Mayská apokalypsa se nepovedla  
Trable s údajným koncem mayského kalendáře komentuje specialista na psychologii náboženství Stuart Charmé z Rutgers. Sám se chystal hrát se studenty twister.

 

Zvětšit obrázek
Mayové konec světa nepřivolali. Kredit: Authenticmaya, Wikimedia Commons.

 

Stuart Charmé. Kredit: Rutgers

Jak je vidět z okna, svět stále trvá a vlády se ujala zima. Letošní pátek 21. prosince se nejspíš zapíše do historie jen jako nejkratší den roku 2012. Zásadní proměna světa ve Fenoménu roku 2012 není na pořadu dne. Fanoušci ničivé apokalypsy i duchovní obrody světa budou asi svorně usínat zklamaní, ale takový je už život na téhle planetě. Potomci Mayů už sice delší dobu rozpačitě vysvětlovali, že je to celé jenom nedorozumění a na žádné přežívání běsnících živlů se nechystali, ani to ale neodradilo nadšené survivalisty, kteří čekali v bunkrech s nabitými zbraněmi na zástupy zombií. Nerozmluvili jim to ostatně ani Vladimír Putin a odborníci z NASA, kteří vehementně vyzývali ke klidu. Upřímně řečeno, asi jen málokdo z nás ostatních by chtěl být v jejich kůži, až budou vylézat z bunkrů a čelit tvrdé realitě stresujícího konce roku.

 

 

Na Zemi se prostě s nudnou pravidelností střídají roční období a pokud chceme něco radikálně změnit, tak to budeme muset udělat my sami a ne nějaké globální katastrofy. Mayský ani žádný jiný kalendář nám v tomhle očividně nepomůže. Podle nedávných průzkumů věřilo v dnešní konec světa 12 procent obyvatel USA.

 

Zvětšit obrázek
Planeta Nibiru nakonec nepřiletěla. Kredit: gilderm/sxc.hu.

Ostatně, přes 40 procent Američanů má za to, že se Ježíš vrátí na Zem do roku 2050. Vtip je v tom, že podle křesťanské věrouky se má Ježíš objevit až v den Posledního soudu, takže významná část obyvatel nejmocnější země světa nevnímá budoucnost zrovna optimisticky. Na Rutgers si k tomuto tématu před pár dny vyzpovídali odborníka na psychologii náboženství Stuarta Charmé, pro kterého je šílenství kolem mayského kalendáře příležitostí k výzkumu, stejně jako před lety hrozba Y2K. Není jistě náhodou, že Charmé v tomto semestru vede kurz Konec světa, v němž se studenty analyzuje apokalyptické víry v průběhu historie.


 

Zvětšit obrázek
Nepovedlo se. Možná příště? Kredit: Rutgers.

Rutgers Today: Kde se vlastně vzal povyk kolem mayského kalendáře jako proroctví o konci světa?

Charmé: Poprask vypukl vlastně nejméně před pěti lety, v kruzích spiritualistů New Age. Ti postupně smíchali očekávaní konce světa s voláním po velkorysé obrodě lidství. Podle všeho je fascinuje představa, že dávné civilizace znaly věci, o nichž dneska nemáme ani tušení, i co se týká osudu celé planety. Od toho je už jenom kousek k fantazírování, jak civilizaci smete náhlé přepólování zemského magnetického pole, devastující sluneční bouře anebo zlovolná planeta Nibiru. Jenže Mayové podle všeho nic takového pro dnešní den neočekávali. Vnímali, že svět prochází různými cykly a že tam, kde jeden cyklus končí, další zase začíná.


Rutgers Today: V čem se liší biblická apokalypsa od modelu konce světa 21.12. 2012?

Charmé: Zjevení svatého Jana předpovídá epickou bitvu mezi silami Dobra a Zla. Nebesa vyzvednou vyvolené věřící, pak se rozběsní živly a nakonec se střetnou Antikrist se svým populárnějším protějškem. (Křesťanská apokalypsa je očividně mnohem barvitější a komplikovanější než mayská, která navíc trestuhodně selhala)


Rutgers Today: Jak se apokalyptické představy projevují v popkultuře?

Charmé: Je to pěkně vidět na filmové tvorbě. Mutovaná monstra 50tých a 60tých let, jako byla Godzilla, do značné míry nahradily zombie, stále ale zosobňují nejrůznější lidské obavy. Zombie v současných filmech mívají na svědomí prohnilé korporace či vlády, nezodpovědně vypouštějící děsivé viry či podobné zlořády. To nesvědčí o příliš velké důvěře tvůrců a hlavně diváků v převládající model fungování společnosti. Jinak, děsivě zobrazované zombie mohou zrcadlit i přízemnější lidské obavy o zdraví a život.


Rutgers Today: Pokud svět 21. prosince neskončí, jak na to zareagují ti, kteří to intenzivně očekávali?

 

Zvětšit obrázek
Důstojná zábava pro čekání na konec světa. Kredit: JaGa, Wikimedia Commons.

Charmé: Obvykle si vypočítají nové datum, doplní zásoby jídla a munice a těší se, že to třeba příště vyjde. Nebo si také mohou říct, že konec světa vlastně znamenal duchovní obrodu a že teď jsou ve všech ohledech obrození. Je také možné, že konec světa úspěšně odvrátily modlitby a rituály, kterých se nepochybně po celé planetě odehrálo veliké množství. Asi jen málokdy z nich dojde k názoru, že to vlastně byla hloupost a dokáže se zasmát sám sobě.


Rutgers Today: Co budete dělat 21. prosince?

Charmé: Pro své studenty pořádám apokalyptickou party u mě doma. Těžko říct, co by se vlastně mělo dělat před koncem světa. Jeden ze studentů navrhuje hrát twister. Možná to nebude špatná volba.


Prameny:| Rutgers Today 17.12. 2012, Wikipedia (2012 phenomenon).


 

Datum: 22.12.2012 15:17
Tisk článku

Související články:

O (snad) neexistující koronavirové variantě Deltakron     Autor: Redakce (22.01.2022)
Doba izolace 5 dnů pozbývá s omikronem smysluplnost     Autor: Josef Pazdera (15.01.2022)
Od 400 lékařských postupů uplatňovaných v praxi by se mělo upustit, neúčinkují     Autor: Josef Pazdera (13.06.2019)
Víru akademické obce v citovanost, jako kriterium kvality, zpochybnila pomlčka     Autor: Josef Pazdera (01.06.2019)
Pokrivené základy kardiologickej vedy     Autor: Matej Čiernik (28.05.2019)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz