Chrání virus tabákové mozaiky kuřáky před Parkinsonem?
Zdá se, že by mohl! Při manipulaci s tabákem se do kuřáků dostávají částice viru tabákové mozaiky, na které si pak imunitní systém vyrobí protilátky. Souhrou okolností tyto protilátky ovlivňují i protein z membrány mitochondrie, což může mít závažně příznivé zdravotní důsledky.

Virus tabákové mozaiky. Kredit: USDA.

Ať už jsme závislí na nikotinu anebo nejsme, kuřáci to mají teď prostě těžké. Z prestižní výstřednosti lepší společnosti se postupně stává symbol padoušství, chudoby a ubohé vůle, a z kuřáků samotných štvaná zvěř. Jak už to tak bývá, lidé mají sklon vnímat svět černobíle a když už má být kouření zavrženíhodné, tak by to mělo být se vším všudy, až do morku kostí. Přitom se s kouřením tabáku pojí rozličné pozoruhodné věci, jejichž dopad na lidské zdraví rozhodně nemusí být jen trpce negativní. Jednou z takových podivuhodností je i kontakt s rostlinnými viry.

Robert P. Friedland. Kredit: UL.

Zní to podivně, ale vše nasvědčuje tomu, že lidé poměrně často čelí rostlinným virům, které na ně mohou mít určitý vliv. Tým Roberta Friedlanda z Univerzity v Louisville, Kentucky nedávno překvapeně zjistil, že kuřáci tabáku mají v těle protilátky proti slavnému viru tabákové mozaiky (TMV, Tobacco mosaic virus). V nepříliš rozsáhlé studii 20 kuřáků tabáku, 20 uživatelů tabáku, kteří ho nekouří a 20 nekuřáků to ukázala nepřímá sendvičová ELISA (Enzyme-Linked ImmunoSorbent Assay), imunologická metoda k detekci protilátek. Už to je samo o sobě pořádná pecka, protože protilátky tohoto jednovláknového RNA viru s pozitivním řetězcem, který napadá minimálně 125 druhů rostlin z 9 čeledí – včetně mnoha užitkových druhů – v člověku ještě nikdo nenašel.

Ještě lepší ale bylo to, že část obalového proteinu viru tabákové mozaiky je podle všeho shodná s částí lidského proteinu TOMM40L. Friedland a spol. zjistili, že protilátky proti viru tabákové mozaiky fungují i proti tomuto proteinu, což vzbudilo velkou pozornost. Protein TOMM40L je totiž součástí komplexu TOM (Translocase of the Outer Membrane), který sídlí ve vnější membráně mitochondrií a zařizuje transport mitochondriálních proteinů, vyrobených podle jaderné DNA na jaderných ribozomech, přes vnější membránu mitochondrie směrem dovnitř, na místo určení.

Virus tabákové mozaiky nešetří ani orchideje. Kredit: USDA Forest Service.

Přitom již delší dobu panuje silné podezření, že problémy mitochondrií hrají významnou roli při rozvoji Parkinsona, Alzheimera a dalších, obdobně vypečených neurodegenrativních a autoimunitních onemocnění. Když se tohle všechno sesype dohromady, tak není vyloučeno, že Friedlandův tým objasnil záhadu kolem pozorované odolnosti kuřáků tabáku vůči neurodegenerativním a autoimunitním chorobám, která už dlouho dráždí odborníky. Klíčem by mohly být molekulární mimikry mezi obalem viru tabákové mozaiky a proteinem mitochondriálního komplexu.

Papriky infikované virem PMMoV. Kredit: UF/IFAS Pest Alert Web site/Pamela Roberts, Wikimedia Commons.

Podle jistých náznaků by případ viru tabákové mozaiky mohl být jen špičkou ledovce. Do lidí se nejspíš dostává celá řada různých rostlinných virů, zvláště od těch dob, co konzumujeme pestrou směs rostlinných produktů. Rozhodně není vyloučeno, že i další rostlinné viry pouhou přítomností ovlivňují náš imunitní systém, což může mít rozmanité následky. Přívětivé, tak jako v případě viru tabákové mozaiky, anebo i mnohem méně žádoucí.

Objevení protilátek proti viru tabákové mozaiky v kuřácích upoutalo i Ondřeje Lenze z oddělení rostlinné virologie Ústavu molekulární biologie rostlin Biologického centra Akademie věd v Českých Budějovicích. Není to podle něj první známý případ, kdy se v lidském těle projevily rostlinné viry.

Ondřej Lenz.
Kredit: B4I, BC AV ČR.

Například Didier Raoult z francouzského Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) a jeho kolegové v roce 2010 popsali působení rostlinného viru Pepper mild mottle virus (PMMoV), významného celosvětového patogenu paprik a shodou okolností velmi blízce příbuzného viru tabákové mozaiky, na lidský organismus. Badatelé tehdy zjistili, že virus PMMoV může, přímo či nepřímo, vyvolat odpověď imunitního systému, horečku, bolesti břicha či svědění. Lenz je zároveň skeptický k přenosu viru tabákové mozaiky při vlastním procesu kouření a souhlasí s autory studie, že částice viru mohou v tabákových výrobcích přežít celé roky a že zřejmě do kuřáků dostávají ústy, při manipulaci s cigaretami či tabákem.

UL Today 15.4. 2013, PLoS ONE 8: e60621, Wikipedia (Tobacco mosaic virus, ELISA).

Datum: 25.04.2013 15:15

Zcela jistě

Mojmir Kosco,2013-04-27 06:35:31

tabák ani jeho viry parkinsna nemaj doufám ,že to bude stejné i u lidí

Je tedy zdravé tabák žvýkat?

František Kříž,2013-04-27 01:27:25

O to všechno kuřáci elektronických cigaret zatím

Josef Hrncirik,2013-04-25 23:01:04

přicházejí. Za příplatek budou brzy i s viry dle přání.