Evoluční historie americké pop music za posledních 50 let  
Analýza hudby a textů americké popmusic mezi lety 1960 až 2010 ukázala, že největší revoluci v americké populární hudbě rozpoutal hip hop s rapem a že v USA nedochází k homogenizaci populární hudby.

 

Týdeník Billboard, který obsahuje Billboard Hot 100. Kredit: Prometheus Global Media.
Týdeník Billboard, který obsahuje Billboard Hot 100.
Kredit: Prometheus Global Media.

Evoluční biologové se nebojí pop music. Alespoň ne do té míry, že si troufnou analyzovat historii pop music ve Spojených státech, vybaveni nástroji evoluční biologie. Je to chvályhodné, vědci by si měli udržovat kontakt s majoritní společností, kdykoliv je to možné. A jako vždy, když se biologie pustí do kulturních záležitostí, tak je to i teď fascinující.

Matthias Mauch. Kredit: M. Mauch.
Matthias Mauch. (Kredit: M. M.)

Tentokrát sebrali odvahu britští vědci z Queen Mary University of London a Imperial College London, kteří vytěžili data internetového rádia a hudební encyklopedie v jednom Last.fm. Nezabývali se přitom Velkou Británií, ale Spojenými státy. Analyzovali celkem 17 tisíc písní mezi lety 1960 až 2010, z Billboard Hot 100, nejprestižnějšího žebříčku prodejnosti singlů ve Spojených státech. Tuto hitparádu sestavuje týdenník Billboard každý týden, již od roku 1941. Badatelé použili pokročilé technologie zpracování signálu a také zpracování textu, aby s nimi získali data pro evoluční analýzy. Vytvořili tím systém, který automaticky poskládal tisíce populárních písniček a vůbec poprvé umožnil prostudovat trendy populární hudby v takovém úctyhodném rozsahu.

Evoluce a diverzita v americké pop music. Kredit: Mauch et al. (2015).
Evoluce a diverzita v americké pop music. Kredit: Mauch et al. (2015).

Nakonec z toho vznikla prý zatím nejobsáhlejší vědecká studie o historii pop music. Matthias Mauch z Queen Mary a jeho tým o tom publikovali studii ve volně dostupném online časopisu Royal Society Open Science. Mauch a spol. sledovali trendy ve stylu hudby, vývoj diverzity v hitparádách a průběh revolucí v populární hudbě. Se svými výsledky dokázali zamítnout několik klasických teorií o vývoji populární hudby, které nejspíš vznikají na základě pocitů znalců hudby, nikoliv ze tvrdých dat.

Badatelé například zjistili, že oproti klasickým představám, takzvané „Britské invaze“ do americké pop music, tedy především Beatles a Rolling Stones, nespustily žádnou výraznou revoluci v americké hudbě, ale jenom následovaly již existující trendy. Nejdramatičtější revolucí v historii americké populární hudby nebyl rok 1964, tedy invaze Beatles, nýbrž rok 1991, kdy se v amerických hitparádách prosadil hip hop s rapem. Nejméně pestrým rokem v amerických hitparádách byl rok 1986, což bylo v období tryskového vzrůstu obliby bicích automatů a samplerů, s nimiž tehdy chtěl hrát skoro úplně každý.

Bicí automat Yamaha RY30. Kredit: Matt Perry / Wikimedia Commons.
Bicí automat Yamaha RY30. Kredit: Matt Perry / Wikimedia Commons.

 


Mauch s kolegy také rázně odmítli představy, že v poslední době dochází ke snižování diverzity v hitparádách. Vědci žádný takový obecný trend v datech nenašli a jak se zdá, žádné masové vymírání v hitparádách zatím není na pořadu dne. Mauch si pochvaluje, že byli první, kdo analyzoval vývoj zvuku v nahrávkách pop music ve velkém rozsahu. Díky tomu mohli s kolegy jít ve svých analýzách do hloubky, přímo dovnitř hudby – tedy za názory hudebních znalců i za své vlastní pocity, které umějí být velice zrádné, jak jistě každý ví. Je to pozoruhodně podobné tomu, jak moderní metody evolučních analýz a sekvenování DNA změnily systematiku organismů. Do té doby totiž fungovala stejně, jako hudební znalci – podle pocitů odborníků.

Autoři se prý nebudou divit, když s nimi někteří nebudou souhlasit. To už je život. Zvlášť když jde o věc natolik protkanou emocemi, jako je právě pop music. Mauch a spol. teď chtějí osekvenovat, totiž pardon, detailně analyzovat, hudbu ze širšího časového období a z více zemí. Postupně by se měli dostat ke Stromu hudby, který podobně jako Strom života v biologii odhalí evoluční příběh hudby téhle planety. Také by se chtěli soustředit nejen na pouhý průběh změn v populární hudbě, ale také na příčiny, které se za těmito změnami skrývají.



Brutální britská invaze. Beatles na letišti JFK, únor 1964. Kredit: BeatleFans Club.


Epocha bicích automatů. Europe: The Final Countdown. Kredit: EuropeVEVO.


Public Enemy: Shut'em Down (Apocalypse 91... The Enemy Strikes Black, 1991)



Literatura
Queen Mary University of London News 5. 5. 2015, Royal Society Open Science online 6. 5. 2015, Wikipedia (Last.fm, Billboard Hot100)

Datum: 11.05.2015
Tisk článku

Kvadrivium - Čtyři svobodná umění: aritmetika, geometrie, hudba a astronomie - Ashton Anthony
 
 
cena původní: 499 Kč
cena: 419 Kč
Kvadrivium - Čtyři svobodná umění: aritmetika, geometrie, hudba a astronomie
Ashton Anthony
Související články:

Paleolitická flétna     Autor: Josef Pazdera (25.06.2009)
Zhudebněný fyzikální svět     Autor: Dagmar Gregorová (25.06.2010)
Co mají společné hudba, důvěra a altruismus?     Autor: Josef Pazdera (22.01.2011)
Nejstarší záznam vícehlasé skladby     Autor: Josef Pazdera (18.12.2014)



Diskuze:




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni
















Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace