Martin Aircraft mají povolení k pilotovaným testům létajícího batohu  
Novozélandské úřady svolily. Experimentální verze stroje Martin Jetpack může absolvovat zkušební let s pilotem a příští rok by se měla objevit na trhu.

 

Zvětšit obrázek
Martin Jetpack, nejnovější prototyp P12. Kredit: Martin Aircraft Company.



Létající batohy mají nelehký osud. Myšlenka létání se zařízením na zádech jedné osoby se objevila ve scifi literatuře konce dvacátých let 20. století. Vývojem létajících batohů se podle některých zpráv zabývalo Německo za druhé světové války, ale evidentně bez úspěchu. Všichni víme, jak to s nimi dopadlo. Od padesátých let vyvíjela létající batohy americká armáda v rámci projektu Grasshopper, jejich snažení ale skončilo neúspěchem. Vojáky zaujala představa samostatně létajících válečníků, postupně se ale ukázalo, že jde o technicky velmi náročnou záležitost a že navrhované stroje nesplňují požadavky na bojové nasazení. Vývoj létajících batohů pak sice pokračoval, ale velmi zvolna. Zajímavé modely se objevují až s nástupem moderních technologií v posledních letech.

 

Zvětšit obrázek
Glenn Martin.
Kredit: Martin Aircraft Company.

Novozélandská společnost Martin Aircraft Company vyvíjí už téměř 30 let experimentální stroj Martin Jetpack. Navzdory obchodnímu názvu ho nepohánějí raketové motory, ale dvě dmychadla s motorem o výkonu 200 koňských sil. Pokud se společnosti podaří vše úspěšně dotáhnout do konce, tak by rádi Martin Jetpack brzy prodávali za cenu kolem 150 až 250 tisíc dolarů. Pilot se připoutá ke stroji a pak ho ovládá párem joysticků. Plně funkční Martin Jetpack by měl dosahovat rychlosti kolem 100 km za hodinu a s plnou nádrží benzínu by měl letět 30 minut. 29. května 2011 Martin Jetpack úspěšně absolvoval dálkově řízený nepilotovaný let do výšky 1 500 metrů nad mořem a společnost také vyzkoušela záchranný balistický padák.

 

 

Zvětšit obrázek
Raketový batoh Rocket Belt s pilotem Danem Schlundem na Melbourne Show (2005). Kredit: Fir0002/Flagstaffotos, Wikimedia Commons.

Novozélandské úřady teď udělily stroji povolení k pilotovaným testům, což v Martin Aircraft Company vnímají jako významný krok na cestě k prvním zákazníkům. Pokud se něco zásadního nepokazí, tak by měli začít prodávat Martin Jetpack už v příštím roce. Nejprve by to měla být specializovaná verze pro vojáky, požárníky či policisty, v roce 2015 pak verze pro veřejnost.

 

 

Zvětšit obrázek
Martin Jetpack na AirVenture 2008. Kredit: Martin Jetpack, Wikimedia Commons.

Úřad pro civilní letectví Nového Zélandu povolil pro Martin Jetpack zatím jen experimentální lety za přísných bezpečnostních podmínek. Lety se musí odehrávat v neobydlených oblastech a stroj s pilotem nesmí letět výše než 6 metrů nad zemí a 7,5 metrů nad vodou.

 

Martin Jetpack je dítětem vynálezce Glenna Martina, který na něm začal pracovat před 30 lety v garáži novozélandského Christchurchu. Inspirovaly ho tehdy populární scifi seriály jako Thunderbirds nebo Lost in Space. Martin se rozhodl vyrobit létající stroj pro každodenní použití, který by byl dostupný pro obyčejné lidi bez speciálního pilotního tréninku. To se mu asi úplně nepovedlo, ale i tak je obdivuhodné, že svůj projekt po desetiletích dotáhl do konce.

 


 

 


Literatura

AFP 13.8. 2013, Martinjetpack.com, Wikipedia (Jet pack, Martin Jetpack).

 

Autor: Stanislav Mihulka
Datum: 14.08.2013 03:16
Tisk článku

Letadlo skládačka -
Knihy.ABZ.cz
 
 
cena původní: 180 Kč
cena: 125 Kč
Letadlo skládačka

Související články:

Autonomní náklaďáky vozí pivo a testuje je i americká armáda     Autor: Stanislav Mihulka (29.10.2016)
Rodinné letadlo na palivové články s doletem 1500 km     Autor: Josef Pazdera (29.09.2016)
Zeštíhlení křídla má snížit spotřebu pohonných hmot až o 50 %     Autor: Josef Pazdera (07.04.2016)
Zpráva o stavu elektrických letadel v České republice     Autor: Martin Jahoda (07.09.2015)
První E-letadlo překonalo Lamanšský průliv     Autor: Josef Pazdera (11.07.2015)



Diskuze:

Žádný příspěvek nebyl zadán



Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni