O samostudiu  
Vědec věnující se vzdělání, Sugata Mitra, se vypořádává s největším problémem - nejlepší učitelé a školy nejsou tam, kde je jich potřeba nejvíce. V sérii experimentů probíhajících v části světa od Nového Dillí přes Jižní Afriku do Itálie umožňuje dětem přístup k Internetu a vše ostatní nechává na nich. Jeho výsledky revolučním způsobem mění naše smýšlení o výuce.

 

Sugata Mitra: "Vzdělání je samoorganizující se systém. Bude trvat pár let, než se to prokáže."

 


Překlad do češtiny: Lukáš Hendé Djakoualno, revidoval Petr Bela.

 

Přednášku Sugaty Mitry zveřejňujeme na podnět Jozefa Vondráka, který nám do redakce poslal upozornění na její český překlad se slovy: „Je o učení dětí a má zajímavý závěr, který všichni potají tušíme a doufáme v něj, ale něco mi říká že v našem vzdělávacím systému nemá tento přístup místo.“ (Díky Jozefe)

Autor:
Datum: 25.07.2012 15:21
Tisk článku

Emoční inteligence - Greaves Jean, Bradberry Travis
Knihy.ABZ.cz
 
 
cena původní: 249 Kč
cena: 211 Kč
Emoční inteligence
Greaves Jean, Bradberry Travis
Související články:

Mach a Šebestová v roce 2025     Autor: Jan Nevoral (02.10.2013)



Diskuze:

Mé smýšlení o výuce tedy nezměnil.

Lukáš Klazar,2012-08-01 22:13:54

Souhlasím s recenzetem, že je to příliš dobré na to, aby to byla pravda.

Z celého videa mi plyne to, že se děti naučilY vyhledávat na internetu, že se komunikací s rodilými mluvčími (prací s počítačovou aplikací) zdokonalilY v angličtině, že si osvojilY různé způsoby spolupráce při řešení problémů a že překladatel má naprosto tragické nedostatky českého jazyka, které evidentně není schopen odstranit ani všemocným samostudiem v kombinaci s vyhledávačem Google. To přesně ukazuje slabiny vyzdvihovaného způsobu výuky - každý se bude učit pouze to, co ho bude bavit, případně co mu zatraktivní jeho on-line "babiččin mrak" nebo jeho bezprostřední okolí.

Nic proti zavedení systému v některých místech Světa bez možnosti klasického vzdělávání. I málo je totiž více než nic. Sotva ale bude nahrazen učitel, který nemusí plnit pouze stereotypní roli drába, ale naopak je schopen vzdělání svých svěřenců mj. s pomocí nových technologií ještě urychlit a hlavně prohloubit a usměrnit, pokud je to třeba. Samovzdělávání má své limity a funkci kvalitního mentora standardní "babiččin mrak" nahradit nemůže.

Odpovědět

Výborný podnět!

Jan Kment,2012-07-27 01:08:50

Uvítal bych na Oslu víc takových příspěvků. Je to opravdu trefa do palčivého tématu!
V principu s panem Mitrou souhlasím. Kéž by naši politici byli aspoň z poloviny takhle osvícení! Zatím se nám spíš snaží cestu k informacím co nejvíc znesnadnit (zpoplatnit).

Odpovědět

Samovzdělávání je hezká věc,

Petr Sanov,2012-07-25 18:51:33

ale je k ničemu když není nikým řízené - zapadá se pak do slepých uliček kterým by se dalo pomocí učitele - školy - vyhnout. Ani dům nejde stavět bez základů.
A podobných pedagogických "experimentů" znají dějiny pedagogiky tolik, že je jich víc než toho solidního, na jejich výsledky pak ale bohužel doplácí celá společnost.

Odpovědět


Slaviboj Ošćěpić,2012-07-25 22:25:14

Na slepý uličky je ještě lepší globální internetová komunita. Jak na jejich řešení, tak na jejich vytváření. Přežít v informační skrumáži je to hlavní, co se dnes je třeba učit. Důraz na fungování v kolektivu je také nanejvýš chvályhodný. Cloud s pedagogy už tu měl být dávno. Podobných pesimistů znají dějiny tolik, že obvykle neuvádějí jména, na jejich výsledky ale všichni dosud marně čekáme.

Odpovědět


Lukáš Florner,2012-07-26 09:03:21

Ono to není tak jednoduché. V experimentu se totiž objevuje něco, co dokáže až nepříjemně velká skupina učitelů dokonale zabít - nadšení. Když se na ta děcka podíváte, vidíte, jaké nadšení jim působí kontakt s počítačem a informacemi v něm. Je to pro ně nové, neokoukané a zajímavé, samotný experiměnt je veden tak, aby je to bavilo. V takovém případě jsou výsledky jak samostudia, tak studia s učitelem mnohonásobně lepší, než když "učitel" svým přístupem k žákům a oblasti vzdělávání všechny zúčastněné akorát tak znechutí. Kupříkladu, množina biotechnologů není nijak velká, ale není to způsobeno tím, že drtivá většina vzdělávané populace biotechnologie není schopna pochopit, ale většinou tím, že jejich učitel/ka chemie a biologie v nich oddělala zájem se o tyhle obory vůbec zajímat. V takovém případě je sebevdělávání podpořené nadšením a z něho pramenícím zájmem o informace, znalosti a dovednosti lepší alternativou, než zřejmě životem zklamaný zatrplý pedagog, v jehož rukou se známkovací notýsek stává zbraní hromadného ničení jakéhokoliv zájmu a lásky k vědění.

Samozřejmě, pokud je pedagog dobrý a dokáže podnítit zájem nejen o oblast, kterou žákům zprostředkovává, pak je to mnohonásobně lepší než nějaké sebevzdělávání. Ovšem, takových je opravdu málo a i kdyby jich bylo dost, mohou být vždycky tam, kde jich je nejvíc třeba?

Odpovědět


A kde vzít učitele?

Petr Vrána,2012-07-26 16:29:22

Myslím, že zde plně nedoceňujete možnost pomocí téhle techniky naučit se úplně nové věci. (Tzn. věci, které nikdo neumí - například dokázat PNP a sebrat meloun)

Odpovědět


Tomáš Jelínek,2012-07-26 22:20:54

Je otázka, jestli je lepší učit se tak, jak ti to učitel podá a jak je to v osnovách a učebnicích, kde to může být (jak známe z historie) přikrášlené nebo některá fakta vynechána.
Docela mě dostalo, že v biologii v látce o starých druzích zvířat a historii člověka, bylo maximálně 5 řádků o evoluci a to myslím jen té lidské, přitom evoluce je jedním z nejdůležitějších průlomů v biolgii.

Já si myslím, že myšlenka to je dobrá a bylo by lepší v dětech probudit zájem a naučit je zpracovávat informace a kritický pohled na ně, rozhodně nebude na škodu. No uvidíme...

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni