Odklad příletu Sojuzu k ISS  
Ještě předevčírem se počítalo s tím, že se ruská loď připojí k Mezinárodní vesmírné stanici kolem čtvrté hodiny ráno, pouhých šest hodin po startu. Nikdo ale nečekal, že mezi startem a plánovaným zakotvením dojde k závadě, která celý manévr odloží.


 

Na začátku šlo všechno přesně podle plánu. Ve 22:17 našeho času se na kosmodromu Bajkonur zažehly motory na raketě Sojuz-FG a nosič se vydal k obloze. Pod aerodynamickým krytem byla uložená loď Sojuz TMA-12M.

 

Raketa dopravila náklad na oběžnou dráhu, loď se oddělila od horního stupně, vyklopila solární panely, komunikační a navigační antény a vydala se na pronásledování orbitálního komplexu.

 

 

 

Jenže raketa Sojuz svou práci tak úplně nezvládla. Dopravila totiž loď na lehce vyšší oběžnou dráhu. Konkrétně apogeum bylo o 20 kilometrů výše, než mělo být. Cílilo se na výšku 242 km, místo toho byla loď uvolněná na dráhu s apogeem ve výšce 261,79 km. Je to sice v rámci povolené tolerance (která činí 40 kilometrů), nicméně kosmická loď na jiné oběžné dráze musela přepočítat hodnoty pro korekční zážehy.

 

Zvětšit obrázek
Kosmická loď Sojuz. Zdroj: Wikimedia


Výpočty ukázaly, že třetí a čtvrtý zážeh budou mnohem menší, než se původně plánovalo. Změna rychlosti (Δv) nebude tak velká. Palubní počítač proto vyhodnotil, že by bylo zbytečné na tento drobný zážeh používat hlavní motor lodi a místo něj chtěl použít drobné korekční trysky, které umí dávkovat výkon mnohem jemněji a na drobné korekce se tak hodí lépe, než hlavní motor, který je určený na velké změny rychlosti.

 

A právě v tom byl zakopaný pes. Během přesunu úkolů na menší trysky došlo k softwarové chybě, která znemožnila provedení manévrů. Že se nejednalo o technický problém na pohonném systému, dokládá i to, že pátý zážeh (který měl být poslední) proběhl bez problémů. Jenže rychlý profil letu netoleruje chyby. Všechny zážehy se musí podařit na „první dobrou“. Jelikož tomu tak tentokrát nebylo, bylo jasné, že loď opustí rychlý profil letu a přejde do roky ozkoušeného dvoudenního letového profilu.

 

Zvětšit obrázek
Průřez lodí Sojuz. Posádka sedí v návratovém modulu označeném písmenem B. K dispozici mají orbitální modul (A). Na obrázku vidíme hlavní motor (17) a korekční trysky (18). Zdroj: Wikimedia

Posádce na oběžné dráze nic nechybí. Rozhodně to pro ně neznamená, že budou muset strávit dva dny skrčení v sedadlech. K dispozici mají orbitální sekci lodi, ve které si můžou protáhnout nohy a navíc je tu k dispozici toaleta – stejně jako tomu bylo dlouhé roky předtím, než se zavedl rychlý profil letu k ISS. Astronauti tak rozhodně nejsou v žádném ohrožení, jen se pro ně odkládá přílet ke stanici. Ten je momentálně naplánovaný na pátek 28. března v 0:54 středoevropského času.


Sojuz teď má podle plánu zvýšit svou oběžnou dráhu nad úroveň ISS, takže jej bude stanice dobíhat (tělesa na nižších oběžných drahách se pohybují rychleji), až se k sobě oba objekty dostatečně přiblíží, dojde k řízenému přibližovacímu manévru, který by měl být zakončený spojením se staničním modulem Poisk.

 

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=488
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=33341
Zdroje obrázků:
http://www.neontommy.com/…/files/uploads/Soyuz_TMA-7_spacecraft2edit1.jpg
http://upload.wikimedia.org/…/640px-Soyuz_TMA-6_spacecraft.jpg
http://upload.wikimedia.org/…/640px-Drawing-Soyuz-TMA-exp12.png
Psáno pro Kosmonautix a osel.cz

Autor: Dušan Majer
Datum: 27.03.2014 12:39
Tisk článku

 -
Knihy.ABZ.cz
 
 
cena původní:  Kč
cena:  Kč


Související články:

Na ISS se bude číst DNA     Autor: Dušan Majer (20.07.2016)
Lunární vesnička jako nástupce ISS     Autor: Tomáš Kohout (19.05.2016)
Obytný nafukovací modul v roce 2020     Autor: Dušan Majer (15.04.2016)
Magická krása japonské lodi     Autor: Dušan Majer (28.08.2015)
Virtuální procházka Mezinárodní vesmírnou stanicí ISS     Autor: Josef Pazdera (01.08.2015)



Diskuze:

Žádný příspěvek nebyl zadán



Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni




















Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace