil, že pokud chtějí postavit opětovně použitelnou raketu, budou muset dobržďovat i první stupeň opětovným zapálením motorů. Tak třeba tenhle koncept dotáhli až do mrtě.. Ale moc se mi to nezdá.

Odpovědět


Te vahy navic

Martin Tůma,2011-10-06 21:15:51

Jedna vec je, ze kosmicka technika a slana voda se velmi dobre snaseji, lode, vrtulniky atd. - to ma vyjit levneji uz to pristani na miste startu. U toho prvniho stupne 100%. Druhy stupen by to mohl zvladnout dokola. Ale ten orbitalni modul?
Kdyby to poslali na padaku nekam do ruske ci mongolske pouste a piskly si GPS souradnice dopadu, tak to vyzvednou raz dva s jednim velkym vrtulnikem a neni co resit. Pristavat na tryskach z orbitu mi prijde dost ulitly.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz