Nový druh praptáka
V Číně byla nalezena zkamenělina praptáka stará 140 milionů let. Její vnitřnosti podaly důkaz o tom, čím se živil.

Čínští archeologové zveřejnili, že nalezli nový druh primitivního ptáka. Létal v místech dnešní Asie již v době před 140 až 125 milióny let. Ptáka nazvali Jeholornis prima. Zvíře se vyznačovalo velkými silnými křídly a obdobně jako jeho předci dinosauři, měl  dlouhý kostnatý ocas.

Čínský Jeholornis  nepřipravil známějšího Archeopteryxe - praptáka , který v Evropě v místech jižního Německa poskakoval před 150 miliony let, o časové prvenství. Ve srovnání s o několik miliónů let starším Archeopteryxem, má Jelohornis také méně společných znaků s plazy a má již celé tělo opeřené chmýřím. Archaeopteryx měl ještě zuby a na křídlech drápy. Jelohornis zapadá do vývojové řady  ptáků a Darvinovy evoluční  teorie vývoje druhů. Nález ze severovýchodní Číny je ale přece jen něčím unikátním, útroby jeho fosilie podaly důkaz o tom, čím se živil. Jelohornis je prvním praptákem o němž můžeme říci, že si pochutnával na semenech.

Datum: 04.08.2002