AeroMobil 3.0  
Návštěvníkům Pioneers festivalu ve Vídni Slováci představili vyšší verzi svého prototypu létajícího auta.

 

Zvětšit obrázek

AeroMobil 3.0.
Při hmotnosti necelých 500 kg stroj unese dva pasažéry, kteří pro sichr budou mít k dispozici padáky.

Na počátku byla myšlenka jak uniknout z komunistického Československa na Západ. Nejlepším způsobem se studentovi Vysoké školy výtvarných umění, Štefanu Kleinovi, k tomu zdálo být létající auto. To bylo ještě před rokem 1989. Ale až zhruba po dvaceti letech se dal dohromady s Jurajem Vaculíkem, majitelem slovenské reklamní agentury Made By Vaculik a založili firmu Aeromobil. Technologie od doby Glenna Curtisse značně pokročila a od jeho nefukčního modelu z roku 1917 se slovenská firma zařadila mezi ty, jejichž prototypy automotoletadel, se již do vzduchu vznesly. Kromě Terrafugia, dokonce již přijímá závazné objednávky, to nejdál dotáhly Urban Aeronautics. Xplorair, Moller International či  evropská PAL-V.

 

Zvětšit obrázek
AeroMobil 3.0. Karbonový plášť ukrývá ocelový rám. Další obrázky zde

Ve Vídni nyní Slováci představují novou verzi Aeromobilu 3.0. Pohání jej osvědčený Rotax 912, který ve verzi F ze svých 55 kg hmotnosti, krátkodobě (na 5 minut) vydupe až 84 kW. Výhodou je, že se spokojí s běžným benzinem určeným pro auta. Podle tvůrců by jejich dvoumístný Aeromobil 3.0 měl mít dolet 700 kilometrů. K jeho řízení by měl stačit základní pilotní průkaz. Šířka je 2,24 metrů a s roztaženými křídly 8,32 metrů.
Ke vzletu mu stačí 200 metrů a přistát se dá i na padesáti.

Zvětšit obrázek
Podrovnosti zde: http://www.aeromobil.com

Letová spotřeba je okolo 15 litrů za hodinu. Na silnici si na sto kilometrů vezme 8 litrů. Možnost tankovat u každé  pumpy, stejně jako to, že na start a přistání netřeba letiště, je pro tento typ vehiklu nesporně velkou výhodou. Z dalších technických parametrů se u předchozího prototypu udávala maximálka  200 km/h, o této nové verze se ale nejspíš bude ještě měnit o něco málo směrem nahoru.
Ve složeném stavu na silnici je "auto" široké 2,24 m, se stabilní délkou pro oba režimy šest metrů. Minimální rychlost, kterou lze letět je 60 km/h. Pro start je ale potřeba mít úsek, na němž to jde rozpálit stotřicítkou. Jako auto předchozí prototyp zvládal uhánět až 160 km/h. U novější verze s výkonnějším motorem půjde nejspíš i tento parametr ještě výš. Po silnici se na plnou nádrž dá dojet 875 km, dolet je jen o něco málo kratší – 700 km.


 

Testování Aeromobilu potřebné pro jeho schválení do provozu, již na Slovensku probíhá.

 

 

 

Zvětšit obrázek
Americká TERRAFUGIA

Problém všech pokusů vyrobit něco co jezdí i létá je v tom, že pro jízdu na silnici se od stroje požaduje splnit celá řada bezpečnostních předpisů (tuhost, deformační zóny,...), všechny znamenají nárůst motnosti a požadavek co největšího rozchodu kol. Pro let zase platí pravý opak – co nejužší a co nejlehčí. Splnění předpisů pro jízdu na silnici je proto větším oříškem, než těch pro let. Výsledkem tak vždy bude jen kompromis, který v obou směrech svými vlastnostmi vynikat nebude a létat s tím asi nebude tak snadné, jak to na reklamních záběrech vypadá. Možná i proto se ukazuje jen video a na živo pro novináře a veřejnost, start a přistání tvůrci Aeromobilu ještě nepředvedli. Kvůli benevolntnější legislativě by asi bylo snazší získat povolení pro americký trh. Podobně na tom je i projekt Terrafugia, také zatím zákazníkům svůj produkt nedodala, jen přijímá objednávky. 


 

Video:  TERRAFUGIA


 

 

Zvětšit obrázek
Evropská jednomístná tříkolka PAL-V (Personal Air and Land Vehicle), neboli osobní stroj pro let i jízdu po zemi má veškerá potřebná povolení k výrobě. Fotogalerie zde. http://pal-v.com/press-media/images/

Na rozdíl od slovenské novinky i amerického dvoumístného Transition, je Nizzemský PAL-V pouze jednomístný. Zato umí stovku za 8 sekund a na dálnici mu nedělá problém udržovat rychlost 180 km/h. Volnějším tempem na plnou nádrž ujede 1200 kilometrů. Když je to potřeba, a nebo jen tak pro radost, lze s trojkolkou létat. Musí se k tomu ale zastavit. Do minuty lze z této spíše motorky než auta připravit vírník. „Křídla“ mu dají vrtule, po dobu jízdy složené na střeše. Další, tlačná vrtule v zádi stroje, je mu schopna udělit letovou rychlost také až 180 km/h. Dolet závisí na stylu letu a pohybuje se mezi 350 až 500 km.
Rozhlédnout se lze z výšky více než jednoho kilometru (1200 m), má to však jednu podmínku. Kromě pilotní licence, je potřeba mít v peněžence volných dvě stě padesát tisíc euro. Ke startu tomuto výtvoru stačí pouhých 165 metrů a na přistání jen třicet. Než se ale rozhodnete pro koupi kouzelné létající motorky, dobře si ještě jednou video prohlédněte, hlavně tu pasáž s pohledem na hlavu pilota z níž je patrno, jak mocně stroj při letu vibruje, abyste později nebyli zklamáni...


Zamlčovaným detailem také bývá, že všechny tyto stroje oficiálně budou moci startovat a přistávat jen na letištích. Pravdou ale také je, že policie bude dost obtížně případné hříšníky zastavovat a obstarávat si povolení vstupu na soukromé pozemky. Stejně obtížné bude postihování za případná „nouzová“ přistání.

 


Pramen: www.aeromobil.com/


 

Datum: 31.10.2014 13:11
Tisk článku

Budoucnost lidstva - Kaku Michio
 
 
cena původní: 397 Kč
cena: 333 Kč
Budoucnost lidstva
Kaku Michio

Diskuze:

.

Milan Baran,2014-10-31 18:30:19

Lepšie riešenie je ultralight na prívese za autom. Dobre jazdí aj dobre lieta.

Odpovědět


Vojtěch Kocián,2014-10-31 19:43:11

S tím však těžko po přistání zajedete do centra města na hotelové parkoviště kvůli noclehu nebo jednání.

Odpovědět

wrt

Milan Baran,2014-10-31 18:28:51

Matne si spomínam, že motor nasáva chladený vzduch a výkon chladenia nie je započítaný do strát.

Odpovědět

Správa 2012-toto je skutočná revolúcia v motoroch

Rene Mikolas,2014-10-31 16:17:31

S Kleinovým AeroMobilom pretočí svet.
Čím je špecifický motor od RTU Europe
Ide o pseudoadiabatický motor. Adiabatický motor je dokonalý spaľovací stroj, ktorý pracuje bez straty energie. Dnešné bežné motory majú účinnosť asi 30 percent a zvyšok, čiže 70 percent, sú straty – odpadová energia je hlavne teplo. Motor od RTU má významne posunutú efektivitu spaľovania, dosahuje účinnosť 70 percent a odpadová energia je asi 30 percent. Znamená to, že má veľmi vysoký výkon pri veľmi nízkej spotrebe. Navyše má o polovicu nižšiu teplotu horenia než bežné motory. Preto nepotrebuje chladič. Naštartovaného motora sa môžete dotknúť rukou.

Odpovědět


Prečo je ticho? Nejednajú so židnou automobilkou

Rene Mikolas,2014-10-31 16:21:06

Pred rokom supermotor s ohromným výkonom a neuveriteľne nízkou spotrebou slávnostne pokrstil aj premiér Robert Fico a vtedy konštruktér Dick Kvetňanský (býva neďaleko Senca) hovoril, že jeho „pseudoadiabatickým“ motorom môžeme presláviť Slovensko. Čo sa však stalo? Zdanlivo nič. Odvtedy je ticho.
Nový motor typu boxer, ktorý teraz poskladali, má z objemu 1,6 litra výkon približne 600 koní, točivý moment kamióna a spotrebu menšiu ako Škoda Fabia. Neuveriteľné parametre.
„Za tie roky vývoja a testovania sme neprišli absolútne na nič, čo by mohlo byť pri tomto motore negatívom,“ tvrdí Dick Kvetňanský.

Odpovědět


Poč to ticho po pěšině?

Ondi Vo,2014-10-31 16:46:54

Asi proto, že ten vynález století funguje jen na papíře.

A takových futuristických vynálezů a prognóz je spousta.

Tak jsme se před dvěmi desetiletími dozvěděli z médií, že se ve Francii rozbíhá produkce automobilů s motorem na stlačený vzduch - nulové exhalace, náklady na 1 kilometr jízdy kolem 1 euro-centu a blablabla. Historie automobilizmu měla být přepsána.

Rovněž tak před těmi dvěmi desetiletími slibovali producenti automobilů snížení váhy pěti místného vehiklu na pět metráků a spotřebu pod tři litry na 100km. Pak se začaly konstruovat automobily s palivovými články, opět hudba budoucnosti ...

Wankelův motor nemusím extra zmiňovat, ale připoměl bych senzační hlášky v médiích z těch dob o revoluci dvoutaktu, s účinností kolem 50% a nulovými emisemi.

VW zamýšlí v součanosti výrobu revolučního automobilu v exkluzivní sérii o 250 kusech. Ten má hybridní pohon, spotřebu 2,7l / 100km, dvě sedadla, monocoque z uhlíkového přediva, žádný kufr, zato zvedací dveře a cenu 110000 Euro. Počítám, že to bude trhák.

Zkrátka, skepse k senzačním hláškám je oprávněná, realita ukáže, jestli jsou ty nápady životaschopné.

Odpovědět


Neviem, čo si myslieť

Rene Mikolas,2014-10-31 23:47:03

„Viem, o našom motore bolo rok ticho, ale dnes už je napríklad namontovaný vo vrtuľníku v testovacej prevádzke. Lieta zatiaľ nízko, ale už je vo vzduchu. Je v procese patentovania, preto sú informácie zatiaľ prísne strážené. Sme dohodnutí aj s malou automobilkou, ktorá by mala naše motory otestovať,“ hovorí Dick Kvetňanský vo svojej dielni.
http://zivot.azet.sk/clanok/15579/slovensky-supermotor-vlani-vyvolal-senzaciu-co-je-s-nim

Odpovědět


Uvidíme za pár let.

Ondi Vo,2014-11-01 02:40:43

Počítám tedy, že fungující prototyp už existuje a to dokonce hned v helikoptéře, což je vlastně nejnáročnější nasazení a pro novou a nevyzkoušenou technologii vlastně tabu. Nedává smysl, proč ten pan vynálezce nenamontuje ten svů zázrak do automobilu, nebo elektrické centrály a neposkytne to kritickému publiku k prozkoumání a k potvrzení svých výroků.

No a ještě mám takový dojem, že se mnohý vynálezce zázračných mašin skrývá za problémy kolem patentování a že na to patentování potřebuje jen už ten poslední milion dolarů a pak obšťastní lidstvo tím vynálezem. Podobné je to i s těmi energetickými bloky na studenou fůzi, že? Energie prakticky zdarma.

Má skepse se nezmenšila a dodávám, že je někdy bláhové věřit reklamním prospektům, ať už slibují zhubnutí o sedm kilo v týdnu, nebo bujnou kštici na pleši.

Odpovědět


Vím co si myslet

Pavel Foltán,2014-11-01 12:42:15

@ Rene Mikolas 31.10.2014 v 23:47
Vámi zmíněný odkaz míří na článek z prosince loňského roku a od té doby ani nepatrná zmínka. Prošel jsem 170 odkazů na dotazy "Dick Kvetňanský" nebo "RTU motor" a nic přátelé, naprosto nic nového.

Odpovědět

Moc pěkný stroj

Vojtěch Kocián,2014-10-31 13:42:10

Líbí se mi především systém skládání křídel. Oproti Transition je AeroMobil elegantní i v automobilové konfiguraci. Akorát by mi asi vadily naprosto minimální boční okénka a absence zpětných zrcátek pro provoz na silnici. Hodil by se i nějaký prostor na zavazadla, aby s tím šlo jet/letět na dovolenou, ale to jsou jen detaily. Držím palce.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni












Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace