Záhada ztraceného letu Malaysia Airlines 370  
Kde je Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines s 239 lidmi na palubě? Globální civilizace čelí jedné z největších záhad letecké dopravy všech dob.



 

Zvětšit obrázek
Zmizelý stroj Boeing 777 s označením 9M-MRO (2011). Kredit: Laurent Errera, Wikimedia Commons.

Tento víkend je ve znamení velkých záhad. Ponecháme-li stranou to, jak někdo dospělý může brát vážně Putinovu kostýmní frašku s ruskými speciálními jednotkami převlečenými za krymskou domobranu a absurdní parodii svobodného hlasování pod hlavněmi ruských samopalů, zůstává největší záhadou současného dění zmizení Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines, s 239 lidmi na palubě.

 

 

Zvětšit obrázek
Oblasti marného hledání a falešných trosek (kroužky). Kredit: Soerfm, Wikimedia Commons.

Pro mnohé z nás je to dost šokující, ale vše nasvědčuje tomu, že i v moderním, údajně zcela technologicky pokrytém světě, může zmizet ohromný stroj se spoustou lidí. Zmizet tak, že zatím nemáme tušení, jestli zůstal celý a jestli jsou ti lidé ještě naživu, což je v moderní historii letecké dopravy velmi unikátní záležitost.

 

Dne 8. března v 0:41 místního času (čili 7. března 16:41 UTC) se z velikého a pozoruhodného Mezinárodního letiště Kuala Lumpur v Malajsii vznesl Boeing 777-200ER s označením 9M‑MRO, na letu Malaysia Airlines Flight 370. Na palubě bylo v té chvíli podle dostupných informací 12 členů posádky a 227 pasažérů z 15 zemí, většinou občané Číny. Letadlo směřovalo do čínského Pekingu, kde mělo přistát 8. března v 6:30 místního času (tedy 7. března, 22:30 UTC). Peking ovšem nebyl na pořadu dne. Boeing vyšplhal do letové hladiny 10 700 metrů, kde letěl rychlostí 872 km/h. Pak se přerušilo veškeré spojení a přenos dat mezi letadlem a okolním světem. Poslední spolehlivě známá pozice letu 370 je nad Thajským zálivem, pár set kilometrů od malajských břehů, kde letadlo letělo v 1:30, 49 minut po startu. Pravidelný divák fascinujících Leteckých katastrof (série Mayday, Cinefix Production) by teď nejspíš čekal popis zničující destrukce letadla, ať už ve vzduchu anebo při nárazu do zpěněných vln. Jenže Boeing 777 prokazatelně letěl dál a z klasické letecké katastrofy se rázem stal mysteriózní thriller.

 

 

Zvětšit obrázek
Červeně možné oblasti vyslání posledního pingu z přístrojů Boeingu. Kredit: Úřad premiéra Malajsie, Wikimedia Commons.

Podle New Straits Times z 9. března se bezprostředně po přerušení komunikace v 1:30 pokusil s letem 370 spojit kapitán jiného letadla v oblasti. Povedlo se, ale cizí kapitán slyšel jen něco jako neurčité huhlání a praskání statické elektřiny. Později vyšlo najevo, že pozemní kontrola Subang Air Traffic Control ztratila kontakt s Boeingem 777 v 1:22 a ve 2:40 na to upozornila Malaysian Airlines. Ani posádka, ani automatické systémy letadla nevyslali nouzový „distress signal“, kterým by signalizovali špatné počasí nebo problémy technického rázu. V 7:24 Malaysian Airlines zveřejnily tiskové prohlášení a záchranné týmy spustily pátrání v Jihočínském moři. Brzy se ukázalo, že nebude jednoduché zjistit, kde vlastně letadlo je, že to dokonce bude nesmírně obtížné. Malajsie mobilizovala letectvo i námořnictvo a požádala o mezinárodní pomoc. Na masivním pátrání se brzy podílelo přes 30 letadel a 40 lodí, vojenských i civilních, z celkem 15 zemí. Intenzivní hledání přinášelo mnohé neplodné stopy a stále se zesiloval pocit, že něco není v pořádku. Tyto náznaky v sobotu 15. března vyústily v zásadní zvrat.

 

Zvětšit obrázek
Kokpit zmizelého stroje, na snímku z roku 2004. Kredit: Chris Finney, Wikimedia Commons.

Malajský premiér Najib Razak odvolal dosavadní pátrání v Jihočínském moři, protože je zřejmě zbytečné. Ukázalo se totiž, že rádiové transpondéry a systémy přenosu letových dat pozemní kontrole byly prakticky jistě záměrně vypnuty. A to naprosto mění situaci. Všechna tahle zařízení mohl vypnout jenom někdo, kdo je dost dobře obeznámený s Boeingem 777. Odborníci zjistili, že systém pro digitální přenos dat ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) z paluby zmizelého stroje odeslal dva balíčky dat, jeden při startu a druhý během stoupání do letové hladiny. Další zpráva ACARS z Boeingu 777 už nedorazila. Vše nasvědčuje tomu, že někdo na palubě ACARS vypnul těsně předtím, než letoun dosáhl východního pobřeží Malajského poloostrova. Nedlouho poté, poblíž hranice mezi malajskou a vietnamskou kontrolou letového provozu, byly vypnuty i transpondéry.

 

Pokud jde o další průběh událostí, nezávislé analýzy dat z vojenských radarů a satelitů malajských, britských a amerických expertů potvrzují, že Boeing 777 letu Malaysia Airlines 370 po přerušení komunikace se světem výrazně změnil směr i výšku letu a zamířil směrem k Andamanskému moři, tedy k Indii. Pak už jsou k dispozici jen neurčité pingy, pohotovostní signály satelitních systémů ACARS, kterými dávají najevo, že jsou připraveny k provozu. Tyto signály ale neobsahují telemetrická data, takže se z nich bohužel nedá přesně určit poloha letadla. Nicméně, poslední, zatím ne zcela potvrzený ping z paluby letu Malaysia Airlines 370 prý dorazil až v 8:11 malajského času, tedy sedm a půl hodiny po startu. Minimálně do té chvíle bylo zřejmě letadlo pohromadě.

 

Zvětšit obrázek
Mezinárodní letiště Kuala Lumpur. Kredit: Craig, Wikimedia Commons.

Získání automatických satelitních pingů ACARS bez dat se prý přitom rovná zázraku. Data ACARS se totiž dají posílat rádiem po velmi krátkých vlnách anebo přes satelit a Malaysia Airlines si nepředplatily satelitní verzi. Nicméně, satelitní vysílač na palubě letadla, který byl součástí vypnutého systému ACARS, podle všeho přesto vysílal prázdné pingy geostacionárnímu satelitu společnosti Inmarsat. To, co by někdo mohl označit jako zvůli automatického systému, nám teď poskytlo zatím jediné informace, které máme o dalším osudu 239 lidech na palubě pohřešovaného stroje. V historii leteckých nehod je toto zcela unikátní situace. Podle analýz poslední ping dorazil k satelitu Inmarsat z jednoho ze dvojice úzkých koridorů, vymezených podle vlastností přijatého pingu. Jižní koridor začíná severně od indonéské Jakarty a přes Vánoční ostrov pokračuje na jih, hluboko do Indického oceánu. Severní koridor, který lépe odpovídá poslednímu známému směru letu zmizelého Boeingu 777, se táhne od severní hranice Laosu, přes ohromné území jižní a východní Číny, Kyrgyzstán, až do hloubi jižního Kazachstánu. Pak se s letadlem zřejmě odehrálo něco definitivního. Buď přistálo na neznámém místě anebo se zřítilo někam na zem či do moře. Mimochodem, Boeing 777-200ER potřebuje k přistání dráhu o délce cca 1 500 metrů.

 

Co se ale k čertu vlastně stalo? Máme tu reálnou verzi seriálu Ztraceni (Lost) a dovoluji si tvrdit, že napínavější než originál. Unesl Malaysia Airlines Flight 370 někdo s výbornou znalostí tohoto typu letadel a řízení leteckého provozu? Kde ale jsou? Proč únosci nic nechtějí? K čemu by někomu bylo sice docela moderní, ale běžné letadlo Malaysia Airlines, plné Číňanů a Malajců? Unesl ho někdo z posádky? Nebo se snad někdo z posádky zbláznil a spáchal vynucenou hromadnou sebevraždu? Proč by ale pak letěl sedm hodin, aby zapíchl letadlo do čínských pustin? Ovládl někdo elektroniku letadla na dálku a když ano, tak proč? Přicházely pingy ze dna oceánu? Kdepak sněžný muž a mimozemšťani, tohle je pravá záhada! Konspirační bláboly pučí jako houby po dešti, ale vysvětlení bude nakonec nejspíš docela prozaické.

 

Všichni lidé z Malaysia Airlines Flight 370 jsou už pravděpodobně mrtví, zároveň ale existuje nenulová, dokonce nezvykle velká naděje, že naopak všichni nebo alespoň někteří účastníci letu 370 žijí a na neznámém místě čekají na záchranu. Pro příbuzné, kteří možná jsou a možná také nejsou pozůstalými to musí být velice trýznivé. Buďme rádi, že nejsme v jejich kůži.


V I D E O
New Evidence May Indicate Struggle in the Cockpit of Missing Malaysia Airlines Flight 370. Kredit: ABC News.
 
V I D E O
Could Malaysian Airlines Flight 370 Have Landed on a Tiny Island?
 



Literatura

NewScientist 15. 3. 2014, Wikipedia (Malaysia Airlines Flight 370)

Autor: Stanislav Mihulka
Datum: 17.03.2014 05:53
Tisk článku

SMART - Letiště -
Knihy.ABZ.cz
 
 
cena původní: 499 Kč
cena: 449 Kč
SMART - Letiště


Diskuze:

politizovanie

Martin Smatana,2014-03-17 19:32:41

Keď už sa tu politizuje, tiež niečo pridám, aj keď som pôvodne nemal v úmysle vstupovať do debaty:
http://euserver.parlamentnilisty.cz/Articles/1523-vite-jaky-je-rozdil-mezi-americkou-a-ruskou-okupaci-tento-obrazek-hovori-za-vse.aspx

No a jediný, kto hlasoval pod hlavňami samopalov, boli poslanci v Kyjeve, ktorým ozbrojení banderovci podporovaní Západom držali rodiny ako rukojemníkov, aby si zabezpečili ich hlasy.

Odpovědět


Pane Smatano (17.03.2014 v 19:32)

Pavel Foltán,2014-03-18 11:06:44

Pane Smatano,
kdyby to nebylo tak k pláči, kolik jednodušších lidí je schopno a ochotno naletět na tak primitivní a přímočarou propagandu jaká je na vámi zmíněném odkazu, musel bych se smát.
Máte pocit, že by dalo moc práce najít a spárovat dvě i více fotografií, (je jedno jestli vzniklých spontánně či na zakázku), které by "dokazovaly" pravý opak toho, co se nám zde právě snažíte podsunout jak kukačka?
Pokuste se podívat např. na film "Vrtěti psem", kde je názorně ukázáno, jak se takovéto fotografie ba i filmové záběry "vyrábějí" ve velkém na přímou objednávku.
Dalo by se na takováto témata psát nekonečně a pravdy se přitom nedobrat. Mám pocit, že to sem na Osla opravdu nepatří a pokuste se, prosím, příště držet svého původního úmyslu a do debaty v tomto směru nevstupujte.

Odpovědět


info

Martin Smatana,2014-03-18 18:20:03

Keď napíšem, že mám info priamo z Krymu, uveríte mi? Mali by ste... Foto zodpovedá realite, nie je to planá propaganda a výsledky referenda hovoria za všetko. To nevyvrátite.

Odpovědět


Pane Smetano

Miroslav Stuchlík,2014-03-18 23:39:31

patřím k těm, kteří viděli ruské tanky v českých ulicích na vlastní oči. A věřte mi, že to vypadalo podstatně jinak. Takže se s tou KGBáckou propagandou a zaručeně pravými informacemi z Krymu jděte vycpat.
Panu autorovi děkuji za rozumný nadhled nad okupantskou propagandou, které u nás tak neuvěřitelné množství lidí věří. Vzhledem k nedávné historii tohoto státu je to nepochopitelné.

Odpovědět

V Číně řeší ztrátu umělců

Bohumír Tichánek,2014-03-17 16:24:35

Hlavní téma večera bylo malajské letadlo. To se tady hodně řeší i v televizi i na hodinách. Nejen proto, že vezlo skoro třicet čínských malířů a kaligrafů.

http://pechackova.blog.respekt.ihned.cz/c1-61857160-vize-umeni-po-cinsku

Odpovědět

A co ty mobily?

Jiří Podsedník,2014-03-17 15:54:09

Jestli se nemýlím, tak ještě pořád nikdo nevysvětlil, proč jim vyzváněli jejich mobily a přesto je nikdo nedokázal lokalizovat!?
Asi jsem nechápavej, ale zdá se mi, že si ze mě někdo dělá legraci.

http://mobil.idnes.cz/mobily-ve-ztracenem-boeingu-vyzvaneji-dhv-/mob_tech.aspx?c=A140311_103502_mob_tech_jm

Odpovědět


Jan Jaroš,2014-03-17 16:11:55

Kdosi mi tvrdil, že prý se nakonec ukázalo, že byly jen přesměrované. Nevím co je na tom pravdy, ale vysvětlovalo by to, proč vyzvánějí a přitom nejdou dohledat přes operátora.

Odpovědět

Rozbor od R. Johna (nemusím ho, ale....)

Jaroslav Mrázek,2014-03-17 13:42:44

http://radekjohn.blog.idnes.cz/c/401337/Neprijemna-fakta-o-tom-proc-je-svet-Rusu-a-nas-na-hrane-stretu.html

Odpovědět

to už tu bylo

Jan Hapala,2014-03-17 12:42:36

Robert Merle: Madrapur

Odpovědět

tak...

Marek Švihel,2014-03-17 11:49:25

...mňa zase zaráža, že web, ktorý sa pokladá za alternatívny, tu chce masírovať ľuďom mozgy o zlom rusku a o dobrej amerike. každý človek, ktorý je schopný premýšlať sám za seba si je vedomý toho, že rusko momentálne bráni aspoň trochu tej rovnováhy vo svete, ktorá ešte zostala. v tomto prípade, je názov osel dosť trefný, pokiaľ ide o hlúposť autora tých prvých odstavcov tohoto článku.

Odpovědět


No to

Jan Rychtář,2014-03-17 12:02:34

snad nemyslíte vážně, ne? Můžete říct, o které rovnováze to mluvíte?
Spíše radši něco o letadle. Snad to bude mít hlavu a patu.

Odpovědět

PŠM

Petr Sanov,2014-03-17 10:49:07

Vřelé díky za PŠM, postrádal jsem ho ale během dalšího čtení, například jsem se nedozvěděl že letadlo unesli ufoni najatí jistým carem. A taky mi chyběla pochvalná zmínka o jistém Banderovi.

Odpovědět

Radek B,2014-03-17 10:23:44

To bylo ale před dvaceti lety (utíká to:-) - mají i dnešní zapisovače tak malou kapacitu? Čekal bych zvlášť u nového letadla posedlost bezpečností, a tím pádem všechny záznamy co nejdéle uchovávat.

Odpovědět


Toť otázka

Vojtěch Kocián,2014-03-17 11:04:44

Minumum je (dle Wikipedie http://en.wikipedia.org/wiki/Cockpit_voice_recorder) 30 minut, doporučeny jsou minimálně dvě hodiny, standardní model je na dvě hodiny záznamu ve čtyřech kanálech. Tedy stejně dlouho jako před dvaceti lety. Civilní letectví je kromě posedlosti bezpečností známé taky konzervativismem (ono to spolu souvisí). Jestli tam měli nějaký nadstandardní model, netuším, ale podle vývoje techniky v jiných oborech bych hádal, že se více než na prodlužování záznamů zaměří na vyšší kvalitu a počet kanálů.

Odpovědět

Ludvík Urban,2014-03-17 10:19:05

Autor může být rád, že mu putinovi sympatizanti zatím vyhrožují jen nechozením na server. To zas neni tak špatná perspektiva. :-)
Jinak případ toho letadla krásně ukazuje, jak je dnes snadné oddělit skutečná fakta od toho, co se prezentuje v mediích. Nikdy se nedozvíme, co se vlastně stalo.

Odpovědět


Jan Jaroš,2014-03-17 10:28:09

Když ty nálepky jsou tak jednoduché, že...
http://www.misantrop.info/voni-z-druhy-party/

Odpovědět

Pane Jaroši (17.03.2014 v 09:27)

Pavel Foltán,2014-03-17 10:07:17

Pane Jaroši,
pokud vás naprosto nevinný a (dle mínění mnoha) pravdivý odstaveček dokáže takto zvednout ze židle, bude asi opravdu na místě zvážit riziko případné další duševní újmy a jít se pást na žírnější pastviny — někam, kde budou psát striktně dle vašich požadavků. Zatím ještě úplnou cenzuru nemáme, i když věřím, že mnoha jedincům se velice stýská a nutit autory k autocenzuře mi připadá nemístné. Jste si naprosto jist, že když by se kritická část nesla v obráceném, tj. pochvalném gardu, kritizoval byste úplně stejně?
To, co na tyto stránky rozhodně nepatří, je vydírání — "buď budeš psát to co se mi líbí, nebo ti to nebudu číst".
Ještě je zde další varianta, kterou jsem zde nanesl před několika dny u jiného článku. Drze si to bez ptaní vykopíruji (snad se nebudu žalovat pro zcizení).

citace:
V textu popsaná realita je dosti hrozivá i v tomto krapet humornějším hávu.
Držím autorovi palce a těším se na další jeho příspěvky. (jsem zde denním hostem a 'krmičům' Osla moc děkuji)
(nakonec, nikdo nikomu nebrání napsat článek dle svého gusta, vložit jej sem a "jít se svou kůží na trh"; kritizování je zřejmě snadnější)

Odpovědět


Jan Jaroš,2014-03-17 10:27:45

Víte, já už se pomalu bojím otevřít konzervu, aby na mě nevypadla propaganda o tom podělaném referendu na Krymu a o volbách po namířenými samopaly (které ovšem v reálu nikdo z přítomných novinářů a pozorovatelů neviděl). Holt jsem si dovolil své zhnusení vyjádřit písemně. Omlouvám se, už to nikdy neudělám. :-(

Odpovědět


Jan Jaroš,2014-03-17 12:02:05

PS: jestli vás to potěší, tak ani pod příspěvek pana Švihela výše (17.03.2014 v 11:49) bych se určitě nepodepsal. To jen k poslední větě vašeho prvního odstavce.

Odpovědět


Pane Jaroši,

Pavel S,2014-03-17 18:31:37

není divu, když otevíráte ruské konzervy. Autor článku sepsal a publikoval zcela bez nároku na odměnu zajímavé informace, tak snad má právo vyjádřit svůj názor. Mimochodem, když jste tak dobře informován co všechno viděli či neviděli novináři na Krymu, tak by vám určitě nedalo žádnou práci vyplodit na dané téma nějaký článeček, co říkáte?

Odpovědět


Jan Jaroš,2014-03-17 19:24:22

Ruské konzervy... Víte co. Vlezte mi na hrb. Už jsem sem ten odkaz dával jednou, zopakuju to ještě pro vás:
http://www.misantrop.info/voni-z-druhy-party/

Odpovědět


A co tím chtěl básník říct

Pavel S,2014-03-17 19:38:55

pane Jaroši? Snad ne to, že se nemůžete svobodně vyjádřit na téma IPCC a EU? :-) Nepochybuju o tom, že když na toto téma napíšete článek ve kterém na uvedených institucích nenecháte niť suchou, tak alespoň na tomto webu nikdo neřekne ani popel, popřípadě se setkáte s všeobecným souhlasem. Ovšem, když někomu upíráte právo na názor, tak jasné, že to nezůstane bez patřičné odezvy.

Odpovědět


Jan Jaroš,2014-03-17 19:48:06

Očividně jste odkazovaný článek nepochopil. Nevadí. Ale opravdu máte pocit, že když zkritizuji větu obsahující slova "...jak někdo dospělý může brát vážně...", že jsem to já, kdo někomu upírá názor a dělá to ze mě navíc rusofila? Ach jo...

Odpovědět


Jan Jaroš,2014-03-17 19:51:53

A mimochodem, já nikomu nezakazuji, aby tu něco psal. Já jen říkám, že za jistých okolností to tu přestanu číst. Chcete mě snad k tomu nutit? :-)

Odpovědět


Jan Jaroš,2014-03-17 19:57:18

A ještě do třetice - když si tak pročítám diskusi, nemohu si pomoct, ale zatímco ostatní polemizují, jediným, kdo tu zakazuje vyjádření odlišných názorů jste tu vy...

Odpovědět

Proč letěl tak dlouho?

Vojtěch Kocián,2014-03-17 10:05:57

Jednou z variant, proč letoun po odstřihnutí spojení letěl ještě tak dlouho, by mohl být pokus o odstranění něčeho, co se v kabině událo ze záznamníku hovorů v kabině. Ten má totiž dost omezenou kapacitu a po určité době se začnou starší data přepisovat novějšími. Tedy pokud chcete, aby ze záznamu něco zmizelo, musíte letět dál.

Něco podobného už se stalo 7. dubna 1994 na letu FedEx 705 z Memphisu do San José. Spolucestující kolega pilotů se pokusil převzít nad letadlom kontrolu a způsobit havárii kvůli životní pojistce. Když se mu nepovedlo vypnout zapisovač před letem (piloti ho zase zapnuli), měl v plánu po ovládnutí letadla s ním několik hodin letět, aby se důkazy přepsaly. Tehdy mu to naštěstí nevyšlo. Proti této teorii však stojí fakt, že teď jde o obsazený dopravní letoun s početnou posádku a ne nákladní jen se dvěma piloty a palubním inženýrem jako ten 705, takže únos jedním ze členů posádky je mnohem méně pravděpodobný.

Odpovědět

4ks čín. techniků s hyper procesorem patent.v USA

Jaroslav Mrázek,2014-03-17 09:34:36

První, kdo se začal o osud letadla zajímat byla Čína a USA. V USA patentovaný čip měl údajně spolu s jeho konstruktéry být na palubě letadla a 1. směřovat do Číny- což se nehodilo, nebo 2. funkční vzorek bude ověřován, jestli podle patentu funguje a v zemi registrace patentování. Nebo 3. někdo další má zájem....tak to je další z konspiračních teorií, co se objevily....

Odpovědět

Strčte si politiku někam

Jan Jaroš,2014-03-17 09:27:34

Přečetl jsem první věty a přestal číst dál. Jestli bych na tomto serveru měl před čtením absolvovat povinná politická školení abych věděl co si mám myslet a že jsem blbej pokud si myslím něco jiného, prostě sem přestanu chodit. Děkuji.

Odpovědět


Roman Rodak,2014-03-17 09:35:27

tiež si myslím, že by sa to zaobišlo aj bez tej kultúrnej vsuvky na začiatku

Odpovědět


to tak...

Pavel Ondrejovic,2014-03-17 10:00:06

Ked podla jedneho kratkeho odstavca ktory je len ocividny uvod posudzujete cely clanok, je to v Vami tazke.

Ci to je vhodne alebo nie je vec vkusu. Kedze mi je fakt zahadne, kto okrem pracovnikov ruskej ambasady moze tvrdit, ze ruski vojaci na Kryme nepodliehaju Putinovi, tak ma to tam ani v najmensom nevyrusuje.

Druha vec je, ze zmysluplnejsie ako nezmyselna diskusia na temu politicka korektnost mi pride vyssie uvedena konspiracna teoria o cipe.

Odpovědět

politruk

Palo Satko,2014-03-17 08:19:32

to o putinovi a referende je v čechách povinne?

Odpovědět


Mělo by

Miroslav Stuchlík,2014-03-18 23:22:29

je neuvěřitelné kolik lidí ve státě okupovaném přes 20 let fandí okupantům.

Odpovědět


okupantom?

Palo Satko,2014-03-19 09:12:29

nuž nefandite rusom. to iste mate problem fandit aj lotyšom, ukrajincom, litevcom, lebo boli v sovietskej armade. a tiež nefandite nemcom, poliakom, madarom, lebo aj to boli okupanti v 1968. alebo na to selektivne zabudate? a nebolo by lepšie proste nefandit stalinským komunistom? potom by ste v tom mali všetkych. nielen hore menovaných, ale aj množstvo slovakov a čechov.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni