V Mexiku ukradli auto s radioaktivním kobaltem
Mexická Komise pro jadernou bezpečnost (CNSNS) informovala veřejnost, že neznámý zloděj ukradl kamion převážející z nemocnice ve městě Tijuana materiál obsahující kobalt-60.

Která z variant asi bude ta pravá:
a) Krádež mají na svědomí teroristi
b) Mafie, která hodlá využít kobalt k vydírání
c) Krádež s cílem prodat materiál teroristům
d) Někdo šlohnul auto a nevěděl, co v něm je...

Radioaktivní odpad měl dorazit  do skladu na radioaktivní odpad v lokalitě Tepojaco, poblíž Mexico City už předevčírem. Nedorazil.
Mexické úřady vydaly tiskovou zpávu pro veřejnost v níž se praví, že materiál byl v době krádeže řádně zabezpečen, nicméně že při odstranění stínění, hrozí jak nebezpečí kontaminace, tak smrtelné ozáření.
Incidentem se již zabývá Mezinárodní agentura pro atomovou energii, která dohlíží a stanovuje pravidla pro mírové využívání jaderné energie. Je rovněž orgánem zodpovědným za kontrolu dodržování Smlouvy o nešíření jaderných zbraní.  MAAE nabídla Mexiku pomoc, pokud o ní požádá.

Poznámka:

Sídlo Mezinárodní agentury pro atomovou energii je ve Vídni. (Kredit: Thjurexoell, Wikipedie)

Kobalt je tvrdý kov s namodralým nádechem, zlepšuje vlastnosti slitin, barví sklo na modro. Bývá také součástí glazur. Jako mikroprvek jej ale potřebují i organismy. V medicíně je jeho nestabilní izotop používán jako zdroj radioaktivního. Ten se připravuje ozářením stabilního izotopu kobaltu 59Co. V jaderném reaktoru tak vzniká izotop 60Co. Zapouzdřenému do olověného válečku se přezdívá „kobaltové dělo“ a používá se například k ozařování rakovinných nádorů. Ozáření zdravých tkání nejen, že buňky usmrcuje ale u těch, které přežijí, navozuje rakovinné dělení a právě to zlodějům hrozí.

Doplnění 5.12.2013