Nejrychlejší hvězdu Mléčné dráhy odpálila termonukleární supernova
Obrovitá vesmírná exploze přejedeného bílého trpaslíka stála na počátku divoké jízdy trpaslíkova bývalého partnera Mléčnou dráhou.

Prý poněkud nereálný obrázek hvězdy odpálené supernovou. Kredit: ESA / Hubble, NASA, S. Geier.
Naše galaxie je plná hvězd, jako je i Slunce, které přiměřenou rychlostí obíhají kolem galaktického jádra. Pak ale známe i několik hvězd, které se řítí vesmírem jako splašené (hypervelocity stars). Jsou tak rychlé, že se vymkly z moci gravitace Mléčné dráhy a letí si ven z Galaxie, jako by je v mezigalaktickém prostoru čekalo něco úchvatného.

Stephan Geier. Kredit: ESO.
Tým astronomů, vedený Stephanem Geierem z Evropské jižní observatoře v německém Garchingu, pozoroval heliovou hvězdu známou jako US 708, jednu z pár známých splašených hvězd Mléčné dráhy. S pomocí zařízení Echellette Spectrograph and Imager (ESI) na 10-metrovém teleskopu Keck II havajské Observatoře W. M. Kecka a taktéž havajského teleskopu Pan-STARRS1 zjistili, že hvězda US 708 je úplně nejrychlejší hvězdou Mléčné dráhy. Naměřili ji rychlost zhruba 1 200 kilometrů za sekundu, což stačí na to, aby hvězda odletěla do mezigalaktického prostoru.

Navíc, vše nasvědčuje tomu, že na rozdíl od ostatních známých splašených hvězd, tuhle odpálila termonukleární exploze supernovy. Splašené hvězdy totiž zřejmě obvykle odpaluje působením své nezměrné gravitace supermasivní černá díra v centru Mléčné dráhy. Jenže propočítaná trajektorie dráhy hvězdy US 708 se s centrem Galaxie nápadně míjí, a tak je ve hře právě exploze supernovy.

Vznik supernovy typu Ia. Kredit: NASA / ESA, Beren.
Echellette Spectrograph and Imager (ESI)
Supernovy, jak známo, spouští buď gravitační zhroucení masivní hvězdy anebo nenasytnost bílého trpaslíka v těsné dvojhvězdě, který si nasyslí hmotu hvězdného partnera a pak vybuchne ohromující termonukleární explozí. Odborníci tomu zasvěceně říkají supernova typu Ia. A právě taková supernova ve velmi těsné dvojhvězdě se odehrála na počátku příběhu nejrychlejší hvězdy Mléčné dráhy.

Další zvláštností hvězdy US 708 je, že dost rychle rotuje. I to svědčí ve prospěch dramatického scénáře zániku těsné dvojhvězdy. Podle něj bývala hvězda US 708 štědrým hvězdným partnerem, který poskytl hmotu hladovému bílému trpaslíkovi. Ten se jí odvděčil spektakulární explozí, která zbylou hvězdu odpálila směrem pryč z Mléčné dráhy. Pokud se nestane nic nečekaného, tak Galaxii doopravdy opustí.

Video:   Star Blasting Away From Galaxy At Record Speed. Kredit: NASA, ESA, P. Ruiz Lapuent (University of Bacelona); S. Geier.

W.M. Keck Observatory 5. 3. 2015, Science 347: 1126-1128, Wikipedia (Stellar kinematics / Hypervelocity stars).
Datum: 18.03.2015 21:58