Delfíni nejsou věrní a milující taťkové
Rozbor DNA delfínů vyvrátil tradovaný mýtus o tom, že delfíni jsou věrnými partnery.

Delfíni se poprvé objevili v miocénu (před 25 mil. let). Jejich předchůdci jsou prakytovci, kteří obývali naši planetu v eocénu (před 60 mil. let).  Prakytovci nejspíše vznikli z primitivních savců v období křídy před 100 mil. let.

První genetická studie, která byla zaměřena na studium sociálního chování delfínů,  ukázala, že delfíní samci nejsou věrnými partnery. Jakmile samci delfínů skákavých (Tursiops aduncus) začnou dospívat prostě se seberou a  od rodiny odplují. Toto chování má své opodstatnění a příroda tím sleduje snížení rizika inbrídingu a omezení nebezpečí vyčerpání potravinových zdrojů dané lokality.

K tomuto závěru dospěli australští výzkumníci - Luciana Millerová a  Luciano Beheregaray z  Macquarie University v Sydney. Jejich poznatky jsou v rozporu s tím, co bylo presentováno v dřívějších studiích prováděných na delfínech z oblasti Floridy a ze Žraločí zátoky v západní Austrálii. Zmíněné dřívější práce svorně (a mylně) tvrdily, že delfíni zůstávají věrni prostředí, kde se narodili. Nynější poznatky na delfínech rodu Tursiops lze brát jako směrodatnější, protože jsou učiněny z poměrně rozsáhlé populace delfínů vyskytujících se v oblasti 200 km severně a jižně od Sydney. Hlavním důvodem, proč jsou tyto poznatky brány jako směrodatnější je ale skutečnost, že vychází z genetických studií podložených rozborem dědičné informace DNA. Delfínům byly biopsií odebrány malé kousky kůže a ty byly testovány shodnou metodou jako se požívá při určení otcovství u lidí. Testy ukázaly, že samice byly mnohem příbuznější ke zbytku členů hejna, než byli samci. Pro delfíní otce navíc platilo, že většinou pocházeli z jiné skupiny.

Zůstávat doma má své výhody

Kromě již zmíněného omezení snížení životaschopnosti potomstva z případného inbrídingu, je z pohledu rozšiřování genů dané populace (jejich evoluční úspěšnosti) neekonomické, aby mladí samci soupeřili s geneticky podobně založenými jedinci.

Zato mladé samice by odchodem z domova nic nezískaly. Zůstat doma znamená, že mohou pomoci s mladšími delfíňaty. Jejich matky si mohou odskočit pro něco k snědku. A mladé samice se zase mohou přiučit „být matkami“.

Samci se uchylují k potulkám v širokém okolí a snaží se o předávání genů do dalších populací. Matky s potomstvem zůstávají v místech kde to dobře znají a tudíž vědí, kde hledat potravu.

Většina savců výhody této strategie využívá, ale ne všichni. Z mořských savců mají odlišný způsob chování velryby jako je například kulohlavec černý a nebo i kosatky. U těchto tvorů jsou samice i samci věrni své mateřské skupině.
Studium chování amerických a australských delfínů prokázalo, že jak samci, tak samice delfínů  nejsou věrní své rodině, zůstávají ale věrni lokalitě odkud pocházejí. Delfíni skákaví žijí ve složitých sociálních skupinách, obdobně jako lidé v historicky daných dávných společnostech. Samci vytváří  těsně spojené aliance, zatímco samice se shlukují do volných uskupení s měnícími se vazbami.

Víte že:

• Kytovci mají s největší pravděpodobností společné předky se sudokopytníky. Poukazuje na to stavba jejich žaludku, placenty, chromozomů a složení proteinů krevního séra.

• Delfíni jsou kytovci a řadí se do čeledi delfínovitých, kam patří také  běluhy. Pro delfína skákavého, na kterém  výzkumníci prováděli pokusy, je oficiální latinský název  Tursiops truncatu. V překladu to znamená „nosaté mořské prase“ (zřejmě proto se v češtině nepoužívají překlady latinských názvů, ale speciální česká jména živočichů).

• Na lebce delfínů nalezneme dlouhé zobákovité čelisti, které mají asi 100 zubů. Spodní čelist je delší než horní a delfín ji používá k útokům proti žralokům, nebo kytovcům jiného druhu. Proto mají také delfíni zesílené čelní kosti až na tloušťku 4cm. Na žraloky delfíni útočí tak, že sevřou čelisti, které do sebe přesně zapadají. Potom vyvinou co největší rychlost a do protivníka narazí předsunutou spodní čelistí. Protivníka tím často usmrtí.

• Ploutve delfína jsou vlastně přeměněné přední končetiny. Kostra ploutve se skládá (stejně jako kostra naší ruky) z kostí pěti prstů, zápěstních, předloketních a pažních kostí. Jediný rozdíl je pouze v pohyblivosti jednotlivých kloubů. Ramenní kloub spojující končetinu s lopatkou  je nejpohyblivější.

• Výkon pohybových svalů delfína odpovídá přibližně dvěma koňským silám, přesto může plavat rychlostí přes 40km.h-1. Tajemství rychlosti se především skrývá v kůži. Tuková vrstva vyrovnává nerovnosti trupu a dodává delfínovi proudnicový tvar. Pružnost kůže je dána kolagenními vlákny a pomáhá bránit turbulentnímu proudění, které představuje až 60% tření. Tato ochrana před turbulencí se nazývá pasivní. Existuje ale i aktivní ochrana, která se uplatňuje především při rychlostech vyšších než 40km.h-1. Podstatou aktivní ochrany je vytváření tzv. běžící vlny pomocí vznikajících kožních záhybů, které mění turbulentní proudění v laminární. V tukové vrstvě je uloženo velké množství svalů. Mezi těmito svaly a nervovými zakončeními na povrchu pokožky existují reflexní spoje, které vyhodnocují povahu proudění.

• Mozek delfína skákavého váží asi 1700g, což je o 450g více, než je hmotnost lidského mozku (1250g), a asi o 1350g více, než šimpanze (350g). Důležitý je ale poměr mezi hmotností mozku a délkou těla, který udává nepřímo úměrně vytíženost mozku ovládáním tělesných pochodů (čím je toto číslo vyšší, tím více hmotnosti mozku zbývá na myšlení). U člověka je to asi 220 a u delfína 200! Šimpanz se nedá vůbec srovnávat s delfínem, jeho poměr mozek/tělo je menší než 100. Přitom hustota neuronů a rýhování mozku je téměř stejné

Hlavní pramen: Sdělení Sydney's Macquarie University

Skulptura „Sluneční oko“ před Macquarie University, Austrálie.

Datum: 13.06.2004

je preklad nosate morske prase

Marian,2006-05-18 15:40:13

je tento preklad spravny? nejsem latinik, tudiz jsem zkousel latinsky Translator a ani jedno slovo (nos, moře, prase) nic nepripomina z nazvu?

Delfini

Andrej,2004-06-17 16:21:18

Ľudia, delfíni predsa vôbec nežiju rodinným životom. Stáda delfínov tvoria výlučne samice a mlaďata. Samci sa pohybujú v gangoch troch, prípadne dvoch jedincov v blízkosti týchto stád a striehnu na ovulujúce samice. Ovulujúcu samicu odoženú od stáda a pomerne surovým spôsobom ju znásilnia - dvaja ju zovru medzi sebou a hryzením ju zastrašujú a tretí si to s ňou zatiaľ rozdáva. Potom ju nechajú tak. Mláďata ich nezaujímajú a o rodine nemôže byť ani reči.
Zdroj: Matt Ridley "Puvod cnosti".

!!!

Ota,2004-06-16 11:52:48

Vzpomínám si jak jsem nedávno sledoval v televizi nějaký dokument, v němž muži, kterému dělali v souvislosti s dědičnou chorobou genetickou analýzu v rodině, přišli na to že ani jedno ze čtyř dětí není jeho. To už je docela pecka, jež zatřese sebevědomím.

zastat se zvířátek

jarda petr,2004-06-16 03:30:36

Rád bych se zastal zvířátek. Studie, které dokazovaly, že se samice šimpanzů v době říje zatoulávají mimo vlastní tlupu a spouštějí se se samci z cizích tlup, se ukázaly jako mylné. Samice šimpanzů se páří jen se samci z vlastní tlupy. Procento nemanželských dětí o oné btriské studii mi přijde spíše výjimečné. Můj neoblíbený Sykes na základě rozboru sekvence Y chromozomu odhaduje podíl nemanželských dětí v Británii za poslední 300 let do 5%. To je pro nás otce psychologicky přeci jen přijatelnější číslo.

25 milionů let s velkým mozkem

Saša,2004-06-15 15:25:14

a kampak to dotáhli?
Kam se hrabou na takové kočky nebo psy, kteří si ochočili člověka a teď se nechávají hladit a živit a léčit...

KAM ASI TROUBO !

Honza,2004-10-08 10:00:01

Kam ? Co jim chybi ? Dokud neprisel clovek , byli v pohode. Zadne valky, nasili, nemoci. Co je ucelem jakekoliv rasy ? PREZIT a ROZMNOZIT SE. Clovek je oproti delfinovi predator. Delfin nepotrebuje k tomu aby se mnozil, shromazdovat majetek, zabijet ostatni ze sveho druhu.

Jako u lidí

Pavel,2004-06-15 14:38:17

Takže delfíni jsou jako lidé - navenek se tváří jako spořádáné manželství, ale když se udělá genetická analýza... Někde jsem četl, že geneticky zkoumali příbuzenské vztahy v nějaké anglické hornické osadě a zjistili, že u 70% zkoumaných osob byl biologický otec jiný než ten pán zapsaný na matrice. Máme k delfínům blíž, než si myslíme.

Jde o něco analogického, jako u labutí

Pavel Brož,2004-06-15 11:09:37

U labutí se taky dlouhá léta tradovalo, a mnohá pozorování přírodovědců tento názor dokonce utvrzovala, že jsou si navzájem celoživotně věrné. Teprve až testy DNA prozradily, že si i tak věrní tvorové, za jaké jsou považovány labutě, najdou nějaký způsob jak svému partnerovi tu a tam zahnout. Myslím, že je to tím, že člověk nechtěně promítá své tužby do zvířat - vidí dokonalého a nádherného ptáka, jakým labuť bezesporu je, a proto mu přisoudí i další pro člověka pěkné vlastnosti, jako je třeba věrnost.

souvislost s titulkem

Josef Pazdera,2004-06-15 09:10:15

Ach ano, možná jsem měl více zdůraznit, že dosavadní studie svorně o delfinech tvrdily, že samci zůstávají věrni lokalitě ve které se narodili, jinými slovy zůstávají s rodinou, neboť matky s mláďaty věrny lokalitě zůstávají. Interpretace starších výzkumných prací vedla k mylné idealizaci delfínního rodinného života. Ostatně s články o věrnosti a spolužití delfínních partnerů se můžete setkat ještě dnes i ve zcela seriozních periodikách. DNA testy ale ukázaly, že to je nesmysl.

Jak souvisí obsah článku s titulkem?

Pavel,2004-06-15 07:16:03

Promiňte, asi mám dlouhé vedení, ale jak z faktu, že mladí delfíni opouštějí svou rodinu (a jinou novou informaci jsem v článku nenašel), vyplývá, že jsou z nich nevěrní partneři a špatní tátové?

Ad zabíjení žraloků delfíny

Pavel Brož,2004-06-14 16:47:09

Kdysi jsem četl, jak konkrétně ti delfíni žraloky zabíjejí. Zabíjejí je mimochodem nejspíše proto, že žraloci si čas od času pochutnají na delfíních mláďatech (jinak by to jejich zabíjení delfíny nedávalo smysl, delfíni totiž žraloky po zabití nekonzumují). Probíhá to prý tak, že tři nejzdatnější delfíní samci odlákají žraloka od samic s mláďaty, a pak ho velice koordinovaným způsobem umanévrují tak, že zatímco se žralok žene za jedním ze samců, zbylí dva se mu snaží z boku prorazit žábry (žralok mimochodem musí neustále být v pohybu právě proto, aby jeho žábrami protékalo dost okysličené vody - na tom je založena jedna z technik jejich lovu Polynésany, kteří žralokovi přetáhnou přes hlavu jutový pytel a žralok se pak de facto udusí). Je zajímavé, že žralok je přitom rychlejší plavec než delfíni, jenže nemá zase k dispozici jejich inteligenci a jejich spolupráci ve skupině.
Mimochodem, žraloci těch přirozených nepřátel mají kupodivu dost - čas od času zpestřují jídelníček mořských krokodýlů, kosatek, také vorvaňů (žijí vlastně ještě vorvani?), a také obřích krakatic. A samozřejmě jejich nepřítelem číslo jedna je člověk, ten jich každoročně při sportovním rybolovu uloví bezkonkurenčně nejvíc.

blbost