qCraft aneb škola kvantové mechaniky hrou
Kdo si hraje, nezlobí. A kdo si hraje správně, ten se zároveň učí. Třeba kvantovou mechaniku v oblíbené počítačové hře.

Fenomén Minecraft

Možná tu hru neznáte, ale můj syn u ní prosedí celkem dost volného času a zdaleka není mezi svými vrstevníky ojedinělý. I když ta hra má na první pohled jenom velmi primitivní kostičkovou grafiku, ve skutečnosti je to herní trhák, který si už stáhlo přes 30 miliónů hráčů. Pomocí jednoduchých pravidel můžete zcela libovolně stavět svůj svět, nebo svět sdílený s dalšími hráči. Je to takové počítačové Lego s tím, že si kostičky vyrábíte sám, podle Vašich představ a potřeb. Jeden z příkladů tvorby v Minecraftu naleznete například zde: http://westeroscraft.com/

Fanoušci převedli do Minecraftu město z populární fantasy série Hra o trůny.
Před půl rokem měl Spyridon Michalakis, výzkumník z Caltechu, z Institute for Quantum Information and Matter, telefon  s Lorriane Yurshanskou z Google Creative Lab na téme promo videa pro zahájení nové spolupráce v kvantovém výzkumu. Při té příležitosti přišlo na přetřes i téma, jakým způsobem využít toto video pro vzdělávání. MIchalakis říká, že pro něj je důležitější říkat dětem, co všechno na ně čeká, co všechno mohou objevit a poznat, než se chlubit s tím, co už vyzkoumali vědci ve svých laboratořích. A technologický gigant poslouchal.

Za několik týdnu se z Google ozvali sami s nápadem vyrobit kvantový svět v rámci Minecrafu. Michalakis sice tuto hru neznal, ale následně jí byl opravdu nadšen a pustil se do výroby kvantového módu hry. Jeho cíelm bylo implementovat tři zřejmě nejzákladnější vlastnosti kvantového světa:
Souvztažnost mezi pozorovatelem a pozorovaným objektem
Princip superpozice stavů
Kvantovou provázanost.

Na kolik se mu to povedlo se můžete přesvědčit na následujícím videu, kde vás autor provede svým kvantově minecraftovým světem.

Pokud si chcete zahrát, můžete se mod do minecraftu stáhnout z adresy qcraft.org