Černý týden soukromého sektoru při dobývání vesmíru  
Jestli byla havárie soukromého nosiče Antares firmy Orbital Sciences Corporation velkým a nepříjemným překvapením pro všechny fanoušky kosmonautiky (v tomto případě naštěstí nepilotované), pak včerejší tragická nehoda dalšího soukromého subjektu - společnosti Virgin Galactic - byla ve světle předchozí události naprostým šokem.



 

Zvětšit obrázek
Sekundy havárie. Kredit: Jon Passantino. Zdroj obrázku: twitter.com

Připomeňme si jen, že raketa Antares havarovala velmi krátce po startu. Ve 13. sekundě po startu se objevila exploze ve spodní části rakety. Raketa okamžitě ztratila tah a začala padat kolmo k zemi. Po dalších devíti sekundách dopadla na pláž kousek od startovní rampy a celé pobřeží bylo ozářeno obrovskou ohnivou koulí, která vznikla výbuchem nádrží prvního stupně. Během okamžiku tak bylo zničeno 245 tun tekutého kyslíku a raketového paliva RP-1.

 

Elon Musk ‏@elonmusk

Deepest sympathies to the families of the pilots and the Virgin Galactic team

(Upřímnou soustrast rodinám pilotů a celému týmu Virgin Galactic)

 

Zvětšit obrázek
Trosky SpaceShipTwo v Mohavské poušti. Kredit: REUTERS/KNBC-TV. Zdroj obrázku: Reuters

Není se čemu divit, že takovéto události doprovází zmatené reakce webových uživatelů, z počátku podpořené pochopitelným nedostatkem zpráv z oficiálních míst. Nikdo ze zodpovědných aktérů se nerad vyjádřuje, pokud nejsou všechny údaje potvrzeny.


Proto byly první kusé informace pátečního večera značně zmatené. Během přibližně patnácti minut bylo zřejmé, že nehoda se týká společnosti Virgin Galactic, ale uživatelé webu ji někdy spojili třeba i s nesouvisející havárií malého osobního letadla. Z této skrumáže všemožných spekulací začaly až v průběhu dalších minut vyčnívat titulky zpravodajských agentur a krátké komenty na twitteru. Už začínalo být jasné, že SpaceShipTwo měl při letu nehodu, a že její následky jsou bohužel na rozdíl od úterní havárie tragické...

 

V následujících hodinách potvrdila firma Virgin Galactic a Scaled Composites předchozí obavy: jeden ze dvou pilotů havárii nepřežil, druhý je zraněný. Jména pilotů v tom čase ještě nebyla zveřejněna. Další podrobnosti byly robněž strohé: dvě minuty po odělení SpaceShipTwo od nosiče, který ji dopravil do svrchních vrstev atmosféry přišla (zatím) neobjasněná kritická porucha, která vedla k destrukci stroje.

 

VIDEO: Pravidelná webová diskuze Weekly Spece Hangout, kde se v první půli dozvíte informace o havárii SSO, ale po cca dvacáté minutě si můžete poslechnout velmi zajímavý komentář Kena Kremera, který se osobně účastnil nevydařeného startu Antares.

 

Testovací let probíhal nad Mohavskou puští asi 150 km severně od Los Angeles. Jedno z prvních (neověřených) svědectví podal fotograf Ken Brown, který měl být přímým svědkem nehody. Jak sám popisuje v rozhovoru pro společnost Fox News: "Krátce poté co se SSO oddělila od mateřského nosiče WhiteKnightTwo, se doslova rozpadla na několik kusů."

 

Zvětšit obrázek
Další záběr na trosky stroje SST. Kredit: REUTERS/KNBC-TV. Zdroj obrázku: Reuters


Prvním subjektem vyšetřování budou údajně raketové motory, které měly být právě při tomto letu testovány. Na podrobnější výsledky si budeme muset zřejmě chvíli počkat. Podrobné vyšetřování teprve začíná.

 

Citujme teď českého odborníka na kosmonautiku Tomáše Přibyla z dnešního článku pro Kosmonautix

"Poté, co v 9:19 h místního času odstartoval mateřský letoun WhiteKnightTwo, pak zhruba ve výšce 15 km uvolnil raketoplán SpaceShipTwo. Po několikasekundovém pádu (jak dlouho trval tentokrát, zatím nevíme) následuje zážeh hybridního motoru. Jenže „něco“ není v pořádku: motor nastartuje, pak na dvě sekundy „zhasne“, pak se znovu rozbíhá a vybuchuje." (Podle některých zpráv naběhl a rovnou explodoval.).

 

SpaceShipTwo se každopádně za letu rozpadá na kusy. Na palubě byli dva členové posádky: pilot a druhý pilot (co-pilot). Svědkové hlásí dva padáky ve vzduchu. Aktuální zprávy každopádně hovoří o tom, že jeden člen posádky zahynul a druhý byl s těžkými zraněními dopraven do nemocnice.

 


Kdo byl na palubě SpaceShipTwo?

 

Zvětšit obrázek
Článek BBC potvrdil jednoho pilota, který havárii nepřežil. Kredit: BBC. Zdroj obrázku: BBC

Tuto otázku vykřikovalo několik novinářů na improvizované tiskové konferenci jen pár hodin po havárii. Mimo mikrofon (a záběr kamery) se ozvalo: „Kdo se takto ptá, je [další slova jsou naštěstí nesrozumitelná].“

 

Zvětšit obrázek
Majitel společnosti Richard Branson. Kredit: Jae C. Hong / AP. Zdroj obrázku: Wired

Ano, je pravda, že s ohledem na rodiny pilotů, z nichž nejméně jeden nepřežil (jak opakovaně zaznělo na tiskové konferenci: dělal to pro nás a naši budoucnost), nebudeme jakkoliv spekulovat. Přineseme jen seznam těch, kdo letos na SpaceShipTwo letěli (na prvním místě je pilot, na druhé co-pilot); přičemž je pravděpodobné, že právě z nich se rekrtutovala posádka letu posledního říjnového dne roku 2014:


10. ledna – David Mackay, Mark Stucky
17. ledna – Peter Siebold, Frederick Sturckow
29. července – Michael Masucci, Peter Siebold
28. srpna – Peter Siebold, Mike Alsbury
 7. října – Peter Siebold, Frederick Sturckow


VIDEO: Ještě jeden záznam předchozí havárie nosiče Antares uveřejněný 29.10.



Poznámka redakce:
Zpřízněný Kosmonautix přináší o tragedii informaci v článku Tomáše Přibyla: Raketoplán SpaceShipTwo v troskách.


Zdroje:
http://www.kosmonautix.cz/2014/10/havarie-na-ceste-k-iss/
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-29857182
http://sen.com/news/spaceshiptwo-destroyed-during-test-flight
http://www.reuters.com/article/2014/10/31/us-space-crash-virgin-idUSKBN0IK24220141031

Datum: 01.11.2014 09:19
Tisk článku


Diskuze:

proč exploze

Ivo Přikryl,2014-11-01 09:58:40

Exploze Antares byla vyvolána obsluhou. Proč to bylo nutné, když se tím současně ztížila analýza příčin selhání startu rakety?

Odpovědět


Re:

Vít Výmola,2014-11-01 10:27:27

To bylo samozřejmě z bezpečnostních důvodů. Destrukce byla nařízena ve chvíli, kdy už bylo jasné, že je raketa nekontrolovatelná a tak jako tak exploduje. V tu chvíli nevíte, jestli okamžitě na místě nebo celá, případně kus nějaký kus neodlétne jinam, kde by byly následky tragičtější. Scénářů bysme určitě vymysleli víc.
Řízená destrukce zřejmě taky napomohla k tomu, že samotné místo startu a okolní zařízení bylo poškozeno míň, než jak by člověk očekával.
Nemyslím, že by to komplikovalo analýzu selhání. V nosičích není žádná výbušnina pro autodestrukci, nevybuchlo tedy nic víc, než co by bouchlo bez příkazu.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz