Přichází Jurský svět
…aneb Nejočekávanější snímek posledních 14 let

V tomto příspěvku jen krátce: Srdce každého nadšence do tematiky dinosaurů i pravěku obecně muselo v úterý (25. 11.) zaplesat – na internetu se totiž objevil oficiální trailer k očekávanému velkofilmu Colina Trevorrowa Jurský svět (Jurassic World). První Jurský park vznikl již před téměř 22 lety a další z této série s mírně klesající kvalitou obletěly kinosály světa v letech 1997 a 2001.

Další desetiletí potom trvalo, než se objevila vůle, finanční zdroje a potřebné zázemí k natočení dalšího dílu, který se měl původně jmenovat podle zavedené tradice Jurský park 4,  nyní ale víme, že půjde právě o Jurský svět. Od prvního dílu uběhlo už mnoho času a změnila se také dinosauří paleontologie Trailer nicméně potvrdil očekávání ohledně děje, který už známe asi půl roku. Zápletka se vrací na místo z prvního dílu – ostrov Isla Nublar – kde miliardář John Hammond zamýšlel otevřít svůj vlastní park. To se ale nepovedlo a důvod tohoto neúspěchu jsme shlédli během 126 minut stopáže prvního snímku. Nyní je nicméně vše jinak, bohatá korporace získala patenty na genetické postupy klonování dinosaurů od firmy InGen a park tak mohl být otevřen. Bohatší návštěvníci sem nyní zajíždí honosnými trajekty a na ostrově mohou shlédnout zábavné programy jako je exkurze „gyrosférou“ mezi obří sauropody, vyjížďka mezi velkými ornitomimosaury, plavba po řece s přehlídkou stegosaurů a dalších dinosaurů u břehu nebo krmení obřího mosasaura v jakémsi křídovém „sea world“ bazénu.

Zdá se, že také hroziví velociraptoři  jsou ve filmu trénováni a cvičeni, to ale není příliš vhodný krok scénáristů, neboť popírá původní Crichtonovu  filozofii jeho románu (raptoři jako symbol nezkrotné a člověkem neochočitelné přírody). Hlavním „záporákem“ je zde jakýsi obludný a velmi chytrý teropod, který bohužel rovněž vznikl jako důsledek nemorálních postupů s hybridním klonováním. Park v něm má mít novou nevšední atrakci, ale jak už to v Jurských parcích a světech bývá, dinosaurus se dostane ven ze svého výběhu a návštěvníci musí bojovat o holý život… Tento D-rex (snad Diabolus rex?) má být skutečně ďábelským stvořením, které vzniklo spojením genomu tyranosauravelociraptora,  jedovatého hada a sépie. V tomto bodě opět scénáristu nepochválíme, protože není nad (byť fiktivní) realitu – samotní dinosauři jsou fantastiční, bizarní a často i děsiví v dostatečné míře, nepotřebujeme tedy žádné „hybridy“. Opět se navíc jedná o porušení jakéhosi původního Hammondova přání – v Crichtonově románu se dočteme, že někdejší tvůrce Jurského parku si nepřál žádné genetické úpravy svých dinosaurů, měli být zkrátka co nejrealističtější. Škoda, že se toho nepřidrželi i tvůrci nového filmu (symbolické mimochodem je, že herec Richard Attenborough, který hrál Hammonda v prvních dvou „parcích“, letos v srpnu zemřel ve věku 90 let). Snad tedy nebude Jurský svět plný faktických chybek a nepřesností.  Zatím o scénáři mnoho nevíme, proto se nebudu ani na tomto místě pouštět do větších spekulací. Na film se i přes jisté výhrady velmi těším a premiéru si rozhodně nenechám ujít. Že by se snad projevovala profesionální deformace? Buď jak buď, celosvětovou premiéru má film 12. června příštího roku. Na světě už je také oficiální web filmu (viz odkaz níže).

Psáno pro Dinosarusblog a osel.cz

Datum: 28.11.2014 19:31

dinosaury v JP a hybrid

Michal Seko,2014-12-03 11:35:39

Autor tohoto príspevku trocha pozabudol, že každý dinosaurus z JP bol vlastne hybridom. Ak ma pamäť neklame tak chýbajúca DNA bola doplnená s DNA žiab.

zajímavé

Zab Hazar,2014-11-29 15:28:12

Patřím ke generaci, která (bezmála) s ústy dokořán seděla jak přikována před známým českým filmem Cesta do pravěku. Ve škole jsme s kamarády pravěk horlivě diskutovali a venku pořádali svoje výpravy do pravěku v nejbližším houští :-))
A když se po X letech objevil Jurský park, myslím že pro "mé" generace to znamenalo stejný šok, jaký musel Alan rozdýchávat u toho diplodoka. Je úplně jedno, že je ve filmu plno nepřesností - byl totiž neodolatelně atmosférický a o to jde především; a člověk, sám už zasloužilý rodič, se náhle jako mávnutím proutku vrátil do těch dětských let a znovu všechno prožíval jak tenkrát dávno, akorát... kruci, v digitální dokonalosti ;-)
Takže mě docela potěšilo že jsem se dočetl něco o novém zpracování kdysi žhavého tématu, ačkoli si osobně myslím, že jakékoli další pokračování nikdy nedosáhne úrovně prvního Jurského parku.
Vždy má někdo tu výsadu, že je první. A Spielbergovi tohle prvenství už nikdo nikdy neodpáře, a vzhledem k tomu jakou rozpoutal celosvětovou dinománii, nemyslím že bych byl jediný v kom film zanechal velký dojem.
Je názorně vidět, že Osel není úzkoprsý co se tématického spektra týče - a to myslím, že je velmi dobře.