Nejstarší suchozemské zvíře Gondwany
V jižní Africe objevili zbytky suchozemského štíra ze svrchního devonu. Gondwanascorpio emzantsiensis se hned zapsal do historie jako nejstarší známý suchozemský živočich Gondwany.

Klepeto gondwanaskorpia. Kredit: University of Witwatersrand.

Je to jako úžasná pohádka na dobrou noc. Bylo nebylo, veliký superkontinent Pangea se začal rozpadat na kousky. Z jeho severní poloviny vznikla Laurasie, zatímco z té jižní povstala Gondwana. Příběh má naštěstí docela dobrý konec. Z Laurasie a Gondwany se staly dnešní kontinenty, Indie se divoce srazila s Asií a pozemský život přečkal děsivou záhubu na konci permu, všechny nástrahy druhohor i třetihor a teď se protlouká mrazem ledových dob vstříc geologické budoucnosti.

Robert Gess. Kredit:
University of Witwatersrand.

O Laurasii a Gondwaně máme poměrně dobrou představu. Nicméně, nebyl by to fosilní záznam, kdyby ho tu a tam kus nescházel. Například jsme dlouho neznali žádného živočicha z ranné éry dobývání souše, který by žil v Gondwaně. Veškeré takové nálezy pocházely z prostoru bývalé Laurasie – čili v podstatě ze severní Ameriky plus Eurasie (samozřejmě bez Indie). Teď se ale situace změnila. Se zajímavým nálezem totiž přišel paleontolog Robert Gess z Witwatersrandské univerzity v Johannnesburgu.

Osten gondwanaskorpia. Kredit: University of Witwatersrand.

Gess objevil na lokalitě Waterloo Farm poblíž jihoafrického Grahamstownu kousky fosilie, která má podle všeho hodně společného se štíry. Klepeto a jedový osten prý nešlo přehlédnout, i když u dávných fosilií je vždy na místě jistá obezřetnost. Nález, který dostal uživatelsky vcelku náročné jméno Gondwanascorpio emzantsiensis, pochází ze svrchnodevonského období famenu, z doby před zhruba 360 miliony let. Dnešní lokalita nálezu tehdy byla docela blízko jižnímu pólu, který se vyskytoval v jižní části jižní Ameriky. Pokud jde o vzhled, dávný gondwanaskorpio byl překvapivě hodně podobný dnešním štírům, kteří obývají bývalou Laurasii.

Laurasia a Gondwana, ovšem až v triasu. Kredit: LennyWikidata, Wikimedia Commons.

Podle odborníků jde o významný objev, který se hned stal držitelem několika zajímavých prvenství. Gondwanaskorpio je nejstarším známým suchozemským živočichem celé Gondwany. Zároveň je to i první nález štíra v tak vysokých zemských šířkách. A také jsme si poprvé potvrdili, že i v Gondwana tohoto geologického období hostila složitější suchozemské ekosystémy, tak jako to víme o Laurasii. Rostly tu suchozemské rostliny a v nich běhali různí bezobratlí živočichové. Do takové přírody se právě tehdy, anebo o něco málo později, odvažovali první víceméně suchozemští obratlovci.

University of Witwatersrand News 2.9. 2013, African Invertebrates 54: 373-379.

Datum: 04.09.2013 19:21