O2 Pursuit – kříženec Yamahy s potápěčskou láhví  
Na letošní výstavě Sydney Motorcycle and Scooter Show byl předveden vzduchem poháněný motocykl, který na „plnou nádrž“ ujede 60 kilometrů a v mírně svažitém terénu, má jezdit rychlostí 87 kilometrů v hodině. Je nominován na udělení prestižní ceny Jamese Dysona.


 

Zvětšit obrázek
Označení O2 Pursuit je tak trochu slovní hříčkou. Lze přeložit jako „Koníček“ i „Stíhač“. (Kredit: RMIT University) 

Hlavnímu tvůrci, Australanovi Deanovi Bensteadovi, absolventu RMIT univerzity jako základ  ke stavbě jeho „vzduchovky“ posloužila krosová dvěstěpadesátka Yamaha WR 250R. Jen pohon v ní zajišťuje jedenácti kilogramová jednotka s potápěčskou tlakovou láhví. Tvůrcem rotačního motoru je Angelo Di Pietro z firmy Engineair Australia. Podle provedených testů prý jejich morka může  vyvinout rychlost i něco přes sto kilometrů za hodinu. U veřejnosti vzbuzuje velký ohlas i proto, že jí provází slogan „jezdím na vzduch“. Ten nám podsouvá, že to je zadarmo.

Zvětšit obrázek
Dean Benstead, RMIT University

Tvůrci takticky nepřiznávají, jak ke stlačenému vzduchu přicházejí. Pokud by případného kupce čekalo, že si k motorce bude muset koupit zařízení využívané potápěči - kompresor poháněným spalovacím motorem, pak by mu nula od nuly pošla. V případě že by vlastnill stanici s elektromotorem, by situaci zlepšilo, ale ne o moc. V provozu vysokotlakých kompresorů náklady na elektrickou energii jsou často až tím posledním. Při lámání chleba nakonec dojde i na kalkulace pořizovací ceny a poměrně rychlé opotřebení pístového mechanismu, cenu  chlazení celého zařízení, spotřebovaných vysoce kvalitních a drahých mazacích olejů, náklady zvyšují i odlučovací filtry a další "maličkosti".  To jsou důvody, proč zatím většího rošíření nedoznala ani auta na stlačený vzduch a usnuly naděje vkládané do francouzských čtyřkolových „hlemýžďů“. Stejný osud mnozí prorokují i ambiciózním futuristickým AIRpodům. Vzduchový pohon se neujal ani v kanadské motokáře, michigenském mopedu, úsměv na tváři budí i studentská tříkolka ze San Jose State University. Hledají se cesty dalšího zlevnění výroby a vylehčení tlakových nádob, ale pokus s těmi z karbonového vlákna vypůjčenými od požárníků nedopadl valně – rychlost třicet km/hod a dojezd jedenáct kilometrů je spíš propadákem.  

 

VIDEO: Projíždka motocyklem na vzduch

 


Myšlenka pohonu stlačeným vzduchem není nová. Nedávno s ní koketovali i v Indii. Největším problémem na australském veletrhu představeného motocyklu O2 Pursuit bude jeho tankování. Zatím to dělá dojem, že bude vhodný akorát tak na pojíždění v okolí rekreačních středisek, kde turistům nabízejí vyhlídkové plavby s potápěním. Změna k lepšímu by ale mohla nastat. Provozovatelé větrníků například již dlouho hledají způsob uchování energie získávané mimo špičku. Možnost fungovat také jako síť čerpacích stanic na stlačený vzduch pro vehikly všeho druhu by nemuselo být v budoucnu nezajímavé. 

 

Kdo se bude chtít prohánět s motocyklem na stlačený vzduch dostane jistě image fandy   ekologie, ale bude ho to něco stát. V Americe stojí naplnění láhve akvalungu v průměru pět dolarů. Bude tedy jezdit dráž, než s klasickou motorkou. Málo se v případě motorek a aut na stlačený plyn mluví o dalších radostech, které vyplývají ze zákonů termodynamiky. Upouštění vzduchu z natlakované nádrže bude systém ochlazovat a ventil s bombou budou brzo pokryty silnou vrstvou jinovatky a námrazy, ta začne bránit prostupu tepla do systému a otázkou je, jak dlouho takový stav  dovolí jet na plný plyn. Podle polstrování přední části sedadla se zdá, že dizajnér s adiabatickým jevem počítal a že alespoň přimrznutí motoristova „předku“ k nádrži nehrozí.   

 

Video: Výroba tlakové láhve z hliníkových slitin protlačováním z pevného bloku

Datum: 07.11.2012 10:48
Tisk článku

Energie bez konce - Vynálezy, koncepty, řešení - von Rétyi Andreas
 
 
cena původní: 279 Kč
cena: 240 Kč
Energie bez konce - Vynálezy, koncepty, řešení
von Rétyi Andreas
Související články:

Postavit warpový pohon bude možná snazší, než se myslelo     Autor: Stanislav Mihulka (20.09.2012)
Mikromotorky pro maličké satelity     Autor: Stanislav Mihulka (19.08.2012)
Reluktanční motor znovu na scéně     Autor: Josef Pazdera (28.07.2011)
Scruderiho motor prý překonal klasický spalovací motor     Autor: Josef Pazdera (28.01.2011)
Zvuk jako cesta k přeměně tepla na elektřinu     Autor: Josef Pazdera (07.06.2007)



Diskuze:

polopravdy

Petr Novy,2013-02-01 02:21:38

auta na vzduch su už realitou a to dokonca zo 4-6 x menšou spotrebou na kilometer oproti klasickym spalovacim autam :)
cena vzduchoveho auta je totožna z klasickym spalovacim autom,ale ten dizajn vzduchovych aut je fakt ešte otrasny (no dnes su už v ponuke aj pekne limuziny na vzduch) nech tomu dizajneri daju normalny kasicky tvar (nie futuristicky) a elektrika nebude mať šancu :)

autonavzduch.cz
mdi.lu

Odpovědět

ovšem hlavní kámen úrazu

Miroslav Bezouška,2012-11-08 07:36:37

zde, stejně jako u všech podobných nápadů, například elektromobilů, nejsou technické problémy. Ty by bylo možno, kdyby se nehledělo na náklady, vždycky nějak vyřešit. Co ale vyřešit nelze je celková účinnost takovýchto udělátek. Když se to začne počítat od počátku, tedy od spotřeby "primární" energie, je vždycky výsledek tristní. Takže, jako hračka pro technické naivky to snad může být zajímavé, ale praktické využití vlastně nepřichází v úvahu. Tedy kromě různých speciálních případů, jak o nich tady píše pan Pilař.

Odpovědět

Dojezd

Jiří Novák,2012-11-07 16:43:20

Nezlepšil by se dojezd použitím kapalného vzduchu, namísto pouze stlačeného? Chápu, že pak by problém s mrznutím narostl olbřímích rozměrů. Na druhou stranu - četl jsem kdysi článek o speciálních nových materiálech, na kterých se neudrží jinovatka. Snad to by mohlo být řešením...

Zajímavost - létající stroje na kapalný vzduch má už Jules Verne v románu Dobrodružství výpravy Barsacovy.

Odpovědět


To mě zaujalo,

Vojtěch Kocián,2012-11-07 22:58:30

tak jsem zkusil trochu pátrat, co by to přineslo za potíže:
- Jednak vzduch jako takový není úplně vhodný, protože obsahuje vodní páru a oxid uhličitý, které je potřeba odstranit, aby v pevné fázi neucpávaly trubky.
- Zbyde směs dusíku, kyslíku a nějakých vzácných plynů a to je druhý problém. Těžko říct, co by se začalo odpařovat dřív (při vysokých tlacích dusík), ale je pravděpodobné, že by se určitou dobu jelo na prakticky čistý kyslík a to nepovažuji za dobrý nápad.
- Mohl by se použít kapalný dusík, který je poměrně levný a bezpečný, ale ani tak by to nebyla legrace. Předně kritická teplota dusíku je -147 stupňů Celsia, takže nádrž by musela být dobře izolovaná s přetlakovým ventilem a zároveň by musel být nějakým způsobem zajištěn její ohřev, aby dodávala dostatek plynu k chodu stroje. Asi by to šlo nějak technicky vyřešit, ale otázkou je, jestli by se to vyplatilo.

Ve výsledku bychom nejspíš dostali jen o trochu větší dojezd. Získat by se dalo hlavně na sbírání tepla z okolního vzduchu (potřeba masivní nenamrzající výměník). Hustota plynu a kapaliny totiž za vysokých tlaků a nízkých teplot moc odlišná nebude. To však za cenu nemalých technických komplikací a zdražení pohonné látky na nějakých 14 Kč/l a za to už se dá tankovat ledacos jiného.

Podrobné info o dusíku třeba zde:
http://encyclopedia.airliquide.com/encyclopedia.asp?LanguageID=17&CountryID=19&Formula=&GasID=5

Odpovědět

je to o penězích

Tomáš Pilař,2012-11-07 11:11:07

Různých systémů na stlačený vzduch je(bylo) mraky a všechny dávají smysl jenom za zcela speciálních podmínek. Meritem problémů je, že stlačení plynu způsobí jeho ohřátí, plyn pak vychladne a nám tak zmizí spousta vložené energie. Problém je tím větší, čím víc musíme stlačovat, takže to docela dobře funguje pro "on-hadice" spotřebu a mnohem hůř pro "on-nádrž" zařízení. Pohon na stlačený vzduch se používá(val) v dolech na pohon lokomotiv, protože s rozvodem elektřiny v trvale vlhkém prostředí jsou trvalé problémy. Pohon na stlačený vzduch se používá v tunelařině (té stavební), protože je tam zdroj stlačeného vzhuchu na sbíječky a tak může být použit na všechno ostatní a vzduch navíc stejně potřebujem pro větrání. Pohon na stlačený vzduch se používá v průmyslu protože to zjednodušuje koncová zařízení. Motorka na stlačený vzduch je "on-nádrž" řešení, která byla zatím všechna neúspěšná, takže si myslím, že je to další slepá ulička.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni












Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace